AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 Del Skrevet 13. november 2023 Noen med erfaring med TRE (trauma reliese exercises), i forb med langvarig stress og traumatisk belastning og utbrenthet ? Jobbe med det over tid for å få en ut av fight flight og uro? Fått anbefalt fra psykiatrisk sykepleier og kiropraktor Har mye uro og ekstreme spenninger. lurer på erfaring og om det over tid vil få uro spenninger og «hodet» og fysiske symptom til å slippe.. Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoloSuper Skrevet 13. november 2023 Del Skrevet 13. november 2023 Å jobbe med kroppen er utvilsomt en bra vei å gå om du sliter med overkativering av det sympatiske nervesystemet. Yoga, pusteøvelser er andre metoder som nok helt sikkert kan hjelpe på 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 Del Skrevet 13. november 2023 SoloSuper skrev (4 minutter siden): Å jobbe med kroppen er utvilsomt en bra vei å gå om du sliter med overkativering av det sympatiske nervesystemet. Yoga, pusteøvelser er andre metoder som nok helt sikkert kan hjelpe på Det sndre der får jeg dessverre ikke til nå- er for mye uro og låst. Derav nysgjerrighet på TRE Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 Del Skrevet 13. november 2023 Har så mye uro og ubehag i kroppen som tar all min oppmerksomhet 🙁 Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 Del Skrevet 13. november 2023 Ingen faglige innspill eller erfaringer? Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg har god erfaring med det. Merker at alle øvelser for angst og traumer blir enklere ganske fort når jeg inkorporerer TRE. For eksempel, så enkelt som puste-øvelser. I tillegg så er det slik at når man aktiverer den logiske delen av hjernen som gjerne er litt eller veldig frakoblet, så er det lite grundig man gjør uten å være i en trygg sfære psykisk først. Det fester seg ikke enkelt forklart. Mange tror at det motsatte av angst og traume er ro. Men det er feil. Trygghet og tillit er det motsatte, så kanskje det gir litt mer mening. med TRE så har jeg havnet mer og mer i den trygge sfæren, og dermed så går for eksempel pusten dypere. Hjalp meg ikke å kunn fokusere på pust for eksempel. Måtte gjøre noe logisk øvelse med kroppen i tilligg. Håper dette ga litt mening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 Trinity80 skrev (13 minutter siden): Jeg har god erfaring med det. Merker at alle øvelser for angst og traumer blir enklere ganske fort når jeg inkorporerer TRE. For eksempel, så enkelt som puste-øvelser. I tillegg så er det slik at når man aktiverer den logiske delen av hjernen som gjerne er litt eller veldig frakoblet, så er det lite grundig man gjør uten å være i en trygg sfære psykisk først. Det fester seg ikke enkelt forklart. Mange tror at det motsatte av angst og traume er ro. Men det er feil. Trygghet og tillit er det motsatte, så kanskje det gir litt mer mening. med TRE så har jeg havnet mer og mer i den trygge sfæren, og dermed så går for eksempel pusten dypere. Hjalp meg ikke å kunn fokusere på pust for eksempel. Måtte gjøre noe logisk øvelse med kroppen i tilligg. Håper dette ga litt mening. Absolutt, fint å høre at det kan legge grunnlag for å klare å være mer tilstede og ha «ro» til å klare pusteøvelser feks. Men jeg lurer litt på å forsøke å praktisere TRE jevnlig for å komme ut av en overaktivering som har satt seg fast. I og med at har så mye uro og spenninger og har lite tilgang som du sier, til meg selv. Det er vel en slags traumatisk angst som har oppstått og som jeg ikke kommer ut av med «prating» slik jeg ser det selv.. så derav håpet om at TRE kan skru av alkurat det systemet og ta meg tilbake til meg selv 😀 har du praktisert på egenhånd eller med kurs/timer? jeg har forsøkt øvelsen der man ligger på ryggen et par ganger. Men regner m man må gjøre dette mye før denne fastlåste greia slipper… Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 Og hva er forskjell på TRE og somatic experiencing? Har lest litt om SE og virker som det basere seg mer på ett spesifikt større traume? For min del, antagelig mer mange ting som ført til smell og «traumatisk angst» og hele den situasjonen oppleves traumatisk og angs for angsten og overload i bunn. Så har mest tro på TRE..? Innspill? ts Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt, fint å høre at det kan legge grunnlag for å klare å være mer tilstede og ha «ro» til å klare pusteøvelser feks. Men jeg lurer litt på å forsøke å praktisere TRE jevnlig for å komme ut av en overaktivering som har satt seg fast. I og med at har så mye uro og spenninger og har lite tilgang som du sier, til meg selv. Det er vel en slags traumatisk angst som har oppstått og som jeg ikke kommer ut av med «prating» slik jeg ser det selv.. så derav håpet om at TRE kan skru av alkurat det systemet og ta meg tilbake til meg selv 😀 har du praktisert på egenhånd eller med kurs/timer? jeg har forsøkt øvelsen der man ligger på ryggen et par ganger. Men regner m man må gjøre dette mye før denne fastlåste greia slipper… Anonymkode: 4c4dc...d32 Jeg fikk kjennskap til øvelser gjennom psykomotorisk behandling. Har noe lignende tilstand som deg, hvor jeg prosessert tidligere livshendelser i hodet - men kroppen har ikke helt sluppet taket. Fikk påvist angstlidelse blant annet. Det er mange øvelser sånn sett, de beste jeg har uført er å koble til hjernens logiske del ved å gjøre følgende for eksempel: Plassere høyre hånd og venstre hånd i kryss -på hvert sitt skulder (se bilde). Tappe annen hver gang. Etter noen rolige tapp, prøve å puste dypere. Når man har gjort dette noen ganger, kan man konsentrere om å tappe hvert ben synkront med hver hånd. Dette gjør at hjernen skrur ned på fight/ flight mode og går i mer logisk og oppgaveorientert modus. Jeg støvsuger for eksempel også med ‘feil hånd’, det gir hjernen noe annet å jobbe med og jeg jordes. Det beste er å samarbeide ukentlig i starten med en innen psykiatrien som er spesialisert i dette, eller innen psykomotorisk. Da jobber man helhetlig og målrettet, i tillegg til å være støttet dersom noen negative utfall skulle oppstå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 Trinity80 skrev (1 minutt siden): Jeg fikk kjennskap til øvelser gjennom psykomotorisk behandling. Har noe lignende tilstand som deg, hvor jeg prosessert tidligere livshendelser i hodet - men kroppen har ikke helt sluppet taket. Fikk påvist angstlidelse blant annet. Det er mange øvelser sånn sett, de beste jeg har uført er å koble til hjernens logiske del ved å gjøre følgende for eksempel: Plassere høyre hånd og venstre hånd i kryss -på hvert sitt skulder (se bilde). Tappe annen hver gang. Etter noen rolige tapp, prøve å puste dypere. Når man har gjort dette noen ganger, kan man konsentrere om å tappe hvert ben synkront med hver hånd. Dette gjør at hjernen skrur ned på fight/ flight mode og går i mer logisk og oppgaveorientert modus. Jeg støvsuger for eksempel også med ‘feil hånd’, det gir hjernen noe annet å jobbe med og jeg jordes. Det beste er å samarbeide ukentlig i starten med en innen psykiatrien som er spesialisert i dette, eller innen psykomotorisk. Da jobber man helhetlig og målrettet, i tillegg til å være støttet dersom noen negative utfall skulle oppstå. Øvelse jeg fikk anbefalt er skjelveøvelse, man ligger på gulvet og skal slippe til skjelving i beina (og kroppen). Har du prøvd det? Jeg håper litt at hodet skal slippe /roe seg ned ved at jeg kanskje får forløst gjennom kroppen..? Har skjønt at det litt er tanken? Jeg trenger å skru av en «kronisk» fight fligjht (eller mest freeze kanskje) og det er ikke gjort etter en øvelse går jeg ut fra-? Men at man må frigjøre det over tid..? Vet ikke helt hvem i psykiatrien som er spesialisert i slikt? Fikk som sagt høre om det fra sykepleier på psykiatrisk og kiropraktor som jo er helsepersonell men utover det føler jeg det bare kommer opp i mer private aktører Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Øvelse jeg fikk anbefalt er skjelveøvelse, man ligger på gulvet og skal slippe til skjelving i beina (og kroppen). Har du prøvd det? Jeg håper litt at hodet skal slippe /roe seg ned ved at jeg kanskje får forløst gjennom kroppen..? Har skjønt at det litt er tanken? Jeg trenger å skru av en «kronisk» fight fligjht (eller mest freeze kanskje) og det er ikke gjort etter en øvelse går jeg ut fra-? Men at man må frigjøre det over tid..? Vet ikke helt hvem i psykiatrien som er spesialisert i slikt? Fikk som sagt høre om det fra sykepleier på psykiatrisk og kiropraktor som jo er helsepersonell men utover det føler jeg det bare kommer opp i mer private aktører Anonymkode: 4c4dc...d32 Ja dessverre er det ikke så mye av det som det offentlige driver med. Jeg fikk dog kjennskap til det gjennom min behandler innen psykomotorisk gjennom et kommunalt tilbud. Nå er det offentlig også mer på helhetlig behandling, for eksempel så er min psykiater på DPS stor fan og anbefaler øvelser støtt og stadig mellom timene - og i blant i timene. En ganske ung kirurg jeg hadde på Ullevål, var også oppdatert innen feltet. Han merket at jeg var urolig i samtalen før en operasjon og anbefalte øvelser. Så - det kommer. Om ikke sent så ikke forgjeves. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 Trinity80 skrev (8 minutter siden): Ja dessverre er det ikke så mye av det som det offentlige driver med. Jeg fikk dog kjennskap til det gjennom min behandler innen psykomotorisk gjennom et kommunalt tilbud. Nå er det offentlig også mer på helhetlig behandling, for eksempel så er min psykiater på DPS stor fan og anbefaler øvelser støtt og stadig mellom timene - og i blant i timene. En ganske ung kirurg jeg hadde på Ullevål, var også oppdatert innen feltet. Han merket at jeg var urolig i samtalen før en operasjon og anbefalte øvelser. Så - det kommer. Om ikke sent så ikke forgjeves. Jeg merker at jeg syns det gir veldig mening når man setter seg litt inn i teorien og det falt litt på plass for min del når jeg hørte om det, for jeg opplever at systemet på en måte bare har låst seg på en frekvens og veit ikke lenger hva som er årsaken, er bare blitt slik som en sum av mye og jeg har kjent så veldig på at jeg ikke er istand til å komne meg ut av det ved snakking. Nå har jeg jo ikke prøvd enda så vet ikke om det vil fungere slik men håper! Jeg tenker jo litt at vi som mennesker oppholder oss for mye i hodet og nærmest outsmarter oss selv ved å skulle gå litt bort fra kroppsfokus og det mer «grunnleggende dyriske». Men det blir vel slik når vi har tenkeevne.. Har du merket at hodet har roa seg/blitt klarere av å jobbe slik? jeg merker som sagt ikke noe umiddelbar relief av slikt nå- fordi det er så mye og låst, men over tid vil man merke at hodet slipper- og kobler seg på igjen? Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 Hadde håpa noen av fagfolka her inne hadde noen tanker da- om denne måten å jobbe med angst, traumatiske opplevelser (ikke nødvendigvis ptsd eller sånt), stress, fastlåst FFF… 😊😊 om det har noe for seg fra psykologisk ståsted. Snakker da primært om TRE Skjelvelvelser fra David berceli Men fikk jo hørt litt fra trinity her da, at ble Introdusert for det på dps, så det er hvertfall på vei inn.. Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg merker at jeg syns det gir veldig mening når man setter seg litt inn i teorien og det falt litt på plass for min del når jeg hørte om det, for jeg opplever at systemet på en måte bare har låst seg på en frekvens og veit ikke lenger hva som er årsaken, er bare blitt slik som en sum av mye og jeg har kjent så veldig på at jeg ikke er istand til å komne meg ut av det ved snakking. Nå har jeg jo ikke prøvd enda så vet ikke om det vil fungere slik men håper! Jeg tenker jo litt at vi som mennesker oppholder oss for mye i hodet og nærmest outsmarter oss selv ved å skulle gå litt bort fra kroppsfokus og det mer «grunnleggende dyriske». Men det blir vel slik når vi har tenkeevne.. Har du merket at hodet har roa seg/blitt klarere av å jobbe slik? jeg merker som sagt ikke noe umiddelbar relief av slikt nå- fordi det er så mye og låst, men over tid vil man merke at hodet slipper- og kobler seg på igjen? Anonymkode: 4c4dc...d32 Det du snakker om er vel rasjonalisering. Ja, min vei ble ikke samtaleterapi for å si det slik. Går sjeldent å bare snakke seg ut av heftige plager som har satt seg i kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 Trinity80 skrev (1 minutt siden): Det du snakker om er vel rasjonalisering. Ja, min vei ble ikke samtaleterapi for å si det slik. Går sjeldent å bare snakke seg ut av heftige plager som har satt seg i kroppen. Nja, snakking og føling og ja rasjonalisering sikkert, men at alt må snakkes om i dybden og graves i og forstås osv for å komme seg videre- usikker, hvertfall når det er heftig og mye greier og det er i kroppen (også), og hodet ikke har helt koll lenger.. mitt hode føles som en ball med garn som har viklet seg fast, en pc som henger… og lite nytte å prøve å jobbe med ting der når det bare har blitt for mye på et vis. Da må man ha CTRL alt delete 😂 (håper TRE kan være det) Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nja, snakking og føling og ja rasjonalisering sikkert, men at alt må snakkes om i dybden og graves i og forstås osv for å komme seg videre- usikker, hvertfall når det er heftig og mye greier og det er i kroppen (også), og hodet ikke har helt koll lenger.. mitt hode føles som en ball med garn som har viklet seg fast, en pc som henger… og lite nytte å prøve å jobbe med ting der når det bare har blitt for mye på et vis. Da må man ha CTRL alt delete 😂 (håper TRE kan være det) Anonymkode: 4c4dc...d32 Ja eller å dra ut pluggen i ti sekunder og så plugge inn igjen😆 Nå snakker jeg om hodet altså. Kanskje feil forum å spøke om sånt✌️ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 Del Skrevet 14. november 2023 Trinity80 skrev (27 minutter siden): Ja eller å dra ut pluggen i ti sekunder og så plugge inn igjen😆 Nå snakker jeg om hodet altså. Kanskje feil forum å spøke om sånt✌️ Det er genuint det jeg føler må til egentlig🤪 en metafor da selvsagt, men er glad i metaforer for å få frem hvordan jeg føler meg. Trenger en restart for det har åpenbart hengt seg opp og spinner uten at det nødvendigvis er noe veldig galt med alle de åpne fanene.. Så litt spøk, men også litt alvor i denne sammenhengen med kroppsøvelser og TRE. Hadde håpa det kunne funke litt sånn Anonymkode: 4c4dc...d32 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 Del Skrevet 15. november 2023 Trinity80 skrev (17 timer siden): Jeg fikk kjennskap til øvelser gjennom psykomotorisk behandling. Har noe lignende tilstand som deg, hvor jeg prosessert tidligere livshendelser i hodet - men kroppen har ikke helt sluppet taket. Fikk påvist angstlidelse blant annet. Det er mange øvelser sånn sett, de beste jeg har uført er å koble til hjernens logiske del ved å gjøre følgende for eksempel: Plassere høyre hånd og venstre hånd i kryss -på hvert sitt skulder (se bilde). Tappe annen hver gang. Etter noen rolige tapp, prøve å puste dypere. Når man har gjort dette noen ganger, kan man konsentrere om å tappe hvert ben synkront med hver hånd. Dette gjør at hjernen skrur ned på fight/ flight mode og går i mer logisk og oppgaveorientert modus. Jeg støvsuger for eksempel også med ‘feil hånd’, det gir hjernen noe annet å jobbe med og jeg jordes. Det beste er å samarbeide ukentlig i starten med en innen psykiatrien som er spesialisert i dette, eller innen psykomotorisk. Da jobber man helhetlig og målrettet, i tillegg til å være støttet dersom noen negative utfall skulle oppstå. Den tappe øvelsen, hvor lenge holder du på med den? Og er den mest egnet for ut av FF i nuet med kortvarig effekt (litt som å roe panikkanfall eller sånn), eller som mer langsiktig release av traume/FF tilstand? Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 15. november 2023 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Den tappe øvelsen, hvor lenge holder du på med den? Og er den mest egnet for ut av FF i nuet med kortvarig effekt (litt som å roe panikkanfall eller sånn), eller som mer langsiktig release av traume/FF tilstand? Anonymkode: 4c4dc...d32 Det var noe jeg startet med. Jeg tar ikke tid på øvelser, tar runder til jeg føler meg fornøyd og kjenner en eller annen form for virkning. Veldig effektiv måte for meg å komme meg ut av angst/ panikkanfall på. Og når jeg kjenner jeg er på vei til å hause meg selv opp i hodet. Dette er som vanlig trening, jo oftere man øver seg på å være i den trygge sonen, jo større vindu med ro har man. Det er som å trene en muskel på å bli sterkere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 Del Skrevet 15. november 2023 Trinity80 skrev (10 minutter siden): Det var noe jeg startet med. Jeg tar ikke tid på øvelser, tar runder til jeg føler meg fornøyd og kjenner en eller annen form for virkning. Veldig effektiv måte for meg å komme meg ut av angst/ panikkanfall på. Og når jeg kjenner jeg er på vei til å hause meg selv opp i hodet. Dette er som vanlig trening, jo oftere man øver seg på å være i den trygge sonen, jo større vindu med ro har man. Det er som å trene en muskel på å bli sterkere. Ja okei, så litt mer for anfall da kanskje😊 men skjønner, på sikt kanskje det tar ned angstnivået og symptomtrykket. Jeg tenker litt på om det kan fungere som «behandling», når man leser om TRE så står det jo at det brukes for folk med traumer og ptsd og at de blir friske av å benytte TRE. At kroppen og systemet/hjernen frigjør og kvitter seg med «årsaken» til angsten/plagene. Så det er der jeg ikke forstår helt sammenhengen, for er jo mer på den måten jeg skulle ønske å bruke det (har ikke ptsd, men for å frigjøre og bli kvitt som vi har snakka om, angst og forsåvidt traumer som bare har satt seg fast og i kroppen), og ikke bare som «førstehjelp» for å komme ut av et anfall eller uro ift noe spesifikt/spesifikk situasjon i hverdagen. Anonymkode: 4c4dc...d32 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476127-tre-erfaring/#findComment-4219951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.