Gå til innhold

Å komme ut av depresjon krever knallhard egeninnsats

Anbefalte innlegg

Og man må klare det alene med litt hjelp fra behandler pluss medisiner? Jeg har vært deprimert I over 2 år og lurer på hva i det huleste jeg gjør feil fordi jeg ikke blir bedre (blitt litt bedre etter ECT). Bp2.

Anonymkode: 55f33...fc3

Fortsetter under...

For de fleste går den jo over av seg selv.

Men nå sist, ga jeg egentlig opp og regnet med jeg skulle være slik. Men det gikk over da også.

Er vel mer at det tar den tiden det tar innimellom også. Hvor lenge kan være veldig individuelt. Og om man har rett medisiner vet man jo heller ikke. Er prøv og feil metoden på de.

Midt i det er ikke håp det som er lettest å finne. Det gjør ikke ting bedre kan man si. Men man må jo bare prøve å komme seg opp av senga, ut av huset, litt etter litt.

Anonymkode: 51c88...259

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men nå sist, ga jeg egentlig opp og regnet med jeg skulle være slik. Men det gikk over da også.

Er vel mer at det tar den tiden det tar innimellom også. Hvor lenge kan være veldig individuelt. Og om man har rett medisiner vet man jo heller ikke. Er prøv og feil metoden på de.

Midt i det er ikke håp det som er lettest å finne. Det gjør ikke ting bedre kan man si. Men man må jo bare prøve å komme seg opp av senga, ut av huset, litt etter litt.

Hvordan merket du at depresjonen lettet?

Anonymkode: 55f33...fc3

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 17.09):

Kan angst også gå over? Når det er snakk om kraftig angst som reaksjon på noe? En slags krise? Altså ikke angst knytta til noe spesifikt 

Anonymkode: d55a7...fd1

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan angst også gå over? Når det er snakk om kraftig angst som reaksjon på noe? En slags krise? Altså ikke angst knytta til noe spesifikt 

Angst som kommer av annet går over med det andre, i såfall for meg.

Annen angst kan man jobbe med å bli kvitt, i veldig mange tilfeller. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Angst som kommer av annet går over med det andre, i såfall for meg.

Annen angst kan man jobbe med å bli kvitt, i veldig mange tilfeller. 

Men hva da når angsten man får i seg selv vanskeliggjør å komme tilbake til vanliggjenge — slik at angsten kan gå over? Eller vil som regel tiden i seg selv gjøre at slikt roer seg og gradvis går over? Uten at man jobber noe spesifikt med det? Jeg har opplevd å få kraftig angst pga krise (og angstopplevelsen i seg selv er jo også en krisesituasjon), men vanskelig å jobbe med slik angst som ikke er knytta til noe annet spesielt (feks sosial angst eller klaustrofobi eller sånne type ting)

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hva da når angsten man får i seg selv vanskeliggjør å komme tilbake til vanliggjenge — slik at angsten kan gå over? Eller vil som regel tiden i seg selv gjøre at slikt roer seg og gradvis går over? Uten at man jobber noe spesifikt med det? Jeg har opplevd å få kraftig angst pga krise (og angstopplevelsen i seg selv er jo også en krisesituasjon), men vanskelig å jobbe med slik angst som ikke er knytta til noe annet spesielt (feks sosial angst eller klaustrofobi eller sånne type ting)

Har angsten oppstått av en ting, så burde den jo gå i remisjon når det er over. Men uansett så kan man ikke la angsten stoppe noe man gjør. Angst for angsten er jo "lett" godta angsten ikke er farlig. Tar tid, men løsningen er jo der.

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har angsten oppstått av en ting, så burde den jo gå i remisjon når det er over. Men uansett så kan man ikke la angsten stoppe noe man gjør. Angst for angsten er jo "lett" godta angsten ikke er farlig. Tar tid, men løsningen er jo der.

Angst for angsten er absolutt en ting, jeg syns ikke det er lett når det er så voldsomt og altoverskyggende med alt det innebærer. Men håper du ha rett i at det roer seg med tiden

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...