Gå til innhold

Hvordan behandles traumereaksjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er nok i det landskapet der, men med traumer som ikke kvalifiserer til ptsd diagnose. 
men tilpasningsforstyrrelse er jo litt sekkediagnose? Eller?

Hva har det å si for behandlingsmetode?

Anonymkode: aae95...30a

Teknisk sett er det vel en utelukkelsesdiagnose sånn som den er formulert.

Har ikke behandler snakket med deg om hva slags behandling du skal ha? 

Fortsetter under...

Sokk skrev (Akkurat nå):

Teknisk sett er det vel en utelukkelsesdiagnose sånn som den er formulert.

Har ikke behandler snakket med deg om hva slags behandling du skal ha? 

Har ikke kommet så langt enda. Vil ikke utdype for mye detaljer. 

XbellaX skrev (6 minutter siden):

Du beskriver at det ikke er ptsd, er det da kptsd du snakker om/mener?

Kptsd er jo hakket over ptsd. Og innbefatter vel nettopp det jeg skrev at ikke er tilfelle for meg.

her er det ikke snakk om det. Men man kan jo ha traumereaksjoner og symptomer utover angst og depressiviet likevel. En mellomting mellom kun angst og depressiv stress reaksjon og ptsd.

det er nok ikke så helt på jordet det en nevnte her om tilpasningsforstyrrelse. Men poenget er uansett det som var i HI, traumereaksjon og behandling av det!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke kommet så langt enda. Vil ikke utdype for mye detaljer. 

Behandler er nok en bedre kilde til å finne ut av hvilken behandling som er aktuell, enn tilfeldige mennesker som henger inne på et psykiatri-forum. Selv om det er gøy å lage nye tråder for å stille det samme spørsmålet. 😊

Sokk skrev (6 minutter siden):

Behandler er nok en bedre kilde til å finne ut av hvilken behandling som er aktuell, enn tilfeldige mennesker som henger inne på et psykiatri-forum. Selv om det er gøy å lage nye tråder for å stille det samme spørsmålet. 😊

Det er jo klart det er tråder om samme temaer her inne.. men jeg følte for å starte en om det jeg lurer på likevel. Er ikke det greit?

Jeg har ikke vært borti noe særlig innen psykiatrien før så når jeg sammen med legen fant ut at dette sannsynligvis handler om traumer så ville jeg vite litt mer om hvordan det behandles. Derfor jeg startet tråden. Her inne har vel folk erfaring fra lignende tenkte jeg. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kptsd er jo hakket over ptsd. Og innbefatter vel nettopp det jeg skrev at ikke er tilfelle for meg.

her er det ikke snakk om det. Men man kan jo ha traumereaksjoner og symptomer utover angst og depressiviet likevel. En mellomting mellom kun angst og depressiv stress reaksjon og ptsd.

det er nok ikke så helt på jordet det en nevnte her om tilpasningsforstyrrelse. Men poenget er uansett det som var i HI, traumereaksjon og behandling av det!

Du har selvsagt helt rett, jeg ble bare forvirret over begrepsbruken. Metakognitiv terapi brukes ofte når man beveger seg innenfor dette landskapet.

Annonse

XbellaX skrev (8 timer siden):

Du har selvsagt helt rett, jeg ble bare forvirret over begrepsbruken. Metakognitiv terapi brukes ofte når man beveger seg innenfor dette landskapet.

Ok..  blir man virkelig kvitt traumer og alle symptomene som en traume reaksjon gir med metakognitiv terapi? 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok..  blir man virkelig kvitt traumer og alle symptomene som en traume reaksjon gir med metakognitiv terapi? 

Nå vet ikke jeg hva slags terapi som har blitt brukt på meg, men med tiden så har jeg blitt mye bedre fra mine traumer. Det er fullt mulig å bli bedre fra slikt. 

Glitter skrev (26 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hva slags terapi som har blitt brukt på meg, men med tiden så har jeg blitt mye bedre fra mine traumer. Det er fullt mulig å bli bedre fra slikt. 

Så bra. Er i en utredning som sagt, men det virker som man tenker på det som er nevnt i denne tråden. Så derfor jeg spurte litt om hva slags behandling som brukes og om man blir kvitt den reaksjonen man har og evt hvordan man blir kvitt det. 
Jeg fant en side på nett som nevner en del traumesymptomer og jeg har veldig mange av de, tenkte legge ved her bare som en forklaring uten at jeg trenger å forklare så mye mer personlig om meg.

Er ikke metakognitiv å ikke tenke på tanker? Jeg føler ikke at jeg tenker så mye, men gjør jo antagelig det bare at det kommer ut i symptomer og fraværenhet kanskje.

FCFC27E4-1EE4-40F6-A9F6-38AAA2ECF36E.jpeg

64A2AEF7-3171-48D9-A0B6-BBCB8F991E93.jpeg

Glitter skrev (34 minutter siden):

Og du brukte metakognitiv terapi? Kan du fortelle litt hvordan det fungerer? 
må man ikke snakke seg gjennom og føle alt som er vanskelig? Det er betryggende isåfall 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og du brukte metakognitiv terapi? Kan du fortelle litt hvordan det fungerer? 
må man ikke snakke seg gjennom og føle alt som er vanskelig? Det er betryggende isåfall 

Tror ikke det ble brukt en spesifikk terapi. Vi har bare snakket mye om det som har skjedd og om reaksjoner på det som har vært. 

Samtidig så har jeg ennå unngåelsesadferd (unngår menn i nær relasjon) og ville nok blitt trigget av å gå inn i noe forhold. 

Men alene lever jeg nå helt fint med det jeg har gjennomgått. Så min konklusjon er per nå at jeg ikke kan være i et forhold. Selv om det jo innebærer ensomhet. 

Og her er tid også en viktig komponent. Det har gått endel år siden alt nå. Det er noe i det at tiden leger sår. Jeg utelater "alle" i ordtaket for det leger ikke alt. Men med verbal bearbeiding og tid så er mye gjort. 

Jeg har aldri blitt instruert i å ikke gi tankene oppmerksomhet i denne sammenheng. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (6 minutter siden):

Tror ikke det ble brukt en spesifikk terapi. Vi har bare snakket mye om det som har skjedd og om reaksjoner på det som har vært. 

Samtidig så har jeg ennå unngåelsesadferd (unngår menn i nær relasjon) og ville nok blitt trigget av å gå inn i noe forhold. 

Men alene lever jeg nå helt fint med det jeg har gjennomgått. Så min konklusjon er per nå at jeg ikke kan være i et forhold. Selv om det jo innebærer ensomhet. 

Og her er tid også en viktig komponent. Det har gått endel år siden alt nå. Det er noe i det at tiden leger sår. Jeg utelater "alle" i ordtaket for det leger ikke alt. Men med verbal bearbeiding og tid så er mye gjort. 

Jeg har aldri blitt instruert i å ikke gi tankene oppmerksomhet i denne sammenheng. 

Okei, tenkte du hadde brukt metakognitiv siden du nevnte det😊

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen her skrev at ved traume reaksjon så endres strukturene i hjernen- betyr det at man ikke blir den man var igjen hvis man først har en slik reaksjon?

Du har opplevd noe da forferdelig.  Uansett om du blir frisk har du opplevd det. Så det vil alltid være en del av deg. Men ikke en plagsom del.

Anonymkode: 6a462...442

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har opplevd noe da forferdelig.  Uansett om du blir frisk har du opplevd det. Så det vil alltid være en del av deg. Men ikke en plagsom del.

Ja skjønner. Men jeg er mest redd for å ikke bli kvitt de symptomene som jeg har nå pga dette. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Emdr var gull her.

Og jeg var ekstremt skeptisk. Men var rett og slett helt utrolig virkning.

Det er jo en facinerende metode. Men er ikke det mer ift ptsd og/eller en spesifikk stor hendelse? For min del er det jo mer en livskrise med mange elementer.. mange bekker små… for store å håndtere , resultat traumereaksjon..?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo en facinerende metode. Men er ikke det mer ift ptsd og/eller en spesifikk stor hendelse? For min del er det jo mer en livskrise med mange elementer.. mange bekker små… for store å håndtere , resultat traumereaksjon..?

Alle traumer. Mine var barndom, seksuelt misbruk, voldelig forhold.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja skjønner. Men jeg er mest redd for å ikke bli kvitt de symptomene som jeg har nå pga dette. 

Min mening er at traumer kan man jobbe seg igjennom. Er min erfaring, derfor den meningen.

Så er nok også individuelt skulle jeg tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...