Gå til innhold

Kupton, når en diagnose fjernes fra én institusjon..

Anbefalte innlegg

Hei. 

I neste uke skal jeg starte med utredning for å få fjernet EUPF da de etter 9 uker her ikke kan se noe til den diagnosen. De siste par år har nok symptomer på det vært rusutløst og det vises også ved at jeg ikke har hatt ustabil adferd i nykter tilstand på lang tid. 

Når diagnosen er fjernet og det står i epikrisen, kan likevel behandler i akuttpsykiatrien velge å overstyre dette dersom jeg skulle ha et tilbakefall i rusen og bli innlagt? 

Vil ikke det i såfall være feil? 

Behandler i akuttpsykiatrien mente faktisk at jeg ikke kunne ha nytte av rusbehandling da jeg var så preget av borderline. Hvilket bare ikke er tilfelle og det har jeg bevist nå. 

Men jeg bekymret for at fjerning av diagnose ikke blir respektert. 

Endret av Glitter

Fortsetter under...

Glitter skrev (13 minutter siden):

Hei. 

I neste uke skal jeg starte med utredning for å få fjernet EUPF da de etter 9 uker her ikke kan se noe til den diagnosen. De siste par år har nok symptomer på det vært rusutløst og det vises også ved at jeg ikke har hatt ustabil adferd i nykter tilstand på lang tid. 

Når diagnosen er fjernet og det står i epikrisen, kan likevel behandler i akuttpsykiatrien velge å overstyre dette dersom jeg skulle ha et tilbakefall i rusen og bli innlagt? 

Vil ikke det i såfall være feil? 

Behandler i akuttpsykiatrien mente faktisk at jeg ikke kunne ha nytte av rusbehandling da jeg var så preget av borderline. Hvilket bare ikke er tilfelle og det har jeg bevist nå. 

Men jeg bekymret for at fjerning av diagnose ikke blir respektert. 

Om du har nytte av rusbehandling viser seg vel først når du blir utskrevet? Det tenker ihvertfall jeg. Så får du se da hvem som hadde rett angående det. 

Anonymkode: 9a1c3...021

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Om du har nytte av rusbehandling viser seg vel først når du blir utskrevet? Det tenker ihvertfall jeg. Så får du se da hvem som hadde rett angående det. 

Anonymkode: 9a1c3...021

Nei, at jeg klarer å stå i behandling uten at noe ustabilt kommer i veien har jeg vist og mer til. 

Svært mange sprekker etter endt rusbehandling og det har ikke med denne saken å gjøre. Dette handler om at jeg ikke har spesielt med symptomer på borderline. Å sprekke etter rusbehandling betyr ikke at man ikke har nyttegjort seg det. Jeg er innlagt med flere som har vært her flere ganger. Det er en langvarig og langsiktig prosess. De færreste klarer det på første forsøk. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (1 time siden):

Vil ikke det i så fall være feil? 

1. Ja (dessverre). Behandler står fritt til å sette en hvilken som helst diagnose.

2. Ja, det vil være feil.

kupton skrev (2 minutter siden):

1. Ja (dessverre). Behandler står fritt til å sette en hvilken som helst diagnose.

2. Ja, det vil være feil.

Ok. Så synd da. Håper ikke det skjer. 

Takk for svar. 

Håper du blir kvitt den latterlige og høyst stigmatiserende diagnosen. Rart du i det hele tatt er innlagt med det stempelet. Jeg får ikke flere innleggelser såvidt jeg har skjønt. Ikke det at jeg higer etter det men tenker at eupf diagnosen gjør at en blir gitt opp og med vilje ignorert. 

Det skal sies at jeg aldri har tatt kontakt med legevakta eller andre instanser pga selvskading, selvmordstrusler eller lignende, så det er kun på papiret en har bestemt seg for at jeg er sånn. 

Tror ikke diagnosen noen ganger forsvinner fra journal Glitter. Det sa de i alle fall til meg selv om jeg fullstendig feilaktig fikk "skadelig bruk av alkohol" i journalen. Jeg drikker et glass vin 3-4 ganger i halvåret... 

Folk i helsevesenet kan tillate å skrive hva som helst om deg. 

Anonymkode: 4a098...0ab

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Håper du blir kvitt den latterlige og høyst stigmatiserende diagnosen. Rart du i det hele tatt er innlagt med det stempelet. Jeg får ikke flere innleggelser såvidt jeg har skjønt. Ikke det at jeg higer etter det men tenker at eupf diagnosen gjør at en blir gitt opp og med vilje ignorert. 

Det skal sies at jeg aldri har tatt kontakt med legevakta eller andre instanser pga selvskading, selvmordstrusler eller lignende, så det er kun på papiret en har bestemt seg for at jeg er sånn. 

Tror ikke diagnosen noen ganger forsvinner fra journal Glitter. Det sa de i alle fall til meg selv om jeg fullstendig feilaktig fikk "skadelig bruk av alkohol" i journalen. Jeg drikker et glass vin 3-4 ganger i halvåret... 

Folk i helsevesenet kan tillate å skrive hva som helst om deg. 

Håper også jeg blir kvitt den. Behandler jeg har på russeksjonen tror ikke jeg har den lenger. :) Men vanskelig med de hjemme som er "vant" til at jeg har diagnosen og som ikke greier å skille rusadferd fra borderline. Hadde jeg diagnosen så hadde den vistes også når jeg er nykter. 

Høres ut som du sliter selv med å ha den diagnosen og stigmatiserende greier ja. Det er ikke noe godt. 

Det vil følge meg i journalen ja at jeg har hatt diagnosen. Men så lenge den ikke står oppført i framtiden som gjeldene så er jeg fornøyd. 

Veldig rart at de skrev du har et skadelig forhold til alkohol når du drikker så lite. 

Glitter skrev (3 timer siden):

Håper også jeg blir kvitt den. Behandler jeg har på russeksjonen tror ikke jeg har den lenger. :) Men vanskelig med de hjemme som er "vant" til at jeg har diagnosen og som ikke greier å skille rusadferd fra borderline. Hadde jeg diagnosen så hadde den vistes også når jeg er nykter. 

Høres ut som du sliter selv med å ha den diagnosen og stigmatiserende greier ja. Det er ikke noe godt. 

Det vil følge meg i journalen ja at jeg har hatt diagnosen. Men så lenge den ikke står oppført i framtiden som gjeldene så er jeg fornøyd. 

Veldig rart at de skrev du har et skadelig forhold til alkohol når du drikker så lite. 

Ok. Så den står der fra tidligere notater men er ikke markert som aktuell diagnose da?  

Det er da klart at man ikke kan bedømme noen ang. andre diagnoser når de har en aktiv rusproblematikk. Skulle en tro. Men det går an å tro så mye rart. 

Ja tja. Det som skjedde var at jeg hadde en intoks med tabletter og iblandet alkohol (obviously). I et eller annet notat ble det nevnt skadelig bruk av alkohol (!? Er det dette en tenker i en sånn sammenheng er hovedproblemet?? 😆😆😆). En behandler jeg hadde en tid senere hang seg opp i det notatet og leste nok ikke så nøye. Spurte stadig om jeg drikker mye for tiden osv. Gjorde stadig nye vurderinger på dette i journalnotater. Sånn typ "pas hevder å ikke drikke tett for tiden"... Jeg drikker nå aldri tett, så... Der fikk jeg også påhengt eupf diagnosen. Antageligvis fordi vi hadde svært dårlig kjemi og jeg alltid var provosert. Var sint på vedkommende i mange timer. Null tillit... derfor skrev man det. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok. Så den står der fra tidligere notater men er ikke markert som aktuell diagnose da?  

Det er da klart at man ikke kan bedømme noen ang. andre diagnoser når de har en aktiv rusproblematikk. Skulle en tro. Men det går an å tro så mye rart. 

Ja tja. Det som skjedde var at jeg hadde en intoks med tabletter og iblandet alkohol (obviously). I et eller annet notat ble det nevnt skadelig bruk av alkohol (!? Er det dette en tenker i en sånn sammenheng er hovedproblemet?? 😆😆😆). En behandler jeg hadde en tid senere hang seg opp i det notatet og leste nok ikke så nøye. Spurte stadig om jeg drikker mye for tiden osv. Gjorde stadig nye vurderinger på dette i journalnotater. Sånn typ "pas hevder å ikke drikke tett for tiden"... Jeg drikker nå aldri tett, så... Der fikk jeg også påhengt eupf diagnosen. Antageligvis fordi vi hadde svært dårlig kjemi og jeg alltid var provosert. Var sint på vedkommende i mange timer. Null tillit... derfor skrev man det. 

Skjønte ikke helt hva du mente. Om hvilken diagnose er markert som aktuell diagnose? Der jeg er innlagt nå så er rusavhengighet hoveddiagnose, men de har sett symptomer på bipolar og på asperger. Ikke på borderline i den grad at de tenker jeg har den fortsatt. 

Det høres ut som du har havnet litt i klinsj med helsevesenet ja. Det er jo kjipt. Jeg har stort sett hatt god erfaring med dem, men innimellom har de tillagt for mye til å handle om borderline. Nå blir jeg sett med nye øyne og det tror jeg er bra. 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det er veldig bra, det at du har ruset deg har jo ikke noe med borderline å gjøre. 

Nei det har ikke det. Ikke for min del i hvert fall. Da hadde jeg ikke fått diagnosen rusavhengighet. Og da hadde ikke rusklinikken som kan dette med rus tatt initiativ til å fjerne diagnosen. :)

Glitter skrev (40 minutter siden):

Nei det har ikke det. Ikke for min del i hvert fall. Da hadde jeg ikke fått diagnosen rusavhengighet. Og da hadde ikke rusklinikken som kan dette med rus tatt initiativ til å fjerne diagnosen. :)

Du kan jo ikke si at om du hadde hatt borderline så kunne du ikke fått diagnosen rusavhengig. Det er ikke enten - eller med de to diagnosene. De kan godt opptre parallelt. 

Anonymkode: da4d4...218

stjernestøv skrev (56 minutter siden):

Det er veldig bra, det at du har ruset deg har jo ikke noe med borderline å gjøre. 

Jo, det har det i aller høyeste grad. Svært mange mennesker i rusbehandling har en pf.

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan jo ikke si at om du hadde hatt borderline så kunne du ikke fått diagnosen rusavhengig. Det er ikke enten - eller med de to diagnosene. De kan godt opptre parallelt. 

Anonymkode: da4d4...218

Det har jeg ikke sagt heller. 

Jeg skrev at hvis rusavhengigheten ble sett på symptom på borderline så hadde jeg ikkr fått diagnosen rusavhengighet eller i hvert fall hadde  jevg fått beskjed  om at det var tilfellet. Akkurat som at jeg ikke fikk spiseforstyrrelse på papiret selv om jeg hadde SF, fordi det var et symptom på borderline. 

Jeg vet godt hvorfor jeg ruser meg og det er ikke selvskading som er grunnen. Det har vært en komponent tidligere, men ikke nå. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...