Gå til innhold

Kan man være alvorlig deprimert når man kan jobbe litt og være litt sosial?

Anbefalte innlegg

kupton skrev (2 timer siden):

Det som er sitert lenger opp er ikke fra diagnosemanualen, men en eller annen sin tolkning av denne.

Tenk deg lignende bruk i somatikken: "Nei, du har ikke hjerteinfarkt fordi du går jo på jobb".

Hvis man får hjerteinfarkt er det store sjanser for å dø.  Man går ikke på jobb når man er død.  Noen blir også invalide og de går ikke på jobb.  

Jeg forstår ikke denne sammenligningen.

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke hvis man fungerer nei.

Anonymkode: 886bf...04a

Er du sjefen over alle leger og har fått mandat til å bestemme når noen er alvorlig deprimert og ikke? Om du ikke har fått denne eneretten ville jeg moderert meg kraftig 

Anonymkode: e24ab...7f7

Savannah skrev (5 minutter siden):

Hvis man får hjerteinfarkt er det store sjanser for å dø.  Man går ikke på jobb når man er død.  Noen blir også invalide og de går ikke på jobb.  

Hva forstår du ikke? Noen med somatiske sykdommer er alvorlig syke selv om de mot alle odds klarer å jobbe feks. Noen men tilsvarende sykdom klarer det ikke. Dette skjer både i somatikk og psykiatri. Mennesker med samme diagnose håndterer den ulikt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva forstår du ikke? Noen med somatiske sykdommer er alvorlig syke selv om de mot alle odds klarer å jobbe feks. Noen men tilsvarende sykdom klarer det ikke. Dette skjer både i somatikk og psykiatri. Mennesker med samme diagnose håndterer den ulikt. 

Jeg har aldri hørt om mennesker med hjerteinfarkt som jobber videre som ingenting har hendt.  De som har hjerteproblemer kan kanskje jobbe.

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er du sjefen over alle leger og har fått mandat til å bestemme når noen er alvorlig deprimert og ikke? Om du ikke har fått denne eneretten ville jeg moderert meg kraftig 

Har meget lang og ikke minst vond erfaring. De går etter visse kriterier. Test er en av de. Ikke den som betyr mest.

Vært innlagt der jeg tisset på meg. Gå på do var noe jeg ikke klarte. Vært innlagt der jeg klarte å gå turer, snakke med behandlere hver dag osv. Samme score på tester. Hvilken av de tror du de satt alvorlig på?

Forholdt meg til mange behandlere oppigjennom, finnes ikke en eneste som setter en test overfor hva man faktisk klarer.

Ekspert nei, men det påstår mange her de er. Uten en eneste gang vært innlagt med det ene eller andre.

Jeg er så lei av å høre her inne på dol at jeg ikke kunne vært alvorlig deprimert fordi jeg klarte å jobbe og opprettholde funksjon. 
Jeg kan fortelle at jeg ble diagnostisert der kupton jobbet før, og at han som var min behandler/lis den gangen idag er sjef et på et annet dps. Jeg gikk der i ett år. 
Jeg velger å stole på at de gjorde en grundig jobb da de utredet meg og at de hadde den kompentansen som skulle til for å stille riktig diagnose. Jeg opplevde at det var verdt å reise dit. 

Lungekreft er alvorlig sykdom. Men man trenger ikke være alvorlig kreftsyk fordi om man har lungekreft. Man kan gå på jobb. Men hvis du er alvorlig kreft syk, kan du ikke gå på jobb. Hvis ikke jobben innebærer å ligge i ei seng og ikke gjøre noe. 

Anonymkode: e3393...67a

Emoji skrev (15 minutter siden):

Jeg er så lei av å høre her inne på dol at jeg ikke kunne vært alvorlig deprimert fordi jeg klarte å jobbe og opprettholde funksjon. 
Jeg kan fortelle at jeg ble diagnostisert der kupton jobbet før, og at han som var min behandler/lis den gangen idag er sjef et på et annet dps. Jeg gikk der i ett år. 
Jeg velger å stole på at de gjorde en grundig jobb da de utredet meg og at de hadde den kompentansen som skulle til for å stille riktig diagnose. Jeg opplevde at det var verdt å reise dit. 

Jeg tviler absolutt ikke på diagnosen eller lidelsestrykket ditt ( jeg var på dol på den tiden også) jeg mener bare at funksjonsfallet øker i takt med dybden på depresjonen. Man er f.eks ikke uten evne til å konsentrere seg, hvis man er i stand til å kjøre bil.

En sykdom kan som regel ha forskjellige ansikter i form av ulikt symptombilde. Tenk på epilepsi og de ulike måtene anfall kan arte seg på. Man MÅ ikke ha store krampeanfall for at det skal defineres som alvorlig. 

Jeg stoler på Kupton sin kompetanse når det kommer til depresjon, synes han har mange fornuftige synspunkter rundt det. Dessuten har han vært psykiater i en mannsalder, og sett mye. Det lærer man gjerne mer av enn det som står i allskens litteratur. 

Savannah skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner en psykiater som ringte inn resepter og skrev journalnotat på laptop i ambulansen på vei til universitetssykehuset da hn fikk hjerteinfarkt 🙂

kupton skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner en psykiater som ringte inn resepter og skrev journalnotat på laptop i ambulansen på vei til universitetssykehuset da hn fikk hjerteinfarkt 🙂

Og hn lever enda :) 

Annonse

kupton skrev (7 minutter siden):

Prøver du å si at det er vanlig når noen får hjerteinfarkt.  Kjenner du barnehagelærer som har tatt barna med seg i ambulansen?

Man kan ha fra mild, moderat til alvorlig depresjon. Det kan jo ofte svinge litt, og folk kan ha bedre dager. Men om man er alvorlig deprimert har man det ofte så tungt at det ikke er mulig å komme seg opp av senga. Så vil tippe den deprimerte har en moderat depresjon. 
kanskje hvis personen har selvmordstanker at det går under alvorlig? 
jeg vet ikke. 

Anonymkode: 29ba8...b39

FjellOgDalar skrev (2 timer siden):

En sykdom kan som regel ha forskjellige ansikter i form av ulikt symptombilde. Tenk på epilepsi og de ulike måtene anfall kan arte seg på. Man MÅ ikke ha store krampeanfall for at det skal defineres som alvorlig. 

Jeg stoler på Kupton sin kompetanse når det kommer til depresjon, synes han har mange fornuftige synspunkter rundt det. Dessuten har han vært psykiater i en mannsalder, og sett mye. Det lærer man gjerne mer av enn det som står i allskens litteratur. 

Jeg stoler på de behandlere jeg selv har snakket til face to face. Faktabasert forskning og det som så klart virker mest logisk.

Selv jeg kan si jeg er behandler på et forum. Så stoler ikke mer på noen her om de er den ene eller andre. En pasient vil jeg mene har mer erfaring enn mange behandlere. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis noen opplever moderat depresjon, så synes nok den personen at det de opplever er alvorlig.

Anonymkode: e3393...67a

Kan du være så snill å gi deg nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...