Gå til innhold

Hvordan kan egentlig legevakten hjelpe psykisk syke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

lavender skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid fått hjelp når jeg har vært der heldigvis. Dvs jeg har blitt innlagt, men jeg har aldri oppsøkt legevakt selv med mindre tanken var innleggelse da.

Så bra at du har opplevd å få hjelp! Har du fått henvisning av fastlege til innleggelse eller er det legevakten/vakthavende lege som henviser direkte?

Anonymkode: 4acd5...fe3

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra at du har opplevd å få hjelp! Har du fått henvisning av fastlege til innleggelse eller er det legevakten/vakthavende lege som henviser direkte?

Ja, jeg er veldig takknemlig for det. På dagtid har jeg dratt til fastlegen og fått henvisning fra ham, og på kveldstid er det legevakten som henviser. 

lavender skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er veldig takknemlig for det. På dagtid har jeg dratt til fastlegen og fått henvisning fra ham, og på kveldstid er det legevakten som henviser. 

Har du bare sagt" jeg vil/trenger" henvisning og fått det?

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du bare sagt" jeg vil/trenger" henvisning og fått det?

Ja. Også har jeg så klart fortalt om hvordan jeg har det og grunnen til at jeg tenker jeg trenger innleggelse.

Noen ringte en bekymringsmelding til legevakten og ble derfor oppringt av legevakten med beskjed om å komme. De sendte taxi, men tok jeg ikke den ville jeg bli hentet på annen måte. Da jeg kom dit ble jeg tatt godt imot og hadde en lang samtale med legen. Følte faktisk at det hjalp.

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Noen ringte en bekymringsmelding til legevakten og ble derfor oppringt av legevakten med beskjed om å komme. De sendte taxi, men tok jeg ikke den ville jeg bli hentet på annen måte. Da jeg kom dit ble jeg tatt godt imot og hadde en lang samtale med legen. Følte faktisk at det hjalp.

Ble du innlagt?

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg var der en gang, som alvorlig deprimert, og ble avvist... andre som har enten opplevd å få hjelp eller å bli avvist?

Hvis du nå sitter å vurderer det så be heller om en time med fastlegen imorgen. Legevakten er for helt akutte ting som IKKE kan vente til neste dag. 

En akuttinnleggelse er uansett ikke noe å trakte etter. Har man traumer fra før av så kan det bare være traumatisk å være der fullt av skrikende, utagerende og psykotiske mannfolk. Det er heller ikke noe behandling ved en akuttinnleggelse bare oppbevaring. 

Anonymkode: c05d3...dac

En gang en ambulanse tok meg med fra byen til legevakta endte jeg på glattcelle. Jeg var ikke full. Hadde kanskje drukket to glass øl. Men var sint på legen fordi jeg kjente han igjen fra en tidligere situasjon, noe sånt. Var uansett veldig ustabil i humøret og husker utrolig lite til å ikke ha vært beruset. Det ble håndjern og slengt baki en politibil alene. Klarte ta av beltet av sinne og redsel for hele situasjonen. De bare kjørte videre de. Sto oppreist hele natta på cella. Slapp ut først rundt kl 10 dagen etter. Ingen var innom. De skrudde også av vannet.

Litt spesiell håndtering synes jeg. Har ikke rulleblad, ikke rusmisbruker, ikke voldelig. Bare veldig ustabil da. Tror ikke en småbarnsmor på 1,60 er så truende at de må slenge en på cella...  

En annen gang fikk jeg én, ja vi snakker én sobril fordi jeg selv ringte legevakta og hadde så angst at jeg ikke visste hva. Kjørte frem og tilbake i egen bil med livet som innsats tror jeg. Dagene før hadde jeg vært helt fjern og rar og dette var den dagen jeg "våknet fra det". Jeg trodde at en bekjent ville ta selvmord sammen, ikke helt sikker på hvorfor. Hadde ikke planer om det før den første kvelden, så vet ikke helt hvor det kom fra. Var sånn i nesten to døgn. Ikke helt sikker på når det startet men husker veldig godt hjertebanken da jeg ganske plutselig våknet fra det og hadde angst. 

Har ikke veldig stor tiltro til legevakta. Men de er der nok først og fremst for hals og benbrudd i helg. 

Anonymkode: bfa1b...bdf

Legevakta er ikke stedet å henvende seg - med mindre det er snakk om åpenbare ting som psykoser eller suicidalitet (da tenker jeg ikke nødvendigvis på de som har kroniske problemet med det). De (få) gangene jeg har blitt lagt inn via legevakta, har det ikke vært jeg selv som har forventet eller bedt om det. Så langt det lar seg gjøre er det best å spille på fastlege eller behandler som kjenner en. 

Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor dere med kjente lidelser bruker legevakt som dør til innleggelse. Dere bør kunne klare å varsle fastlege og be om time på dagtid eller holde ut til neste morgen. Legevakten har stor pågang og bør kunne bruke ressursene sine på slutte psykoser, nysyke, veldig unge eller rusproblemer som har et skutt uttrykk, feks. 

Anonymkode: f3811...a9c

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor dere med kjente lidelser bruker legevakt som dør til innleggelse. Dere bør kunne klare å varsle fastlege og be om time på dagtid eller holde ut til neste morgen. Legevakten har stor pågang og bør kunne bruke ressursene sine på slutte psykoser, nysyke, veldig unge eller rusproblemer som har et skutt uttrykk, feks. 

Jeg bruker stort sett fastlegen, men har selvfølgelig også en avtale med de rundt meg å bruke legevakten i helg og kveld dersom det ikke kan vente. Før måtte jeg regelmessig gjøre det, men nå greier jeg stort sett å vente til dagtid hvis det er sånn at jeg har behov for innleggelse. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg var nysyk med alvorlig depresjon. Ble avvist på legevakta...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg var nysyk med alvorlig depresjon. Ble avvist på legevakta...

Ja men hva tenkte du legevakten skulle gjøre for deg da? De skal gi akutt behandling for de som er så syke at det ikke kan vente til dagen etter. Selv om du var alvorlig deprimert og ikke var erfaren, kunne du mest sannsynlig vente og kontakte fastlege dagen etter. Om det ikke var behov for akutt innleggelse for depresjon, noe det som regel ikke er, så skal de avvise deg, som du kaller det

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja men hva tenkte du legevakten skulle gjøre for deg da? De skal gi akutt behandling for de som er så syke at det ikke kan vente til dagen etter. Selv om du var alvorlig deprimert og ikke var erfaren, kunne du mest sannsynlig vente og kontakte fastlege dagen etter. Om det ikke var behov for akutt innleggelse for depresjon, noe det som regel ikke er, så skal de avvise deg, som du kaller det

Jeg var i behov for akutt innleggelse.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var i behov for akutt innleggelse.

Det er jo din mening. Legen på legevakta som har erfaring hadde tydeligvis en annen vurdering

Anonymkode: c05d3...dac

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...