Gå til innhold

Forskjellen kjernejournal vs pasientjournal

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt forskjellen. Er det 2 forskjellige "systemer"? Forstår jeg det rett at kjernejournal er mer for somatisk og resepter, mens pasientjournal er dps sine notater og epikriser somatisk og psykiatrisk? 

Anonymkode: 34109...04e

Fortsetter under...

Pasientjournal er der hvor absolutt alle opplysninger blir nedtegnet. Hva du fortalte at du gjorde i forrige uke. Hvor mange barn du har og hva de heter. Hvilke sykdommer su har hatt. Alle medisiner du bruker og har brukt. Hvordan behandler vurderer din sykdom. Svar på urinprøver osv osv.

Kjernejournal er kun helt sentrale opplysninger som alvorlige diagnoser, medisiner i dag, allergier, blodtype og litt til.

kupton skrev (22 minutter siden):

Pasientjournal er der hvor absolutt alle opplysninger blir nedtegnet. Hva du fortalte at du gjorde i forrige uke. Hvor mange barn du har og hva de heter. Hvilke sykdommer su har hatt. Alle medisiner du bruker og har brukt. Hvordan behandler vurderer din sykdom. Svar på urinprøver osv osv.

Kjernejournal er kun helt sentrale opplysninger som alvorlige diagnoser, medisiner i dag, allergier, blodtype og litt til.

Hva er grunnen til at man ikke har tilgang på alt i egen journal?

Anonymkode: c14fa...6e6

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er grunnen til at man ikke har tilgang på alt i egen journal?

Det vet jeg ikke. Men jeg antar at det ville krevd svært mye arbeid og datakraft om du i dag skulle kunne hente opp svaret på en urinprøve fra februar 1987, og at en vurderer at dette ikke er fornuftig i en kost/nytte-vurdering.

kupton skrev (16 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Men jeg antar at det ville krevd svært mye arbeid og datakraft om du i dag skulle kunne hente opp svaret på en urinprøve fra februar 1987, og at en vurderer at dette ikke er fornuftig i en kost/nytte-vurdering.

Har ikke tilgang på det fastlegen skriver feks. Men var innom dps systemet og da har jeg plutselig tilgang på loggførte små notat om at jeg har ringt å endra en time typ🤪

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke tilgang på det fastlegen skriver feks. Men var innom dps systemet og da har jeg plutselig tilgang på loggførte små notat om at jeg har ringt å endra en time typ🤪

DPS og fastlegen har ulike journalsystemer. DPS har DIPS (ikke Midt-Norge), og fra DIPS kan du lese din egen journal - også små notater som er lagt direkte inn etter at DIPS ble tatt i bruk. Men en bruker ikke ressurser på å scanne inn alt av gamle opplysninger fra tidligere papirjournal.

Annonse

kupton skrev (4 minutter siden):

DPS og fastlegen har ulike journalsystemer. DPS har DIPS (ikke Midt-Norge), og fra DIPS kan du lese din egen journal - også små notater som er lagt direkte inn etter at DIPS ble tatt i bruk. Men en bruker ikke ressurser på å scanne inn alt av gamle opplysninger fra tidligere papirjournal.

det skjønner jeg.

men hvorfor har man ikke tilgang på digitalt fra fastlegen og annet?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

men hvorfor har man ikke tilgang på digitalt fra fastlegen og annet?

Deres journalsystem kommuniserer ikke med Helsenorge.

Det er dette som er ambisjonen i Midt-Norges system Helseplattformen. En innbygger - en journal.

Nå har det vist seg at ingen datafirma klarer å løse denne oppgaven. Midtnorsk helsevesen er i knestående fordi det nye journalsystemet ikke virker. Henvisninger, labsvar og røntgensvar blir borte. Pasienter blir ikke kalt inn til kreftkontroller. Helsepersonell bruker alt for mye tid på data og mindre på pasienter, Produksjonen går ned med minst 20% osv osv.

Du bør google Helseplattformen og lese de tusen artikler om denne.

PS: I morgen kveld skal jeg for første gang i livet gå i demonstrasjonstog. Vi skal forlange at det tragiske forsøket med Helseplattformen, som så langt har kostet over 5 milliarder kroner, avsluttes, og at vi får et annet pasientjournalsystem.

kupton skrev (6 timer siden):

Syns det er rart at man har gode muligheter til å sperre sin kjernejournal, mens pasientjournalen kan man ikke sperre. Selv når det er i pasientjournalen det står mest personlig opplysninger. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det er rart at man har gode muligheter til å sperre sin kjernejournal, mens pasientjournalen kan man ikke sperre. Selv når det er i pasientjournalen det står mest personlig opplysninger. 

Det hadde vært rart om det var slik, men det er ikke slik.

Det meste i pasientjournalen er ikke tilgjengelig for andre enn pasient og den som skrev. Og eventuelt tilhørende sekretærer og vikarer til legen som skrev. Fastlege kan ikke lese jorunalnotat fra dps selv om jeg kan i min pasientjournal. 

Anonymkode: 20a47...607

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...