Gå til innhold

Det som omtales som psykopater er ofte i mine øyne en form for helter

Anbefalte innlegg

Nå mener jeg ikke de som dreper og ødelegger livene til folk med viten og vilje.

Men jeg mener de som ikke var lystrende som barn, de som alltid har klart å manipulere og som har testet grenser.

De som alltid har vært veldig empatiske har også hatt lett for å få angst. Jeg var en av dem som barn. Det er grusomt å leve med. Man går alltid med en lås inne i seg, redd for å gjøre noe galt. 

Jeg er fascinert også av hvordan dette har utviklet seg med tiden. Da dagens bestemor-generasjon var ung var «skammekroken» vanlig. Det var så strengt. Eisom var min lærer da jeg var barn fortalte om en gang hun skulle åpne en blekkpenn og stille ba sidejenta passe seg litt fordi hun var redd blekket skulle sprute på henne. Da ble hun sendt i skammekroken av læreren.

I forhold til i dag var det også ganske strengt da jeg var barn. Jeg følte meg ikke tråkket på liksom. 
Men hadde alle vært sånne lystrende så hadde samfunnet fremdeles vært slik. Noen få på toppen, alle andre kontrollerte. 

Jeg har hatt mange vonde opplevelser i livet selv. Jeg ble påført angst av systemet. Jeg var ikke 100% perfekt. Jeg har ikke hatt det verst her i verden, men jeg har slitt opp i voksenlivet av opplevelsene. Mye av det som skjedde den tiden, ville mulig i dag blitt sett på som psykisk mishandling. 
Det er enkelte ting som var friere før enn nå og da, man kunne feks bruke mer de ordene man ønsket, man kunne være fysisk aktiv som barn (nå klatrer ingen barn i trær). 

I mine øyne er likevel psykopater (som de gjerne omtales som) beundringsverdige. 
Jeg har prøvd å lære av en del av de, og det funker. 
Folk er skremmende enkle. 

Anonymkode: 5dcb0...88a

Fortsetter under...

Nå surrer du sammen masse greier her. For det første : psykopater går inn for å ødelegge for andre. Det er liksom det de driver med.

Å bryte grenser og gå på tvers av forventninger har med mer trass, selvstendighet eller uavhengighet å gjøre. 

Alle manioulerer. I større og mindre grad. De fleste nok moderate til mindre, for er du veldig manipulerende blir du mer mot narsissistisk eller andre mennesker med diagnoser det kan være vanskelig å forholde seg til.

Å ha mye emoati er jeg helt enig i kan være veldig vanskelig, og det kan gjøre det sosiale mer utfordrende. Men vanligvis gir det vel ikke så mye angst? Forklar? 

Kashmir skrev (23 minutter siden):

Nå surrer du sammen masse greier her. For det første : psykopater går inn for å ødelegge for andre. Det er liksom det de driver med.

Å bryte grenser og gå på tvers av forventninger har med mer trass, selvstendighet eller uavhengighet å gjøre. 

Alle manioulerer. I større og mindre grad. De fleste nok moderate til mindre, for er du veldig manipulerende blir du mer mot narsissistisk eller andre mennesker med diagnoser det kan være vanskelig å forholde seg til.

Å ha mye emoati er jeg helt enig i kan være veldig vanskelig, og det kan gjøre det sosiale mer utfordrende. Men vanligvis gir det vel ikke så mye angst? Forklar? 

Kanskje jeg blander noen ord. Angsten kommer fordi man bryr seg om hvordan andre ser på en. Man får dårlig samvittighet for alt. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje jeg blander noen ord. Angsten kommer fordi man bryr seg om hvordan andre ser på en. Man får dårlig samvittighet for alt. 

Ja, for jeg får ingen tanker om at du skulle tenke beundring ang psykopater ut fra det du skriver 🙂

Du bør kanskje ignorere andre litt mer enn du gjør hvis du blir ekstremt påvirket av alt de sier, gjør og opplever. Det er kanskje det du har prøvd på, og som fungerer?

Jeg er tildels enig i at vi er veldig enkle. Men noen er også gode på å komplisere ting. Men alt i alt så vil vi gjerne akkurat det samme, og vi.misliker også gjerne alkurat det samme når det gjelder sosialt samspill og relasjoner. Så ja.. 🙂

Det finnes psykopater, men det er en svært liten prosent som er psykopat. 
Men mange kan ha psykopatiske trekk, ha en form for personlighetsforstyrrelse som fører til at de alltid er i konflikt med andre folk og systemet. 
folk som er kjip mot andre har ofte lavt selvbilde, og føler de vokser en liten mm. Ved å trykke ned andre. 
slike folk har sjelden nære og gode/ sunne relasjoner. De føler seg ofte ensomme. 
mange av de får adrenalin og glede av å skape kaos og drama. 
Slike folk må en bare styre unna og holde på avstand. 
De har det jo ikke godt, men hver og en av oss må skjerme oss selv fra slike folk. For å ha det best mulig i vårt eget liv 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...