Gå til innhold

Inspirert av svaret til Kupton i en annen tråd; hvor forberedt møter du til behandlingstimene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skriver alltid ned punkter med tanker eller tema jeg ønsker å ta opp. Før brukte jeg også å skrive ned det jeg husket vi hadde snakket om etter timen nærmere ordrett og mine refleksjoner rundt det. Samt hva som skjedde følgende uke og tanker og følelser rundt det frem til neste time. Men sluttet med det for en stund siden.

Endret av lavender
lavender skrev (1 minutt siden):

Jeg skriver alltid ned punkter med tanker eller tema jeg ønsker å ta opp. Før brukte jeg også å skrive ned det jeg husket vi hadde snakket om etter timen og mine refleksjoner rundt det. Samt hva som skjedde følgende uke og tanker og følelser rundt det frem til neste time. Men sluttet med det for en stund siden.

Hvorfor sluttet du? Du var kjempegod som gjorde dette! Bra jobba!

Anonymkode: 2b474...03d

Forbereder ingenting. Alt er spontant, det er slik jeg fungerer. Derfor veldig viktig med en behandler som har nok i hode til å kunne sparre noe de eller jeg vet kommet.

Anonymkode: 4e567...918

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor sluttet du? Du var kjempegod som gjorde dette! Bra jobba!

Jeg har fått på en måte en slags skrivesperre eller hva en skal kalle det. Sliter med finne ord, sette ord på ting og reflektere. Så da ble det til at jeg sluttet. 

Jeg bearbeider timene ved å gå/jogge og være for meg selv resten dagen. Skriver fortløpende ned tanker i Keep-notat etterhvert som jeg tenker dem, gjennom hele uka frem til neste time. Går gjennom notatene like før (samme dag som) neste time, og bestemmer meg for hva jeg vil ta opp. Sist time tok psykologen føringa for tema, så da ble det ikke til at jeg tok opp noe fra notatene. Jeg hadde de likevel i bakhodet og følte at jeg hadde tenkt litt igjennom og kunne svare og reflektere bedre rundt det som ble snakket om. 

Endret av Mëmëso

Annonse

lavender skrev (9 minutter siden):

Jeg har fått på en måte en slags skrivesperre eller hva en skal kalle det. Sliter med finne ord, sette ord på ting og reflektere. Så da ble det til at jeg sluttet. 

Du går fortsatt i terapi? 

Jeg journalfører alltid etter timen, for å huske hva som er foreslått og snakket om av behandler. I mellom timene journalfører jeg det jeg har tenkt å ta opp. Fungerer veldig fint!

Dagene jeg har timen har jeg behov for egentid har jeg funnet ut. Det fungerer også veldig allright. 

Er ikke forberedt på timene. Skjønner ikke hvordan. Har fått noen anbefalinger for hva jeg burde fokusere på til neste gang, men ut fra de anbefalingene så skjønner jeg at man ikke helt skjønner på hvilken planet jeg befinner meg nå. Jeg vil det motsatte av et par av punktene. Det kan godt hende jeg velger å gjøre det som kjennes bra for meg istedenfor det man anbefaler der, og det er mulig det ikke godtas, men da får jeg heller slutte. 

Anonymkode: 93883...fb4

lavender skrev (17 timer siden):

Bare noen tanker, for jeg opplever at du har veldig mange tanker om ting, mulige løsninger, spørsmål og usikkerhet om tiden fremover... I blant, er min erfaring i hvert fall, kan hodet være så kaotisk og fylt med tanker/kaotiske tanker at det er vanskelig å få noe ut av det.

Kan du likevel finne noen måter å strukturere/sortere tankene på? Hva med å tegne? Tankekart? Gå i naturen. Høre på visse typer musikk. Eller mulig at du kun skal tillate deg at ting er slik nå og at det er helt OK... Stå i at tankene er der, kun observere de uten å gjøre noe mer med det. At det ikke er farlig...

Men, om du vil forsøke å sortere tankene, kan du f.eks. sette av 30 minutter til et fast tidspunkt hver dag i en tid fremover, og forsøke å snakke inn tankene dine på en lydopptaker (app - finnes både standard på en del telefoner og mulig for nedlastning). Ikke tenk at det skal være strukturert, men si det som måtte falle deg inn der og da... Og se hva som kommer ut av det.

PS: Noen av lydopptakene har også innebygget en tale til tekst-transkribering - ev. finnes det egne apper til dette (om du vil ha det over til tekst for å gjøre mengden lettere overkommerlig etterpå).

Hvilken metode som er best for deg, må du vurdere selv... Ev. snakke med terapeuten. Men - ikke unnvik terapeuten fordi det er kaos og fordi du ikke får tak i egne tanker. Det er kanskje nettopp da du trenger terapeuten din mest for å komme videre.

Dagene før timen tenker jeg gjennom hva jeg tror er viktig å ta opp i timen og dagene etter timen går jeg gjennom timen i hodet. Det går såpass lang tid mellom timene at jeg ikke trenger bruke alle dagene på å gå gjennom timene og temaene. Jeg har funnet ut at jeg ikke trenger å reflektere så mye for ting har  endret seg fra vondt til godt mye automatisk hos meg  😅

Annonse

Eva Sofie skrev (4 timer siden):

Bare noen tanker, for jeg opplever at du har veldig mange tanker om ting, mulige løsninger, spørsmål og usikkerhet om tiden fremover... I blant, er min erfaring i hvert fall, kan hodet være så kaotisk og fylt med tanker/kaotiske tanker at det er vanskelig å få noe ut av det.

Kan du likevel finne noen måter å strukturere/sortere tankene på? Hva med å tegne? Tankekart? Gå i naturen. Høre på visse typer musikk. Eller mulig at du kun skal tillate deg at ting er slik nå og at det er helt OK... Stå i at tankene er der, kun observere de uten å gjøre noe mer med det. At det ikke er farlig...

Men, om du vil forsøke å sortere tankene, kan du f.eks. sette av 30 minutter til et fast tidspunkt hver dag i en tid fremover, og forsøke å snakke inn tankene dine på en lydopptaker (app - finnes både standard på en del telefoner og mulig for nedlastning). Ikke tenk at det skal være strukturert, men si det som måtte falle deg inn der og da... Og se hva som kommer ut av det.

PS: Noen av lydopptakene har også innebygget en tale til tekst-transkribering - ev. finnes det egne apper til dette (om du vil ha det over til tekst for å gjøre mengden lettere overkommerlig etterpå).

Hvilken metode som er best for deg, må du vurdere selv... Ev. snakke med terapeuten. Men - ikke unnvik terapeuten fordi det er kaos og fordi du ikke får tak i egne tanker. Det er kanskje nettopp da du trenger terapeuten din mest for å komme videre.

Tusen takk for veldig nyttige innspill! Du har helt rett i det at jeg har veldig mange tanker om ting, mulige løsninger, spørsmål og usikkerhet om tiden fremover. Og at det er litt kaotisk akkurat nå. Jeg skal forsøke forslagene dine med andre metoder å få ned tankene på. Har troen på at det kan hjelpe.

Mëmëso skrev (På 14.11.2023 den 19.45):

Jeg bearbeider timene ved å gå/jogge og være for meg selv resten dagen. Skriver fortløpende ned tanker i Keep-notat etterhvert som jeg tenker dem, gjennom hele uka frem til neste time. Går gjennom notatene like før (samme dag som) neste time, og bestemmer meg for hva jeg vil ta opp. Sist time tok psykologen føringa for tema, så da ble det ikke til at jeg tok opp noe fra notatene. Jeg hadde de likevel i bakhodet og følte at jeg hadde tenkt litt igjennom og kunne svare og reflektere bedre rundt det som ble snakket om. 

Bearbeider du/man ved å tenke gjennom alt og sånn? Og tenke gjennom på nytt osv? Eller hvordan bearbeider man egentlig?

Anonymkode: 7586e...017

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bearbeider du/man ved å tenke gjennom alt og sånn? Og tenke gjennom på nytt osv? Eller hvordan bearbeider man egentlig?

Det er litt ulikt fra gang til gang faktisk. Kanskje prosessere inntrykkene og følelsene etter terapien er en bedre måte å si det på. Og inntrykkene og følelsene er jo ikke like etter hver time.

Etter sist time var jeg først veldig lettet, og var aktivert og urolig i kroppen, så det var vanskelig å være i ro. I løpet av joggeturen etterpå kjente jeg meg etterhvert fryktelig avvist, og følte meg udugelig og håpløs, og vurderte om det var noen vits å fortsette. Tankene fikk vandre, og stadig kom jeg på nye vinklinger og innsikt i det vi hadde snakket om. Paralleller som psykologen indirekte trakk i timen, og som jeg var blitt forvirret over fordi jeg opplevde det som brått skifte av samtaleemne, så jeg etterhvert sammenhengen i. 

Etterpå skrev jeg ned disse tingene i notatene mine, og etterhvert som uka går dukker det stadig opp nye vinklinger eller tanker knyttet til det vi snakket om. Det meste av tankene er "bullshit-tanker", men de prøver jeg å sile vekk før neste time, evt. jeg prøver/tester de ut sammen med psykologen for å se om det er noe i det eller ei. 

Mëmëso skrev (11 timer siden):

Det er litt ulikt fra gang til gang faktisk. Kanskje prosessere inntrykkene og følelsene etter terapien er en bedre måte å si det på. Og inntrykkene og følelsene er jo ikke like etter hver time.

Etter sist time var jeg først veldig lettet, og var aktivert og urolig i kroppen, så det var vanskelig å være i ro. I løpet av joggeturen etterpå kjente jeg meg etterhvert fryktelig avvist, og følte meg udugelig og håpløs, og vurderte om det var noen vits å fortsette. Tankene fikk vandre, og stadig kom jeg på nye vinklinger og innsikt i det vi hadde snakket om. Paralleller som psykologen indirekte trakk i timen, og som jeg var blitt forvirret over fordi jeg opplevde det som brått skifte av samtaleemne, så jeg etterhvert sammenhengen i. 

Etterpå skrev jeg ned disse tingene i notatene mine, og etterhvert som uka går dukker det stadig opp nye vinklinger eller tanker knyttet til det vi snakket om. Det meste av tankene er "bullshit-tanker", men de prøver jeg å sile vekk før neste time, evt. jeg prøver/tester de ut sammen med psykologen for å se om det er noe i det eller ei. 

Jeg også er mye sånn tenker gjennom samtale på nytt og liksom snakker med meg selv, men syns det er sp slitsomt og roter meg jo ofte bare dypere inn i tankespinn. Men er det å bearbeide? Veldig slitsomt og skulle ønske hjernen kunne prosessert ting mer «av seg selv»?

Da jeg søkte hjelp første gang hadde jeg mange notater og refleksjoner om hva årsakssammenhengene kunne være - og hva de ikke kunne være. Men jeg la dem bort etter at jeg ikke fikk noen respons fra behandler, og valgte da å følge manus isteden.

Så den eneste rasjonelle konklusjonen er at behandlere ikke er opptatt av reélle årsakssammenhenger, men at manus skal følges slik at de får riktige tall inn i statistikkene. (Ellers kunne de jo bare innrømmet at de tok feil helt i starten, men det har de hittil ikke villet gjøre.)

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Da jeg søkte hjelp første gang hadde jeg mange notater og refleksjoner om hva årsakssammenhengene kunne være - og hva de ikke kunne være. Men jeg la dem bort etter at jeg ikke fikk noen respons fra behandler, og valgte da å følge manus isteden.

Så den eneste rasjonelle konklusjonen er at behandlere ikke er opptatt av reélle årsakssammenhenger, men at manus skal følges slik at de får riktige tall inn i statistikkene. (Ellers kunne de jo bare innrømmet at de tok feil helt i starten, men det har de hittil ikke villet gjøre.)

Hva mener du med manus? 

psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Er det DPS eller privat behandler du har? Hvilken diagnose har du? Jeg har bp2 og unnvikende pf.

Ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...