Gå til innhold

Er du "mindfull"? Hvordan bli bedre på det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Telle, alt fra tellesanger til baklengs fra 1000. Oppatt og oppatt for kvernetanker. Blokkerer de dumme tanker. Dog kan det være slitsomt med sesamstasjon sin tellesang konstant, hvis man da ikke samtidig "digger" litt og synger med.

Puste dypt inn, kjenn at beinet blir tyngre og tyngre for hvet ett åndedrag, så andre beinet, så arm osv. Tar tid for å få hele kroppen til å slappe av.

Men man merker fort at man klarer litt, som Oi der merket jeg høyre bein bli tyngre. Og det er jo positivt.

Anonymkode: 82e9e...3a5

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Telle, alt fra tellesanger til baklengs fra 1000. Oppatt og oppatt for kvernetanker. Blokkerer de dumme tanker. Dog kan det være slitsomt med sesamstasjon sin tellesang konstant, hvis man da ikke samtidig "digger" litt og synger med.

Puste dypt inn, kjenn at beinet blir tyngre og tyngre for hvet ett åndedrag, så andre beinet, så arm osv. Tar tid for å få hele kroppen til å slappe av.

Men man merker fort at man klarer litt, som Oi der merket jeg høyre bein bli tyngre. Og det er jo positivt.

Vil man bli mer rolig og tilstede ellers også hvis man øver på dette? Altså at det har en funksjon utover brannslukking her og nå?

Anonymkode: 234a2...4c2

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er mer plaget med kroppslig ubehag enn tanker. Men selvsagt er hodet opptatt med noe ubevisst. Og mye fokus på kroppslige ubehag. 
hvordan funker det på slikt? 

Jeg har hatt planer om å bli bedre på det i mange år. Men har ikke lykkes noe særlig. Tror jeg lånte den første boken med temaet for sånn 14 år siden eller noe. Tingen med meg er at jeg er opptatt av det i perioder og blir så bedre men så glemmer jeg av det etterhvert og faller tilbake i gamle vaner. Tror jeg skal sette av fast tid til å øve på det hver dag.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil man bli mer rolig og tilstede ellers også hvis man øver på dette? Altså at det har en funksjon utover brannslukking her og nå?

Ja er form for meditasjon puste og avslappningsøvelse. Telle er en form for å fjerne tanker så jeg blir roligere og kan tenke på andre ting.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er mer plaget med kroppslig ubehag enn tanker. Men selvsagt er hodet opptatt med noe ubevisst. Og mye fokus på kroppslige ubehag. 
hvordan funker det på slikt? 

Du må prøve rett og slett. Hva som virker på hvem er nok individuelt. Men bruke pusten aktivt er tips jeg alltid får av behandlere.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må prøve rett og slett. Hva som virker på hvem er nok individuelt. Men bruke pusten aktivt er tips jeg alltid får av behandlere.

Ja vet. Men jeg syns det virker mot sin hensikt men er kanskje treningssak 

Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

Den beste teknikken er å meditere daglig, da vil du sannsynligvis bli mer og mer bevisst/mindfull. Hvilken meditasjonsmetode du bruker tror jeg ikke spiller så stor rolle.

Jeg trenger å få roet angst og være mer tilstede i meg selv og omgivelsene og nuet. Synes ikke meditasjon hjelper meg nå, blir mer stressa. Men vil det hjelpe på sikt? På den utenom-meditasjons message biten og? At man blir mer tilstede utenom selve meditasjonen ?

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men vil det hjelpe på sikt? På den utenom-meditasjons message biten og? At man blir mer tilstede utenom selve meditasjonen ?

Jeg tror det, og det er også det de som mediterer jevnlig sier.

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 16.25):

Jeg er deprimert og har mange kvernetanker og grubling. Vil gjerne bli bedre til å eksistere i øyeblikket men får det ikke helt til....(enda).

Anonymkode: ba1c9...ae9

Vend fokus utover. Se på ting i omgivelsene, en banal øvelse kan være å legge merke til alt som er f.eks. rødt når du går en tur. Det kan også fungere fint å veksle mellom å legge merke til lyder og objekter i omgivelsene. 

UtakknemligDiva
Glitter skrev (3 timer siden):

Jeg også. 

Jeg også!! Blir irritert når disse mindfullness-guruene maser om hvor bra det hjelper, og hvis du sier det ikke hjelper har du ikke øvd nok eller gjort det riktig, i følge dem. 

UtakknemligDiva skrev (8 minutter siden):

Jeg også!! Blir irritert når disse mindfullness-guruene maser om hvor bra det hjelper, og hvis du sier det ikke hjelper har du ikke øvd nok eller gjort det riktig, i følge dem. 

Føler det er de samme folka som bare ser individuelle løsninger på strukturelle problemer og tror at alle mennesker har like store forutsetninger for å lykkes og at det bare er ens eget pågangsmot og selvdisiplin som avgjør hvilken hylle man ender på her i livet. Ikke min type folk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...