Gå til innhold

Hvor lenge varer en hypomani og hvordan behandles denne?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke om du er medisinert allerede, men min erfaring er at det kan være varierende hvor lenge en hypomani varer, og at det ikke er noen fasit på det. Er du medisinert fra før kan hypomaniene vare kortere enn de ville ha vart uten medisiner i bunnen. Hypomani kan behandles med økning av AP og/eller med b-preparater, og skjerming mot ytre stimuli. Å sikre søvn er viktig. Om dette gjøres kan hypomanien slås ned relativt raskt. 

Det er ikke alltid man krasjer i dyp depresjon etter en hypomani, er min erfaring. 

Endret av Vendi

Jeg har hatt hypomani som har vart opp til 2 måneder og da krasjet jeg ganske hardt etterpå. Men etter siste hypomani som varte i underkant av 2 uker og var litt mild ble jeg bare stabil etterpå og har vært ganske stabil siden. Det varierer og er ulik fra person til person. 

aa-k-j skrev (5 timer siden):

Jeg har hatt hypomani som har vart opp til 2 måneder og da krasjet jeg ganske hardt etterpå. Men etter siste hypomani som varte i underkant av 2 uker og var litt mild ble jeg bare stabil etterpå og har vært ganske stabil siden. Det varierer og er ulik fra person til person. 

Mine varer som oftest ett par mnd. Og som deg da detter jeg hardt ned.

Anonymkode: 74537...a71

Nå behandler jeg meg selv før jeg går opp i hypomani, med nok sobril og søvn. Etter jeg er oppe så skal det mye til før jeg vil ha behandling, hvorfor skulle jeg det? Føler meg medt normal da.

Ja jeg kræsjer alltid og havner veldig langt ned. Kunne ikke jobbe, så vidt jeg orket å gå på do. Men heldigvis så varer akkurat den delen kun 1 mnd ca, før den går over til et sted der jeg kan sitte litt i stua med familien. Og sakte oppover.

Prøver å holde meg i sjakk med rett dose og rett medisin. Om nå det finnes. 

Anonymkode: 74537...a71

Ubehandlet kan hypomani vare mange måneder. Behandlingen består i medisinering med antipsykotika og evt benzo. Må oppnå normal døgnrytme. Ved rask og vellykket behandling trenger en ikke å havne i en depresjon. Men dess lengre en hypomani varer, jo større er risikoen for en etterfølgende utmattelse og depresjon.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...