Gå til innhold

Kan man være alvorlig deprimert når man kan jobbe litt og være litt sosial?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (Akkurat nå):

Ja, det kan man (jobbe litt og være sosial).

Hvordan er en når en er alvorlig deprimert? Hva er kjennetegnene slik du ser det?

Anonymkode: 4ff98...623

Emoji skrev (10 minutter siden):

Jeg gjorde det. Men jeg får stadig høre at jeg umulig kunne vært alvorlig deprimert siden jeg klarte det. 

Hvordan fungerte du da du var syk på denne måten?

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan fungerte du da du var syk på denne måten?

Jeg fungerte godt utad men ikke innad. Jeg hadde det forferdelig tøft og vondt, og jeg måtte presse meg hardt. Det var hardt og strevsomt både fysisk og psykisk. I tillegg bar jeg voldsalarm og måtte forholde meg til mange instanser. Men jeg hadde barn jeg kjempet for. De og håp om å bli frisk igjen var det som holdt meg oppe. 

Endret av Emoji
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man får diagnosen alvorlig depresjon så er det et krav at man ikke skal fungere noe særlig sosialt eller jobbmessig. 

Anonymkode: 8980d...78b

Hvor har du det fra? 

Emoji skrev (5 minutter siden):

Jeg fungerte godt utad men ikke innad. Jeg hadde det forferdelig tøft og vondt, og jeg måtte presse meg hardt. Det var hardt og strevsomt både fysisk og psykisk. I tillegg bar jeg voldsalarm og måtte forholde meg til mange instanser. Men jeg hadde barn jeg kjempet for. De og håp om å bli frisk igjen var det som holdt meg oppe. 

Satt behandler diagnosen på deg eller er det noe du visste selv?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Satt behandler diagnosen på deg eller er det noe du visste selv?

Det var en lis med veiledning fra psykiater som satte den. Jeg var ikke klar over det selv, jeg visste lite om psykiatri den gangen. Jeg husker også at han fortalte meg at jeg scoret svært høyt på test. 

Endret av Emoji
Emoji skrev (8 minutter siden):

Hvor har du det fra? 

Det kan man lese litt overalt hvis du er interessert. 

F. Eks her. 

https://helplinkpsykolog.no/depresjon/

Som nevnt deles depresjon i tre kategorier ut ifra styrken på plagene. Personer med en mild depresjon har bedre funksjonsnivå enn de som er sterkere rammet. Det vil si at de ofte klarer å gå på jobb, og utføre dagligdagse oppgaver som matlaging og husarbeid.

Ved moderat depresjon er den daglige funksjonen betydelig svekket. Den deprimerte opplever nedstemthet og energimangel det meste av dagen og de fleste dager av uken. Mange klarer ikke å gå på jobb, og de utsetter gjerne gjøremål som dusjing, fysisk aktivitet og matlaging. Ofte trekker de seg tilbake fra det sosiale liv, og orker ikke å ha kontakt med andre

Alvorlig

Kun et mindretall blir rammet av alvorlig depresjon. Ved en slik tilstand, blir normal livsfunksjon kraftig svekket. Den deprimerte klarer ofte ikke å stå opp om morgenen, og orker ikke tanken på å jobbe, være fysisk aktiv eller å sosialisere seg. Følelsen av nedstemthet og energimangel er svært sterk, og man ser ingen mening med livet.

Anonymkode: 8980d...78b

Annonse

Jeg vet av egen erfaring at man kan presse seg hardt og strekke seg langt under en alvorlig depresjon. Særlig når man har barn. Men jeg forstår ikke hvordan noen kan jobbe fullt og fungere på hjemmebane, når konsentrasjonen er sterkt svekket, man er initiativløs, energiløs, søvnløs og verken finner mening eller håp.

Alle like beskrivelser gjelder for flertallet av folk. Men alle er ikke som flertallet, Dessuten er TS sin overskrift "jobbe litt". Det finnes personer som er ekstremt gode til å presse seg selv, ta seg sammen og fungere i noen grad på tross av alvorlig sykdom.

kupton skrev (11 minutter siden):

Alle like beskrivelser gjelder for flertallet av folk. Men alle er ikke som flertallet, Dessuten er TS sin overskrift "jobbe litt". Det finnes personer som er ekstremt gode til å presse seg selv, ta seg sammen og fungere i noen grad på tross av alvorlig sykdom.

Som de sa til meg under innleggelse, testen er kun en del av sykdomsbilde, vi ser også på hvordan du fungerer.

Var så deprimert ved de testene at det var rart jeg kunne stå. Men klarte å gå tur osv, ergo satt de moderat depresjon.

Der sa de tydelig i fra at de alvorlig depresjon kun klarte få ting. At jeg klarte å være oppegående, gå turer å ta meg sammen for barna tilsa "kun" moderat. Selv om testene viste noe annet.

Og det sier også de som har sett hva som er hva.

Anonymkode: 886bf...04a

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som de sa til meg under innleggelse, testen er kun en del av sykdomsbilde, vi ser også på hvordan du fungerer.

Var så deprimert ved de testene at det var rart jeg kunne stå. Men klarte å gå tur osv, ergo satt de moderat depresjon.

Der sa de tydelig i fra at de alvorlig depresjon kun klarte få ting. At jeg klarte å være oppegående, gå turer å ta meg sammen for barna tilsa "kun" moderat. Selv om testene viste noe annet.

Men får man da riktig hjelp og behandling?

Anonymkode: edd11...fff

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er ikke korrekt bruk av diagnosemanualen etter min mening.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men får man da riktig hjelp og behandling?

Anonymkode: edd11...fff

Ja, klart man får. Man får etter hva man er, ikke hva man scorer på en test. Man har veldig lett for å ilegge seg mer "smerte" en man har. Ting er jævlig rett og slett. Og man tror ikke man kan få set jævligere, men det kan man  pk veldig ofte. 

kupton skrev (10 minutter siden):

Dette er ikke korrekt bruk av diagnosemanualen etter min mening.

Det er din mening, ikke faktum. Det står i ett innlegg over her hva som skal til for å være alvorlig deprimert. Gå på jobb er ikke en av de tingene man da klarer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...