Gå til innhold

Mirtazapin

Anbefalte innlegg

Har tatt mirtazapin i tre uker- fikk det mot angst og depressiv episode. Den roet meg ned i starten og jeg sover mye på den. Det depressive er nok noe bedre ig som sagt roet den meg en del. Men nå syns jeg plutselig jeg har fått mer uro ov angst.. etter tre uker. Hva betyr det? At jeg bare fortsatt ikke har (full) effekt? Eller er det vanlig å bli rolig først for så å få mer angst?

Anonymkode: 60769...1a0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476024-mirtazapin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tri- og tetrasykliske antidepressiva har veldig mange virkningsmekanismer. Ofte er det slik at de ulike mekanismene blir fremtredende i ulike doser eller etterhvert som man venner seg til andre virkninger.

Konkret for mirtazapin, så er medisinen i utgangspunktet en noradrenerg medisin, men som også i begynnelsen har kraftig sederende effekt. Det sistnevnte venner man seg ofte til etterhvert slik at det ikke blir så framtredende. Da kan medisinens stimulerende effekter ta over. 

Mirtazapin sin angstfremmende og stimulerende effekt hindres til en viss grad av andre mekanismer medisinen har (blokkerer de stimulerende serotoninreseptorene). Men denne effekten kan variere litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476024-mirtazapin/#findComment-4218216
Del på andre sider

ISW skrev (11 timer siden):

Tri- og tetrasykliske antidepressiva har veldig mange virkningsmekanismer. Ofte er det slik at de ulike mekanismene blir fremtredende i ulike doser eller etterhvert som man venner seg til andre virkninger.

Konkret for mirtazapin, så er medisinen i utgangspunktet en noradrenerg medisin, men som også i begynnelsen har kraftig sederende effekt. Det sistnevnte venner man seg ofte til etterhvert slik at det ikke blir så framtredende. Da kan medisinens stimulerende effekter ta over. 

Mirtazapin sin angstfremmende og stimulerende effekt hindres til en viss grad av andre mekanismer medisinen har (blokkerer de stimulerende serotoninreseptorene). Men denne effekten kan variere litt.

Jeg sover fortsatt mye- så den sederene effekten har ikke avtatt. Jeg sov ganske mye på denne medisinen fra dag 1 men har ikke vært mer trøtt eller zombie på dagtid. Bare sovner og sover natten igjennom (noe jeg ikle gjorde uten denne). 

hva mener du med «angstfremmende» effekt? Fikk den jo pga angst uro og depressiv episode (på psykiatrisk avdeling) så regner med de vet hva de driver med. Jeg var ekstremt angstete og urolig og hysterisk. De mente denne var bra for å roe. Ssri hadde motsatt effekt på meg. 

Og mener du at stimulerende effekt betyr angst og uro?

Anonymkode: 60769...1a0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476024-mirtazapin/#findComment-4218288
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...