Gå til innhold

Spiseforstyrrelsen overspisingslidelse

Anbefalte innlegg

Hvor mye, sånn helt spesifikt, må man spise for at det skal regnes som overspising ift overspisingslidelse? Går det på mengden mat eller antall kalorier eller annet? Jeg sliter med perioder der jeg overspiser, men ettersom jeg lett blir kvalm klarer jeg ikke spise veldig mye. Ett eksempel kan være en middels stor baguette med ost og skinke, en yoghurt og en snickers sjokolade.

Prøvde google men fant bare "Overspisingslidelse defineres som gjentatte episoder hvor man spiser betydelig mer mat innenfor en kort tidsperiode enn de fleste mennesker ville spist under samme betingelser."

Anonymkode: c4e01...4ef

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476052-spiseforstyrrelsen-overspisingslidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok ikke på mengde mat men at du spiser mer enn du normalt sett ville gjort og at det kjennes som om inntaket er ute av kontroll for deg. Tror jeg. 

Men er jo sikkert grader av dette. Er det ikke sånn at det også finnes mennesker som kan innta noen tusen kalorier bare på et slikt måltid/en overspingsøkt? 

Anonymkode: 87c4f...3eb

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det går nok ikke på mengde mat men at du spiser mer enn du normalt sett ville gjort og at det kjennes som om inntaket er ute av kontroll for deg. Tror jeg. 

Men er jo sikkert grader av dette. Er det ikke sånn at det også finnes mennesker som kan innta noen tusen kalorier bare på et slikt måltid/en overspingsøkt? 

Anonymkode: 87c4f...3eb

Okej, så overspising er en subjektiv ting?

Jo, har hørt om det.

Anonymkode: c4e01...4ef

Hvis du ser på det kriteriet som du legger ved om at en spiser betydelig større mengder enn det en vanlig person gjør så tenker jeg at det du har spist nok ikke kvalifiserer til en overspisingslidelse. Det er vanlig å spise betydelig mer under en overspisingsepisode. Mange vil si at de overspiser når de spiser mer enn de gjør til vanlig, feks på julaften. Men det er ikke det samme som en overspisingsepisode ved en spiseforstyrrelse. Da har man gjerne en følelse av p miste helt kontrollen. Samtidig kommer det en veldig skamfølelse etterpå.

Jeg sier ikke at du ikke kan ha en overspisingslidelse, men det er nok vanlig ved en spiseforstyrrelse å spise endel mer enn du beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...