AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Har tatt mirtazapin i tre uker- fikk det mot angst og depressiv episode. Den roet meg ned i starten og jeg sover mye på den. Det depressive er nok noe bedre ig som sagt roet den meg en del. Men nå syns jeg plutselig jeg har fått mer uro ov angst.. etter tre uker. Hva betyr det? At jeg bare fortsatt ikke har (full) effekt? Eller er det vanlig å bli rolig først for så å få mer angst? Anonymkode: 60769...1a0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476024-mirtazapin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Tri- og tetrasykliske antidepressiva har veldig mange virkningsmekanismer. Ofte er det slik at de ulike mekanismene blir fremtredende i ulike doser eller etterhvert som man venner seg til andre virkninger. Konkret for mirtazapin, så er medisinen i utgangspunktet en noradrenerg medisin, men som også i begynnelsen har kraftig sederende effekt. Det sistnevnte venner man seg ofte til etterhvert slik at det ikke blir så framtredende. Da kan medisinens stimulerende effekter ta over. Mirtazapin sin angstfremmende og stimulerende effekt hindres til en viss grad av andre mekanismer medisinen har (blokkerer de stimulerende serotoninreseptorene). Men denne effekten kan variere litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476024-mirtazapin/#findComment-4218216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 ISW skrev (11 timer siden): Tri- og tetrasykliske antidepressiva har veldig mange virkningsmekanismer. Ofte er det slik at de ulike mekanismene blir fremtredende i ulike doser eller etterhvert som man venner seg til andre virkninger. Konkret for mirtazapin, så er medisinen i utgangspunktet en noradrenerg medisin, men som også i begynnelsen har kraftig sederende effekt. Det sistnevnte venner man seg ofte til etterhvert slik at det ikke blir så framtredende. Da kan medisinens stimulerende effekter ta over. Mirtazapin sin angstfremmende og stimulerende effekt hindres til en viss grad av andre mekanismer medisinen har (blokkerer de stimulerende serotoninreseptorene). Men denne effekten kan variere litt. Jeg sover fortsatt mye- så den sederene effekten har ikke avtatt. Jeg sov ganske mye på denne medisinen fra dag 1 men har ikke vært mer trøtt eller zombie på dagtid. Bare sovner og sover natten igjennom (noe jeg ikle gjorde uten denne). hva mener du med «angstfremmende» effekt? Fikk den jo pga angst uro og depressiv episode (på psykiatrisk avdeling) så regner med de vet hva de driver med. Jeg var ekstremt angstete og urolig og hysterisk. De mente denne var bra for å roe. Ssri hadde motsatt effekt på meg. Og mener du at stimulerende effekt betyr angst og uro? Anonymkode: 60769...1a0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476024-mirtazapin/#findComment-4218288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.