Gå til innhold

Hvis det er slutt i morgen

Anbefalte innlegg

...er alt klart? 

Jeg mener hvis du nå dør i en bilulykke eller annet. Er det ok for deg å la pårørende gå og rote gjennom notatbøker, ting og tang i boligen... 

Tenker en del på at jeg har skrevet dagbøker, mest imens jeg har vært syn og at det der står mange ting som hadde vært svært svært uheldig for pårørende å lese. Jeg var ikke helt 100 de gangene jeg skrev der. Føler at jeg må brenne disse bøkene. Samtidig er det noe som sier meg at jeg må ha dem for å begripe ting jeg har glemt og fortrengt. Og det er noen spaca tegninger der fra jeg var inni en kreativ steam. De er ikke bra men de er liksom spesielle. Men lurer på å brenne de fleste sidene fordi de fleste sidene er destruktive tanker og spekulasjoner. Kanskje la noe ligge? 

Også er det andre ting og tang da. Ville dere kastet slikt som det ene sexleketøyet dere har eller tror dere en voksen pårørende ville taklet å finne det og bare kastet uten å ha problemer med det? 

Har også en del ting som jeg bare burde kaste først som sist, men nå virker det helt umulig å ta tak i det. Ønsker å rydde opp og bare ikke gjøre en dritt. 

Hva tenker dere om hva dere etterlater dere? Dere har vel hørt det sitatet om at man alltid skal ha rene truser på om man er ute og kjører, i tilfelle man krasjer. Husker ikke hvor det kommer fra. 

I tilfelle noen lurer så tenker jeg på dette fordi alle ulykker og dødsfall på nyhetene gjør at jeg tror det er best å være klar først som sist, og ikke fordi jeg har planer. Har også ordnet spareavtaler for familiemedlemmer, slettet bilder på sosiale medier (pga den nye fb greia) og registrert meg som organdonor. Føler jeg nærmer meg et akseptabelt punkt bortsett fra det med notater og ting og tang som slenger rundt. 

Anonymkode: b41c9...ce9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476099-hvis-det-er-slutt-i-morgen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vendi skrev (3 minutter siden):

Jeg er reiseklar hvis jeg må reise. Er ikke så mye drit her etter meg, bare vanlige og normale ting.  

Hvordan er det klart? Alt som er litt sketchy ryddet vekk eller kastet? Eller har du alltid levd veldig enkelt og ordentlig?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 75c00...d6c

Selvfølgelig. Vil ikke at barna skal lese tidligere utkast til avskjedsbrev og diverse. Tror også at mange ting i seg selv kan være veldig belastende å måtte rydde opp i, kaste eller fordele. Har lært av eldre bekjentskaper som prater om dette, gjerne gir bort ting osv. så pårørende ikke får så mye jobb i etterkant. 

Det der er sånne tanker jeg fikk da broren min døde. At jeg måtte ha full oversikt og orden i alt. Man kan jo dø når som helst liksom. Det var det som for alvor gikk opp for meg da ( selv om han drepte seg selv )

Nå etter noen år så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Det skal sies at jeg oftest har det rent og ryddig, og det er ikke så mye "spennende" her. Men det er en haug med kladdebøker og notatbøker hvor jeg har skrevet masse greier. Jeg bruker å bla i en og annen nå og da selv, og lurer på når jeg skrev det ene og det andre. Mye rart i dem. Men whatever. 

Det hadde kanskje vært mer å tenke på om det var mer sjokkerende ting her. Det er det ikke. 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det der er sånne tanker jeg fikk da broren min døde. At jeg måtte ha full oversikt og orden i alt. Man kan jo dø når som helst liksom. Det var det som for alvor gikk opp for meg da ( selv om han drepte seg selv )

Nå etter noen år så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Det skal sies at jeg oftest har det rent og ryddig, og det er ikke så mye "spennende" her. Men det er en haug med kladdebøker og notatbøker hvor jeg har skrevet masse greier. Jeg bruker å bla i en og annen nå og da selv, og lurer på når jeg skrev det ene og det andre. Mye rart i dem. Men whatever. 

Det hadde kanskje vært mer å tenke på om det var mer sjokkerende ting her. Det er det ikke. 

Det var leit med broren din. Er du sint? Eller bare lei deg? 

Ja. Det finnes ingen garanti for å bli gammel, ikke som ikke suicidal heller. Ulykker, kreft, plutselig krig. Alt er mulig. 

Sikkert fint å kunne bry seg så lite men kommer nok an på hva man har av greier også. Notatene mine tror jeg er skadelige. Ellers handler det mest om at jeg vil kontrollere at det som er privat forblir privat. Og hensyn til pårørende som sagt. 

Annonse

Jeg bryr meg ikke.

Om de som rydder etter meg finner sexleketøy, personlige dagbøker eller andre private ting så er ikke det noe som jeg kommer til å få med meg fra likhuset. Jeg kan ikke kaste mine private ting i tilfelle jeg skulle dø morgen i en alder av 31, når jeg i prinsippet kan leve til jeg er 90. Hadde jeg blitt alvorlig syk og skjønt at nå dør jeg iøpet av de nærmeste ukene hadde det vært annerledes. Da hadde jeg begynt å rydde bort enkelte ting.

Da jeg ryddet min fars dødsbo da han døde julen 2019 så var jeg forberedt på å finne voksenting, og taklet det helt fint.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var leit med broren din. Er du sint? Eller bare lei deg? 

Ja. Det finnes ingen garanti for å bli gammel, ikke som ikke suicidal heller. Ulykker, kreft, plutselig krig. Alt er mulig. 

Sikkert fint å kunne bry seg så lite men kommer nok an på hva man har av greier også. Notatene mine tror jeg er skadelige. Ellers handler det mest om at jeg vil kontrollere at det som er privat forblir privat. Og hensyn til pårørende som sagt. 

Jeg ble aldri sint fordi han tok det valget. Jeg tror ikke at det var et særlig veloverveid valg heller, så jeg ble bare sjokkert og sånn ut- av- meg- selv- opplevelse. Vi var tvillinger og utrolig nære. 

I ettertid har jeg bare vært lei meg og savner ham mye. Hver gang det er noe spesielt eller det skjer noe, så tenker jeg at det er så utrolig kjipt å ikke høre hans syn på saken og diskutere. Og så konkurerte vi så ofte. Mye quiz, mye annet spill. Han vant i 90% av tilfellene. 

Og jeg skulle ønske at vi var litt snillere med hverandre noen ganger. Vi tok lett ut ting på hverandre.

Og jeg savner hunoren hans. Han var ganske frittalende og sprø iblant. 

🙂

hattifnattus skrev (3 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke.

Om de som rydder etter meg finner sexleketøy, personlige dagbøker eller andre private ting så er ikke det noe som jeg kommer til å få med meg fra likhuset. Jeg kan ikke kaste mine private ting i tilfelle jeg skulle dø morgen i en alder av 31, når jeg i prinsippet kan leve til jeg er 90. Hadde jeg blitt alvorlig syk og skjønt at nå dør jeg iøpet av de nærmeste ukene hadde det vært annerledes. Da hadde jeg begynt å rydde bort enkelte ting.

Da jeg ryddet min fars dødsbo da han døde julen 2019 så var jeg forberedt på å finne voksenting, og taklet det helt fint.

Da har du ikke barn tror jeg. Da er nok det meste ok. 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg ble aldri sint fordi han tok det valget. Jeg tror ikke at det var et særlig veloverveid valg heller, så jeg ble bare sjokkert og sånn ut- av- meg- selv- opplevelse. Vi var tvillinger og utrolig nære. 

I ettertid har jeg bare vært lei meg og savner ham mye. Hver gang det er noe spesielt eller det skjer noe, så tenker jeg at det er så utrolig kjipt å ikke høre hans syn på saken og diskutere. Og så konkurerte vi så ofte. Mye quiz, mye annet spill. Han vant i 90% av tilfellene. 

Og jeg skulle ønske at vi var litt snillere med hverandre noen ganger. Vi tok lett ut ting på hverandre.

🙂

Den innsikten der skulle man ønske alle pårørende hadde. Være lei seg men ikke bebreide. Slik høres det ut på deg. Er nok lettere for deg også å falle til ro med de tankene der, selv om du har ditt savn og din sorg  allikevel ❤️ Det er vel komplisert nok. Forferdelig å miste noen man er glad i. Har ingen tvilling men må være ekstra rart det om man er så nære som dere virker å ha vært. 

Nei, det har jeg ikke, men jeg håper at min mor ikke føler hun må kaste tingene sine hun ønsker å beholde inntil videre i tilfelle hun blir truffet av en buss imorgen.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan er det klart? Alt som er litt sketchy ryddet vekk eller kastet? Eller har du alltid levd veldig enkelt og ordentlig?

Har ingenting sketchy her. 

Men skjønner tankegangen med å rydde opp etter seg. Jeg har drevet og ryddet og kastet og ordnet opp tidligere sånn at det ikke skal bli så mye jobb å gjøre for etterkommerne mine. En sommer jeg hadde bestemt meg for å dø ordnet jeg opp i det villnisset hagen blir om sommeren. Alt var klippet og pent sånn at jeg kunne forlate livet. Huff...

Kashmir skrev (9 minutter siden):

🙂

❤️

Den innsikten der skulle man ønske alle pårørende hadde. Være lei seg men ikke bebreide. Slik høres det ut på deg. Er nok lettere for deg også å falle til ro med de tankene der, selv om du har ditt savn og din sorg  allikevel ❤️ Det er vel komplisert nok. Forferdelig å miste noen man er glad i. Har ingen tvilling men må være ekstra rart det om man er så nære som dere virker å ha vært. 

Ja, men det skal også sies at jeg opplevde han som en byrde også dessverre. Han hadde mange selvmordsforsøk bak seg og var ganske utagerende i perioder. Mye aggresjon.

I hans notatbøler så elsket han meg på en side og to sider lenger bak hatet han meg. Det var greit å lese, for han uttrykte det i live også. Og han sa at hvis han døde skulle jeg ta alle paoirer og alt han hadde skrevet. Men vi tvilte aldri på at vi var glade i hverandre altså. Det visste vi begge 🙂. Godt. Skulle ønske han levde og at han hadde blitt frisk, og at jeg forsto mer enn den gangen.

Men nok om det 😊

Annonse

hattifnattus skrev (8 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke, men jeg håper at min mor ikke føler hun må kaste tingene sine hun ønsker å beholde inntil videre i tilfelle hun blir truffet av en buss imorgen.

Ikke sikkert man MÅ men er omtenksomt da. 

Vendi skrev (6 minutter siden):

Har ingenting sketchy her. 

Men skjønner tankegangen med å rydde opp etter seg. Jeg har drevet og ryddet og kastet og ordnet opp tidligere sånn at det ikke skal bli så mye jobb å gjøre for etterkommerne mine. En sommer jeg hadde bestemt meg for å dø ordnet jeg opp i det villnisset hagen blir om sommeren. Alt var klippet og pent sånn at jeg kunne forlate livet. Huff...

Jeg har det behovet selv om jeg vet at det er utelukket å gjøre noe med vilje. Men gjør forberedelser og lurer meg litt rundt den stien. Ordner som om. Også tenker jeg at jeg likegodt kan ha kreft eller komme i en ulykke som sagt. Så det handler ikke egentlig om å ville allikevel. Blir så lei meg når jeg tenker på hva slags sted jeg har satt barna mine ut i. Og jeg vet at jeg IKKE må la dem i stikken, men skulle noe skje er det nå godt å vite at det så godt lagt til rette for dem på forhånd som jeg kunne få til. Tenker ikke at det er "huff" men omtenksomt. 

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ja, men det skal også sies at jeg opplevde han som en byrde også dessverre. Han hadde mange selvmordsforsøk bak seg og var ganske utagerende i perioder. Mye aggresjon.

I hans notatbøler så elsket han meg på en side og to sider lenger bak hatet han meg. Det var greit å lese, for han uttrykte det i live også. Og han sa at hvis han døde skulle jeg ta alle paoirer og alt han hadde skrevet. Men vi tvilte aldri på at vi var glade i hverandre altså. Det visste vi begge 🙂. Godt. Skulle ønske han levde og at han hadde blitt frisk, og at jeg forsto mer enn den gangen.

Men nok om det 😊

Synes det høres ut som et vakkert forhold fordi dere var så ærlige om alt. Og tøft av deg å innrømme at han også var en byrde mtp disse vanskelige hendelsene. 

Jeg har ikke fysisk dagbok. Er ikke det sånn man hadde i bare gamle dager? 😅 Nå er det jo mobil som gjelder. Jeg skriver veldig private ting i litt av hvert av apper og notatapper på mobilen. Men jeg vet jo at pårørende får jo tilgang til mobilen etter man er død og de kan få tak i passord så jeg har tenkt at den dagen jeg har bestemt meg for å ta litt liv så skal jeg slette mine notater, slette kontoer og fjerne apper. 

Jeg har også begynt å rydde og gi jort i ting, klær osv sånn at de ikke skal få for mye å kaste. 

Anonymkode: d2cca...b97

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke fysisk dagbok. Er ikke det sånn man hadde i bare gamle dager? 😅 Nå er det jo mobil som gjelder. Jeg skriver veldig private ting i litt av hvert av apper og notatapper på mobilen. Men jeg vet jo at pårørende får jo tilgang til mobilen etter man er død og de kan få tak i passord så jeg har tenkt at den dagen jeg har bestemt meg for å ta litt liv så skal jeg slette mine notater, slette kontoer og fjerne apper. 

Jeg har også begynt å rydde og gi jort i ting, klær osv sånn at de ikke skal få for mye å kaste. 

Har fysisk dagbok. Det er mer nært. Må skrive ting ned fysisk, tegne ting osv. Blir ikke det samme digitalt. Har du notater på mobilen kan du anse dem som allemannseie. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei. Å skrive for hånd er gøy. Og min behandler sa at det var fint fint fordi da distanserte en seg ikke når man skrev. Jeg vet ikke om det stemmer, men sannsynlig? 

Og så er det mer estetisk fordi jeg drodler mye, og pynter permene. Har dekorert alle utenpå med kontakpapir over firdi det blir pent og jeg slipper å ødelegge permene når jeg søler kaffe osv. 

Det blir kanskje en slags hobby. 

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...