Gå til innhold

Når man er 40 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men hva vil dette si? Hvilken betydning har det å ha så og så mange mill opptjent? Hvordan får man tilgang på de pengene? Blir de utbetalt som en engangssum når man blir pensjonist? Jeg skjønner ikke helt dette, så håper noen kan forklare. 

Anonymkode: f4d2b...c25

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hva vil dette si? Hvilken betydning har det å ha så og så mange mill opptjent? Hvordan får man tilgang på de pengene? Blir de utbetalt som en engangssum når man blir pensjonist? Jeg skjønner ikke helt dette, så håper noen kan forklare. 

Nei det blir ikke noen engangssum. Du deler millionene på 20 og dette er det du får utbetalt i året. Det er svært lite. Men når du sparer pensjon via jobben din får du det i tillegg, slik at du klarer deg som pensjonist 

Anonymkode: 7d767...1fb

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Del på 20 omtrent. Så får du årilig utbetaling fra fdolketrygden.

Anonymkode: 74cca...fef

Da blir det ikke mye å leve av.. men har jo 27 år igjen av arb livet da. Så blir det trekt pensjon av lønna hver mnd på jobb. Det blir jobb tillegg. 
Vi har ikke mye igjen på huslånet, og vi er gjeldfri før vi er 50. Så har mange år til å spare opp penger til den tid kommer. Når vi er pensjonister har vi jo ikke lån å betale på. 
uansett er det nå vi lever. Ikke om 30 år.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da blir det ikke mye å leve av.. men har jo 27 år igjen av arb livet da. Så blir det trekt pensjon av lønna hver mnd på jobb. Det blir jobb tillegg. 
Vi har ikke mye igjen på huslånet, og vi er gjeldfri før vi er 50. Så har mange år til å spare opp penger til den tid kommer. Når vi er pensjonister har vi jo ikke lån å betale på. 
uansett er det nå vi lever. Ikke om 30 år.

Hvis du er 40 år er det vel grunn til å tro at du lever også om 30 år.

Annonse

Kayia skrev (14 timer siden):

Hva har dere som er +/- 50? 

Jeg har 3 millioner i opparbeidet pensjon inne på NAV sine sider. Er 52. Men synes dette er komplisert å forstå. Dette er vel utenom det arbeidsgiver har satt av da, tro?

ISW skrev (16 timer siden):

Ok! Takk

Da ble det 4,6 mill. 

Hvor fant du det totale beløpet? Jeg fant bare totalt antall år fra to av tidligere arbeidsgivere? Jeg har ca 3,5 hos NAV, nesten skummelt å se, og glad jeg har nesten 20 år igjen å jobbe ennå...

Grendel skrev (3 timer siden):

4 mill i følge NAV.

Av dette er 1 mill i pensjonssparingen gjennom jobben. Resten er folketrygden(?)

Jeg har aldri sjekket dette før og kan ikke mye om systemet. 

Pensjonssparingen kommer vel i tillegg til det du har gjennom folketrygden/NAV

Endret av Ekstra
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei det blir ikke noen engangssum. Du deler millionene på 20 og dette er det du får utbetalt i året. Det er svært lite. Men når du sparer pensjon via jobben din får du det i tillegg, slik at du klarer deg som pensjonist 

Hvorfor dele på akkurat 20?

Annonse

Kayia skrev (1 time siden):

Hvor fant du det totale beløpet? Jeg fant bare totalt antall år fra to av tidligere arbeidsgivere? Jeg har ca 3,5 hos NAV, nesten skummelt å se, og glad jeg har nesten 20 år igjen å jobbe ennå...

Jeg har bare nesten 300.000 og er 32. Eller har jeg ikke sett på riktig? Hos nav var det en sum og på banken en annen. Står at jeg får 40.000 årlig av jobben? 

Anonymkode: f0f12...a8f

Nicklusheletida

Jeg ligger dårlig an. 3, 2 mill. Det er staffen for å ha vært bevistløs tidligere i livet. Jeg jobbet deltid i mange år da ungene var små. 

Men jeg har 10 år igjen å jobbe, er snart gjeldfri og skal ha minst 1,5 mill i privat sparing før jeg går av. 

Men hos meg står det at 2022 og 2023 ikke er med. Står det det hos dere ?

Endret av Nicklusheletida

Jeg ble positivt overrasket at opptjent pensjon var såpass høy hos meg. Som uføretrygdet trodde jeg løpet for oppsparing var kjørt, siden uføretrygd ikke anses som pensjonsgivende inntekt.

Om jeg har forstått det riktig, legges derimot inntekten man hadde året før man ble uføretrygdet til grunn for videre opptjening i årene fram til man fyller 62 år. Det var gode nyheter, og kanskje greit for andre å vite også. 

Anonymkode: c879d...c6c

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har bare nesten 300.000 og er 32. Eller har jeg ikke sett på riktig? Hos nav var det en sum og på banken en annen. Står at jeg får 40.000 årlig av jobben? 

Anonymkode: f0f12...a8f

Jeg er ikke den rette å spørre her, jeg skjønner ikke selv. 

Nicklusheletida skrev (21 timer siden):

Jeg ligger dårlig an. 3, 2 mill. Det er staffen for å ha vært bevistløs tidligere i livet. Jeg jobbet deltid i mange år da ungene var små. 

Men jeg har 10 år igjen å jobbe, er snart gjeldfri og skal ha minst 1,5 mill i privat sparing før jeg går av. 

Men hos meg står det at 2022 og 2023 ikke er med. Står det det hos dere ?

2022 er med i NAV sin oversikt hos meg, men 2023 er det ikke, av naturlige årsaker. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...