Gå til innhold

Inspirert av svaret til Kupton i en annen tråd; hvor forberedt møter du til behandlingstimene?

Anbefalte innlegg

psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Da jeg søkte hjelp første gang hadde jeg mange notater og refleksjoner om hva årsakssammenhengene kunne være - og hva de ikke kunne være. Men jeg la dem bort etter at jeg ikke fikk noen respons fra behandler, og valgte da å følge manus isteden.

Så den eneste rasjonelle konklusjonen er at behandlere ikke er opptatt av reélle årsakssammenhenger, men at manus skal følges slik at de får riktige tall inn i statistikkene. (Ellers kunne de jo bare innrømmet at de tok feil helt i starten, men det har de hittil ikke villet gjøre.)

Hvorfor skulle de ikke vøre interessert i årsaks sammenhenger ?

Anonymkode: 7586e...017

Fortsetter under...

Når man spiller rollen man er tildelt ("den syke") så følger man manus.

Første gangen jeg hørte om begrepet var på 90-tallet, og da trodde jeg det var tull, men min erfaring er altså at det er et helt reéllt konsept.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle de ikke vøre interessert i årsaks sammenhenger ?

Det må du nesten spørre dem om selv. Jeg har prøvd å få svar på det spørsmålet i mange år.

Endret av psykedeliker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Når man spiller rollen man er tildelt ("den syke") så følger man manus.

Første gangen jeg hørte om begrepet var på 90-tallet, og da trodde jeg det var tull, men min erfaring er altså at det er et helt reéllt konsept.

Vet ikke om jeg forstår. 

Jeg har aldri spilt noen rolle som syk eller frisk. Jeg har vært/er syk, alt ettersom hvordan man ser det, og i møte med helsevesenet så møter de meg der jeg er. Enten det er høyt, lavt, gråtende eller humoristisk. Det kommer ikke fra noe manus. Og jeg har stort sett blitt tatt imot som jeg er. Ingen har prøvd å lede meg inn i en rolle. 

Forstår jeg deg? 

@Glitter: Da har vi ulike erfaringer, trenger faktisk ikke være verre enn det. Det er påfallende hvordan helsepersonell stritter imot å innrømme egne feil. Ikke rart det er grobunn for konspirasjonsteorier. Men jeg valgte altså å følge manus istedenfor å bruke krefter på å forklare høyt utdannede mennesker grunnleggende naturvitenskapelige fakta. (Ja, det skjedde faktisk ved en anledning.)

Annonse

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

@Glitter: Da har vi ulike erfaringer, trenger faktisk ikke være verre enn det. Det er påfallende hvordan helsepersonell stritter imot å innrømme egne feil. Ikke rart det er grobunn for konspirasjonsteorier. Men jeg valgte altså å følge manus istedenfor å bruke krefter på å forklare høyt utdannede mennesker grunnleggende naturvitenskapelige fakta. (Ja, det skjedde faktisk ved en anledning.)

Ok. Skjønner. Tror jeg. 

@Glitter: At enkelte behandlere ikke klarer å sitere pasientenes uttalelser korrekt, slik at meningsinnholdet blir et helt annet for dem som senere i behandlingsløpet skal lese journalen, er også en del av problemstillingen.

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

@Glitter: At enkelte behandlere ikke klarer å sitere pasientenes uttalelser korrekt, slik at meningsinnholdet blir et helt annet for dem som senere i behandlingsløpet skal lese journalen, er også en del av problemstillingen.

Ja det er jo ikke heldig. Noen ganger tror jeg nesten de blander pasienter. Men det er bare mennesker. 

@Trinity80: Se svar lengre oppe. Sannsynligvis kommer det fra den gangen ekspertmodellen gjaldt og psykiatrien ble brukt som politisk styringsverktøy (Juklerød-saken etc.), men jeg har mistet kontakten med de som introduserte meg for begrepet for mange år siden.

Endret av psykedeliker
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

@Trinity80: Se svar lengre oppe. Sannsynligvis kommer det fra den gangen ekspertmodellen gjaldt og psykiatrien ble brukt som politisk styringsverktøy (Juklerød-saken etc.), men jeg har mistet kontakten med de som introduserte meg for begrepet for mange år siden.

Tusen takk for respons. Leste alt, og forstod hva du mente nå.

Jeg har ikke samme erfaring, men har heller ikke vært i kontakt med psykiatrien før nå. Psykologer derimot, har jeg erfaring med. Kastet ikke bort så mye tid på det lenger - kort fortalt. 

Annonse

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

@Trinity80: Psykologer jobber innenfor fagområdet psykiatri, så teknisk sett har du vært i kontakt med psykiatrien...

Jeg trodde faktisk de var ulike vitenskapelige disipliner, men kan ta feil. 

@Trinity80: Ulike vitenskapelige disipliner ja, men innenfor samme fagområde. Så kan vi jo alltids drøfte om den sektorinndelingen er hensiktsmessig, men det blir en annen diskusjon...

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

@Trinity80: Ulike vitenskapelige disipliner ja, men innenfor samme fagområde. Så kan vi jo alltids drøfte om den sektorinndelingen er hensiktsmessig, men det blir en annen diskusjon...

Skjønner. Jeg har ikke så mye erfaring innen sektorinndelingen. Setter pris på at du tok tiden å forklare. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...