Gå til innhold

Når man får syke tanker men innser selv at de tankene er syke...

Anbefalte innlegg

Jeg satt nettopp og spiste tacosalat og plutselig fikk jeg en tanke som sa: "Hva om der er parasitter i kjøttdeigen som kravler inn i hjernen min". Men jeg innser jo at det er en syk tanke. Er det noe å bekymre seg for da når man selv innser at det er en syk tanke? Kan det eskalere? Eller kan jeg bare fortsette å leve livet mitt som normalt? Skal innrømme at jeg ble litt bekymret. Har hatt psykose før der jeg trodde jeg ble forgiftet, det er vel relevant å ta med, men det er flere år siden nå da.

Anonymkode: 17157...649

Fortsetter under...

Og ja, jeg har bipolar med psykose og har vært i en stabil og god fase en stund, men er nå på vei nedover (har så vidt begynt å få depresjonssymptomer som håpløshet, selvmordstanker osv).

Tror vi alle kan få litt rare tanker av og til, og det er ingenting farlig eller bekymringsverdig i det så sant det ikke eskalerer. Begynner det å plage deg veldig og du blir genuint redd så får du snakke med legen din. 

Vendi skrev (4 minutter siden):

Tror vi alle kan få litt rare tanker av og til, og det er ingenting farlig eller bekymringsverdig i det så sant det ikke eskalerer. Begynner det å plage deg veldig og du blir genuint redd så får du snakke med legen din. 

Så bra. Men er du sikker? Er så redd jeg er på vei til å bli skikkelig dårlig nå. Ikke meningen å overreagere men...

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle kan vel ha sånne tanker. Tror ikke sånne tanker er unormalt å ha noen ganger i livet. 

Anonymkode: ae4e3...5cb

Så bra. Men er du sikker? Er så redd jeg er på vei til å bli skikkelig dårlig nå. Ikke meningen å overreagere men...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er sikker på at vi alle kan få rare tanker i blant. Men akkurat hvordan det står til med deg kan jeg jo ikke være sikker på. Kanskje du uansett burde ta en prat med legen siden du er så bekymret? 

Vendi skrev (4 minutter siden):

Jeg er sikker på at vi alle kan få rare tanker i blant. Men akkurat hvordan det står til med deg kan jeg jo ikke være sikker på. Kanskje du uansett burde ta en prat med legen siden du er så bekymret? 

Hm. Ja, kanskje. Er bare redd hun skulle missforstå og ta det skikkelig alvorlig, om du skjønner hva jeg mener?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hm. Ja, kanskje. Er bare redd hun skulle missforstå og ta det skikkelig alvorlig, om du skjønner hva jeg mener?

Tror nok at en lege greier å skille rare tanker fra psykosesymptomer :)

Vendi skrev (Akkurat nå):

Tror nok at en lege greier å skille rare tanker fra psykosesymptomer :)

Man vet aldri. En av mine forrige fastleger mente det ikke var normalt å høre sine egne tanker inne i hodet 😅

Noe positivt i dette er at du ikke har latt deg overbevise om disse tankene. Uten inngående kunnskap om dette vil jeg tørre å påstå at de fleste ikke plages med slike tanker. Hvis det fortsetter kan du kanskje ta opp med behandler? Ikke som en stor sak, men nevne det. I tilfelle det utvikler seg videre. 

Anonymkode: 7865d...813

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Noe positivt i dette er at du ikke har latt deg overbevise om disse tankene. Uten inngående kunnskap om dette vil jeg tørre å påstå at de fleste ikke plages med slike tanker. Hvis det fortsetter kan du kanskje ta opp med behandler? Ikke som en stor sak, men nevne det. I tilfelle det utvikler seg videre. 

Ja, det er jo positivt. Tanken om at det var e syk tanke kom ganske fort også, så det går vel sikkert greit. Tror jeg skal ta det opp om det skjer flere ganger, kan jo være det bare var en engangshendelse? 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jo positivt. Tanken om at det var e syk tanke kom ganske fort også, så det går vel sikkert greit. Tror jeg skal ta det opp om det skjer flere ganger, kan jo være det bare var en engangshendelse? 

Det kan være sikkert. Kjenner deg ikke. Jeg holder pent munnen om jeg føler meg overvåket innendørs, noe jeg gjør ofte. Grunnen til det er at jeg selv vet hvordan det vil oppfattes om jeg sier det høyt. Problemet er kanskje hvis det en gang går over til å kjennes helt overbevisende ut og man ikke lenger har den skepsisen til egne tanker, da er det uheldig å ikke ha nevnt det før. Jeg tipper aldri over den kanten, men det gjør kanskje du? Kanskje vurdere ut fra erfaringer du har hatt tidligere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...