Gå til innhold

Hva vil du tenke om denne moren?

Anbefalte innlegg

Jeg var tenåring og jeg og venninnene mine var opptatt av slikt som hører ungdomstida til. For øyeblikket var det svettelukt vi var opptatt av, og mente at ingen burde gå i den samme genseren to dager på rad, hvis ikke var det urenslig. 

Jeg fortalte det til mamma da jeg kom hjem, og liksom baksnakket de som gikk flere dager med samme genser. "Herregud, så urenslige de er de som går med samme genser flere dager på rad".

Da ble hun veldig rar, og tvang meg til å gå med samme genser og bukse i en og en halv uke etterpå. Jeg følte meg SÅÅÅ dum ovenfor venninnene mine, og ble naturligvis baksnakket. Fikk rare blikk og himling med øyne. 

Så hva tenker dere om en slik behandling fra egen mor? Jeg var mye redd henne, og turde ikke å si henne imot, så jeg gikk der dum og fæl med de samme klærne så lenge hun bestemte. Det ble en og en halv uke. 

Anonymkode: a243b...505

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476179-hva-vil-du-tenke-om-denne-moren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (1 minutt siden):

SA moren din noe i denne settingen, og i så fall hva? 

Hvordan forløp den samtalen? Jeg syns jo dette høres ganske..sprøtt ut som du legger det frem.

Men vil jo gjerne vite mer om hva som ble sagt og mer av konteksten..? 

Konteksten var sånn jeg la den fram. Jeg fortalte henne "siste nytt" så og si. Hun svarte ikke noe spesielt på det, bare fikk meg til gå i de samme klærne i en og en halv uke etterpå. Vi hadde ingen normal dialog hjemme hos meg. Der var det "o' store Mor" som bestemte alt. Da jeg ymtet innpå flere ganger at jeg kanskje burde skifte nå, så sa hun at nei, det fikk jeg ikke lov til, for klærne var ikke skitne. 

Dette er bare ett eksempel på hvordan det var å vokse opp med en kontrollerende og til tider psykopatisk mor. Har fått høre fra flere behandlere at hun hadde psykopatisk trekk. Hun ødela meg, og det gjorde også jevnaldrende som mobbet meg hele barne - og ungdomsskolen. Hadde noen få venninner heldigvis, men det var mange som mobbet meg. Det gjør noe med en. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Konteksten var sånn jeg la den fram. Jeg fortalte henne "siste nytt" så og si. Hun svarte ikke noe spesielt på det, bare fikk meg til gå i de samme klærne i en og en halv uke etterpå. Vi hadde ingen normal dialog hjemme hos meg. Der var det "o' store Mor" som bestemte alt. Da jeg ymtet innpå flere ganger at jeg kanskje burde skifte nå, så sa hun at nei, det fikk jeg ikke lov til, for klærne var ikke skitne. 

Dette er bare ett eksempel på hvordan det var å vokse opp med en kontrollerende og til tider psykopatisk mor. Har fått høre fra flere behandlere at hun hadde psykopatisk trekk. Hun ødela meg, og det gjorde også jevnaldrende som mobbet meg hele barne - og ungdomsskolen. Hadde noen få venninner heldigvis, men det var mange som mobbet meg. Det gjør noe med en. 

Jeg syns det var drøyt at hun tvang deg til å gå med samme tøy så lenge, men at hun kun hadde reagert på at du baksnakket andre- det ville jeg jo ha forstått. 

Det er jo ulike valg og metoder foreldre tar i bruk når de vil.lære ungene sine noe. Som faren som fikk høre at sønnen ertet en gutt fordi han gikk i skjørt, og så dukket faren opp i skjørt da han hentet sønnen på skolen. Det er jo en lekse, om enn ganske utradisjonell og kanskje litt for tøft for noen. 

Men moren din gikk jo for langt. Og kommunikasjon er jo liksom påkrevd i sånne situasjoner. Mye rart. Og en del skadelige foreldre. Dessverre. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det var drøyt at hun tvang deg til å gå med samme tøy så lenge, men at hun kun hadde reagert på at du baksnakket andre- det ville jeg jo ha forstått. 

Det er jo ulike valg og metoder foreldre tar i bruk når de vil.lære ungene sine noe. Som faren som fikk høre at sønnen ertet en gutt fordi han gikk i skjørt, og så dukket faren opp i skjørt da han hentet sønnen på skolen. Det er jo en lekse, om enn ganske utradisjonell og kanskje litt for tøft for noen. 

Men moren din gikk jo for langt. Og kommunikasjon er jo liksom påkrevd i sånne situasjoner. Mye rart. Og en del skadelige foreldre. Dessverre. 

Ja, min mor likte å ydmyke meg og min far. Det var oss to det gikk hardest utover. Men nå har søstra mi begynt å være mer åpen om hvordan hun har opplevd mamma, og hun sier at hun sliter med traumer. Det er 10 års forskjell på oss. Mamma døde for to år siden, og det er liksom først nå at søstra mi har vist meg sin innside. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

For øyeblikket var det svettelukt vi var opptatt av, og mente at ingen burde gå i den samme genseren to dager på rad, hvis ikke var det urenslig. 

Jeg fortalte det til mamma da jeg kom hjem, og liksom baksnakket de som gikk flere dager med samme genser. "Herregud, så urenslige de er de som går med samme genser flere dager på rad".

Da ble hun veldig rar

Så hva tenker dere om en slik behandling fra egen mor? 

Nei det er vanskelig, høres ut som vennene dine var dårlige folk og dårlig påvirkning som deg, så er jo spørsmålet hva skal en forelder gjøre da? det er egentlig en umulig oppgave. De fleste foreldre gjør nok ingenting og er derfor det er så mye mobbing etc i skolen, som du sikkert vet.

Skjønner at det føltes slemt ut og det var det også, MEN tror du også bør prøve å se det fra andre siden også, foreldre bør ikke bare passe på egne unger de bør også passe på at de rundt ungene sine får det bra, og det innebærer at en ikke kan godta all mulig oppførsel fra sine ungen selv om det "bare" går ut over andre.

Jeg ville tenkt at det var gode intensjoner bak og prøvd å lære av saken, selv om det sikkert føles litt leit.

Anonymkode: d5ea0...f20

Annonse

Grendel skrev (46 minutter siden):

Jeg synes det var en voldsom overreaksjon fra moren å tvinge noen til å gå med samme genser og bukse i over en uke.

Jeg blir i tvil om hennes evne til å ta vare på barn og tenker hun burde ha fått en slags støtte eller veiledning. 

Hun var definitivt ikke helt i stand til å ta vare på barn, nei. Det har du helt rett i. Det er mange episoder med henne. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man er en mobbet, så bør en reaksjon kommer

Der var du en mobber. 

Mobbet du etter den episoden? 

Anonymkode: b335e...b06

Jeg var ingen mobber. Jeg var bare enig med venninnene mine i at det var urenslig å gå med samme genser flere enn to dager på rad. Og formidlet det til mor. 

Fionys skrev (42 minutter siden):

Lærte du noe av det?

Jeg likte måten det ble gjort på, men 1,5 uke var kanskje litt lenge.

Det jeg lærte var skam (som så mange ganger før) fordi hun likte å ydmyke meg. Hun fant tilfredsstillelse i å sette meg ut. 

Annonse

Fionys skrev (28 minutter siden):

Lærte du noe av det?

Jeg likte måten det ble gjort på, men 1,5 uke var kanskje litt lenge.

Jeg er ikke enig med de som kaller det mobbing. Hvis du går og stinker så vil folk snakke om det. Folk snakker om andre folk. Det må man være klar over og akseptere.

TS hadde helt rett i at man bør bytte klær en gang i blant og at noen tenåringer stinker.

Jeg lurer på hva slags budskap moren ville sende med å tvinge datteren til å oppføre seg sosialt uakseptabelt i over en uke. Hvem ønsker det for sine barn?

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det jeg lærte var skam (som så mange ganger før) fordi hun likte å ydmyke meg. Hun fant tilfredsstillelse i å sette meg ut. 

Hvis årsaken til at hun gjorde det kun var for å ydmyke deg så var det ikke bra.

Grendel skrev (19 minutter siden):

Jeg er ikke enig med de som kaller det mobbing. Hvis du går og stinker så vil folk snakke om det. Folk snakker om andre folk. Det må man være klar over og akseptere.

TS hadde helt rett i at man bør bytte klær en gang i blant og at noen tenåringer stinker.

Jeg lurer på hva slags budskap moren ville sende med å tvinge datteren til å oppføre seg sosialt uakseptabelt i over en uke. Hvem ønsker det for sine barn?

Enig med deg at det ikke er mobbing. Dessverre er det noen som stinker stort sett hele tiden, men jeg tror de er så vant med lukten at de ikke merker det. 

Selvfølgelig bør man bytte klær av og til, men om noen går med enkelte klær i et par dager er helt greit etter min mening. 

Hadde bare lest HI dag jeg svarte og ikke all informasjon TS kom med etter det. 

Grendel skrev (30 minutter siden):

Noen tenåringer stinker fordi de har hormoner, ikke fordi de er urenslige. Ikke greit å påpeke uansett.

Hadde mitt barn reagert på at et annet barn gikk med samme klær ett par dager, ja da kan det tenkes mitt måtte det også. En form for irettesettelse hadde det blitt, da slik oppførsel i mine øyne er mobbing. Om personen hørte det eller ei, så viser man rett og slett en dårlig holdning til sine medmennesker. En korreksjon av dette må til, på ene eller annen måte. 

Før var husarrest hyppig brukt. Rett eller galt, i såfall en korreksjon av dårlig adferd.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen tenåringer stinker fordi de har hormoner, ikke fordi de er urenslige. Ikke greit å påpeke uansett.

Hadde mitt barn reagert på at et annet barn gikk med samme klær ett par dager, ja da kan det tenkes mitt måtte det også. En form for irettesettelse hadde det blitt, da slik oppførsel i mine øyne er mobbing. Om personen hørte det eller ei, så viser man rett og slett en dårlig holdning til sine medmennesker. En korreksjon av dette må til, på ene eller annen måte. 

Før var husarrest hyppig brukt. Rett eller galt, i såfall en korreksjon av dårlig adferd.

Hvordan er det mobbing at ditt barn forteller deg at noen andre barn lukter svette?

Det er greit å forklare at det kan være uforskyldt, men reaksjonen var over alle støvleskaft. Anklager om mobbing er også urimelige. 

Grendel skrev (1 minutt siden):

Det er greit å forklare at det kan være uforskyldt, men reaksjonen var over alle støvleskaft. Anklager om mobbing er også urimelige. 

TS sin beskrivelse av situasjonen er tvetydig, så kan hende du har rett, men kan hende du tar feil, ingen vet bortsett fra TS.

Anonymkode: d5ea0...f20

Grendel skrev (54 minutter siden):

Hvordan er det mobbing at ditt barn forteller deg at noen andre barn lukter svette?

Jeg ble mobbet pga jeg ikke kunne skifte klær hver dag. Ikke bare det så klart, men her tyder alt på at den gutten fikk høre det fra høyre og venstre. Er man med på slikt er man emd på slikt å får tåle og høre faktum. Om noe er mobbing bestemmer ikke mobberen. Sorry, påpeke andres lukt og at individet ikke skifter klær er mobbing om man vil se det eller ei. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg ble mobbet pga jeg ikke kunne skifte klær hver dag. Ikke bare det så klart, men her tyder alt på at den gutten fikk høre det fra høyre og venstre. Er man med på slikt er man emd på slikt å får tåle og høre faktum. Om noe er mobbing bestemmer ikke mobberen. Sorry, påpeke andres lukt og at individet ikke skifter klær er mobbing om man vil se det eller ei. 

Tror ikke du helt vet hva mobbing er. Jeg sa aldri noe til noen om at de luktet svette. Som jeg har sagt flere ganger nå så var det noe jeg og noen venninner snakket om oss i mellom, på generell basis, som jeg da videreformidlet til min mor. Det er ikke mobbing i det hele tatt. Om noen ble mobbet her, så var det nok meg. Det var jeg som ble sett rart på, det var jeg som ble ydmyket, det var jeg som mottok øyebevegelser fra andre fordi jeg måtte gå i de samme klærne i en og en halv uke. Jeg ble garantert baksnakket også. Den virkelige synderen (eller mobberen) var jo faktisk min egen mor, for det var jo meg dette gikk utover. Kun pga en uskyldig kommentar om at det var urenslig å ikke skifte genser annenhver dag. Kunne sikkert ha slengt på dusjing også, eller bruk av deodorant, men det gjorde jeg ikke. Jeg mener ikke at jeg var et prakteksemplar av en ungdom, men det jeg tar opp her er hvordan min mor reagerte på at jeg sa det jeg sa. 

Hun likte å ydmyke meg, og jeg har flere eksempler å ta av. Hun likte at jeg hadde det vondt, ved flere anledninger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...