Gå til innhold

Hva arbeidet du med i forrige terapi-time?

Anbefalte innlegg

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke relevant i pasient-behandler relasjonen. Behandleren er en profesjonell yrkesutøver, ikke din venn.

Nei, men det er heller ikke sånn at behandler skal yte service og pasienten er en kunde. Det er et svært skjevt maktforhold, og jeg som pasient er avhengig av å få riktig og god hjelp, inkl. å få rett diagnose, ikke få behandlingen avsluttet før jeg har blitt bedre, få hjelp med Nav etc. Behandler er fagperson og vet best og er også i en posisjon til å gjøre livet mitt ganske mye vanskeligere. Så jeg forsøker å betale med blant annet lojalitet for å øke sannsynligheten for å få den hjelpen jeg trenger. 

Fortsetter under...

Sokk skrev (8 minutter siden):

Så jeg forsøker å betale med blant annet lojalitet for å øke sannsynligheten for å få den hjelpen jeg trenger. 

Det er ingen som har bedt deg om å "betale" med lojalitet, og jeg vil heller ikke anbefale det. Ekspertmodellen ble avskaffet med Samhandlingsreformen av 2009, og da forsvant også det skjeve maktforholdet du refererer til, selv om det ikke alltid føles slik.

Sokk skrev (4 timer siden):

Offentlig. Må tydeligvis snakke mer om mål for terapien. Får liksom ikke til å ta det opp på riktig måte. Har snakket om at jeg opplever det som at jeg bare må jobbe for å bli et mindre dårlig menneske og at det er for lite fokus på symptomer her og nå. Men så blir jeg usikker på om jeg fremstår som klagete og liksom dermed bekrefter at jeg er et dårlig menneske. Antar det er sånn psykodynamisk terapi og at behandler kan sakene sine. 

Jeg håper at du klarer å legge bort tanken om at du er klagete. Si det bare på en konstruktiv måte. Er sikker på at behandler tar dette imot på en fin måte  

Anonymkode: b51da...ef2

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg håper at du klarer å legge bort tanken om at du er klagete. Si det bare på en konstruktiv måte. Er sikker på at behandler tar dette imot på en fin måte  

Jeg tenker at klienten skal få snakke rett fra levra og si det en kjenner på. Uten å ta hensyn til behandlerens følelser og reaksjoner. 
er man usikker på hva planen er må en spør. Må ikke være redd for å spør behandler om det en lurer på eller sitter å kjenner på. 
Tenker at behandler fører samtalen og vet hva de holder på med. Klienten skal henge på og stole på at behandler bruker riktig metode. Det er de som er spesialister. 
veldig ofte kan klient bli frustrert og irritert på behandler, uten å uttrykke dette. 
da må en bare si det rett ut, spør! 
behandler foretrekker klienter som stiller spm. På denne måten blir relasjonen et ikke problem. 
hvis relasjon med behandler blir kjipt blir terapien dårlig 

Anonymkode: 02cf2...3e8

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan kan du jobbe i terapi for å komme mer I kontakt med følelsene dine? Hva sier behandleren din?

Jeg jobbet mye med det tidligere sammen med behandleren jeg hadde før. Det var ISTDP terapi, men vi kom egentlig ikke særlig langt. Med nåværende behandler har jeg/vi valgt å fokusere mer på andre ting. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...