Gå til innhold

Er det vits å ta opp selvskading når det ikke er alvorlig?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og tenker litt.... jeg sliter med selvskading men det er ikke så alvorlig at jeg trenger dra til legen, legevakt osv (vet ikke om det er lov å nevne metode man bruker til selvskading her så gjør ikke det). Jeg går i behandling for andre ting og lurer på om jeg burde ta det opp med psykiater eller ikke? Er det bortkastet tid ettersom det ikke er så alvorlig?

Anonymkode: 1620e...656

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du burde absolutt ta det opp! 

Anonymkode: 3b056...7f9

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil si at det er en selvfølge at du tar det opp! 

Anonymkode: 9b970...31d

Hva er grunnen til at dere tenker en burde ta det opp? Så det ikke eskalerer eller anent?

Jeg har sagt i fra. Men den har i bunn og grunn i forbindelse med depresjoner, og ikke farlig. Nevnt for behandlere. Men er kun fornuften som stopper den. Og den bør jeg klare også å ha under depresjoner.

Anonymkode: fb57d...b01

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 22.35):

Er det ikke bedre å ta opp ting før det eskalerer? Slik at man kan ta tak i et problem før det blir for stort? Det må jo være det beste.

Anonymkode: c2ea1...1fe

Glitter skrev (På 16.11.2023 den 7.58):

Selvskading har en tendens til å eskalere for mange, så det pluss at det er viktig å jobbe med årsaken til selvskadingen er grunn til å ta det opp. 

Ja, dere har ett godt poeng i at det kan eskalere. Er bare at jeg ikke føler det er valid nok ennå siden jeg ikke trenger syes o.l. Om dere skjønner hva jeg mener?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dere har ett godt poeng i at det kan eskalere. Er bare at jeg ikke føler det er valid nok ennå siden jeg ikke trenger syes o.l. Om dere skjønner hva jeg mener?

Det er alltid best å ta problemet i det det oppstår. Jo lenger du venter, jo vanskeligere blir det. 

Anonymkode: c2ea1...1fe

Jeg driver av og til med selvskading. Går i behandling, men selvskadingen er ikke tema selv om behandler vet om det. Problemet hos meg er at det ikke går an å behandle årsaken til selvskadingen da selvskadingen er pga et pågående problem andre personer er årsaken til. Men jeg skader meg ikke mye og er ikke synlig for andre. Jeg synes du skal la behandler avgjøre om du skal ha hjelp med selvskadingen. Jeg tror du holder på selvskadingen fordi det er noe du kontrollerer selv og kjenner til. Ingen tvinger deg til det og det er noe du er vant til. Kanskje du føler deg for komfortabel med selvskading til å gi slipp. 

aa-k-j skrev (11 minutter siden):

Problemet hos meg er at det ikke går an å behandle årsaken til selvskadingen da selvskadingen er pga et pågående problem andre personer er årsaken til.

Da må du kreve hjelp til å få disse menneskene ut av livet ditt, for slik skal det ikke være.

psykedeliker skrev (4 timer siden):

Da må du kreve hjelp til å få disse menneskene ut av livet ditt, for slik skal det ikke være.

Det går ikke. Er ansatte i helsevesenet. Enkelt forklart: feildiagnostisering, feilbehandling, nekter å ta hensyn til nye opplysninger fra spesialist, brudd på taushetsplikten av samme personer, falske anklager osv. Lista er lang. 

aa-k-j skrev (18 timer siden):

Enkelt forklart: feildiagnostisering, feilbehandling, nekter å ta hensyn til nye opplysninger fra spesialist, brudd på taushetsplikten av samme personer, falske anklager osv.

Regner med du kan dokumentere dette da?

Annonse

psykedeliker skrev (6 timer siden):

Regner med du kan dokumentere dette da?

DPS har innrømmet å ha gjort endel feil og jeg har fått andre diagnoser hos uavhengige spesialister. De ble klaget inn til Statsforvalteren som opprettet tilsyn og hadde flere møter med de. De måtte beklage, men skaden var skjedd. De hadde jo utlevert feil opplysninger og de finnes ikke i journalen engang. Og det til folk som ikke er helsepersonell. Var tilfeldig jeg fant ut av det hos mottakeren av opplysningene. 

Endret av aa-k-j
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

@aa-k-j: Da har du jo noe konkret å slå i bordet med. Men hvordan kan dette være et pågående problem, hvis de har innrømmet feilene?

Fordi de fortsetter å gjøre samme feil fremdeles. Noe har jeg klart å stoppe ved å sperre journalen så de kan ikke utlevere opplysninger lenger, men de holder fremdeles fast på diagnosen selv om de har fått nye opplysninger fra spesialist. DPS sa selv at opplysningene skulle inn i DIPS. Og diagnoser i DIPS kan ikke sperres. Men jeg ga nylig beskjed til de at de må stå for det de sa under et møte vi hadde. Jeg, 2 fra DPS (en overlege fra poliklinikken og leder på døgnavdeling hvor jeg har brukerstyrt), behandler (psykiater) og fastlegen var til stedet. 

aa-k-j skrev (2 minutter siden):

Men jeg ga nylig beskjed til de at de må stå for det de sa under et møte vi hadde.

Dette er bra, fortsett slik! Kanskje du kan ha nytte av denne: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63/KAPITTEL_6#§5-2

aa-k-j skrev (29 minutter siden):

Fordi de fortsetter å gjøre samme feil fremdeles. Noe har jeg klart å stoppe ved å sperre journalen så de kan ikke utlevere opplysninger lenger, men de holder fremdeles fast på diagnosen selv om de har fått nye opplysninger fra spesialist. DPS sa selv at opplysningene skulle inn i DIPS. Og diagnoser i DIPS kan ikke sperres. Men jeg ga nylig beskjed til de at de må stå for det de sa under et møte vi hadde. Jeg, 2 fra DPS (en overlege fra poliklinikken og leder på døgnavdeling hvor jeg har brukerstyrt), behandler (psykiater) og fastlegen var til stedet. 

Bakdelen er jo at jo mer du kjemper mot og "tar" disse folkene, desto mer grunn føler de at de kanskje har til å la tidligere diagnoser stå. 

Anonymkode: 51578...c1e

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bakdelen er jo at jo mer du kjemper mot og "tar" disse folkene, desto mer grunn føler de at de kanskje har til å la tidligere diagnoser stå. 

Anonymkode: 51578...c1e

Noe av grunnen til jeg sperret journalen var enormt mye feil. Fikk rettet noe og sperret resten. Var alt for mye å rette i så sperring var todelt. Men de sender ikke lenger epikriser til fastlegen etter jeg har vært på brukerstyrt. Der har jeg en avtale med DPS som de hovedsakelig klarer å overholde. Er jo ingen hensikt å sende epikriser som er like gang på gang som om det er hakk i plata. Jeg oppdaterer behandler selv og er åpen og ærlig. Er bare på DPS det har vært problemer. Hadde det vært jeg som var vanskelig så hadde jeg jo hatt problemer med fastlegen og psykiateren også. Jeg ble sykere av "behandlingen" DPS forsøkte og anbefaler de stadig ga gjorde det ikke bedre og er blitt mye bedre i behandlingen hos psykiateren og da jeg valgte å stole mer på mine egne valg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...