Gå til innhold

Flau og skammer meg over å slite med maten fordi jeg er voksen

Anbefalte innlegg

Jeg blir 30 år om ikke så lenge og skammer meg over å slite med forholdet mitt mat fordi jeg er voksen. For det å slutte å spise er liksom sånt som tenåringer begynner med også varer det inn i voksen alder (er det inntrykket jeg har fått). Dette gjør at jeg ikke tør å søke hjelp.

Anonymkode: 4f43a...4e3

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt hva du mener, men det er faktisk mange voksne som opplever problemer med dette også. Bedre å søke hjelp, også får du nok fort svar på at det ikke er noe å føle skam over (selv om det tar tid å legge fra seg den følelsen). Ta vare på helsa ❤️

Anonymkode: aac3e...678

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg blir 30 år om ikke så lenge og skammer meg over å slite med forholdet mitt mat fordi jeg er voksen. For det å slutte å spise er liksom sånt som tenåringer begynner med også varer det inn i voksen alder (er det inntrykket jeg har fått). Dette gjør at jeg ikke tør å søke hjelp.

Jeg har en søster som er 40. Ila de to siste årene utviklet hun sf pga slanking som gikk over styr. Nå spiser hun nesten ingenting og er tydelig spiseforstyrret. Så alder har tydeligvis ikke så mye å si alltid. Mitt råd er at du bare må søke hjelp. Det er flere godt voksne som sliter med maten på en eller annen måte. 

Anonymkode: 8730f...7fa

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner godt hva du mener, men det er faktisk mange voksne som opplever problemer med dette også. Bedre å søke hjelp, også får du nok fort svar på at det ikke er noe å føle skam over (selv om det tar tid å legge fra seg den følelsen). Ta vare på helsa ❤️

Ja, jeg vil jo søke hjelp for det det sitter bare veldig langt inne, om du skjønner?

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en søster som er 40. Ila de to siste årene utviklet hun sf pga slanking som gikk over styr. Nå spiser hun nesten ingenting og er tydelig spiseforstyrret. Så alder har tydeligvis ikke så mye å si alltid. Mitt råd er at du bare må søke hjelp. Det er flere godt voksne som sliter med maten på en eller annen måte. 

Leit å høre om søsteren din, får hun den hjelpen hun trenger?

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg vil jo søke hjelp for det det sitter bare veldig langt inne, om du skjønner?

Det skjønner jeg absolutt veldig godt. Du har i hvert fall kommet langt bare ved å innse at du trenger hjelp. Kanskje begynne å betro deg til en du stoler på som muligens kan støtte deg til å få videre hjelp? Bare en tanke.

Annonse

Det der tror jeg er ganske typisk å tenke? 

At som voksen så skal vi liksom gjøre rasjonelle ting. Vi skal ha kontroll og ikke minst over følelsene våre. 

Men vi er jo fremdeles mennesker som aldri blir perfekte ( hva nå perfekt betyr ) 

Så får en jo høre det, og sant og si går jeg i fella selv også, med å bruke det mot hverandre. At som voksne skal og skal vi ikke. 

Men jeg tror vel at som voksen, så er vel den største forskjellen at vi VET at vi er irrasjonelle når vi er det 🙃 men å vite det betyr jo ikke at vi alltid gjør det "fornuftige". Og hva er fornuftig i øyeblikket? Ikke sant. Det er også et tegn på å være voksen tror jeg : vi innser at alt kan være alt- ettersom hvordan situasjon vi befinner oss i. 

Nok om det. Jeg syns ikke ar du skal være skamfull over å søke hjelp. Det som er voksent ( 😀 ) er å be om det her. Tenker jeg.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Leit å høre om søsteren din, får hun den hjelpen hun trenger?

Nei, ikke foreløpig. Hun innser ikke hvor syk hun er og vil ikke ha hjelp. Jeg har prøvd å hjelpe henne både med alvorlige samtaler og ved å ringe legekontoret hennes. Hun fikk time der, men avbestilte. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre nå. Må nok kontakte fastlegen hennes personlig neste gang. Altså ringe legekontoret og be om å få snakke med fastlegen hennes, og legge fram problemstillingen. 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, ikke foreløpig. Hun innser ikke hvor syk hun er og vil ikke ha hjelp. Jeg har prøvd å hjelpe henne både med alvorlige samtaler og ved å ringe legekontoret hennes. Hun fikk time der, men avbestilte. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre nå. Må nok kontakte fastlegen hennes personlig neste gang. Altså ringe legekontoret og be om å få snakke med fastlegen hennes, og legge fram problemstillingen. 

Skjønner tankegangen din men det nytter vel ikke. Du har allerede meldt din bekymring. Hun ønsker å ha det sånn. 

Anonymkode: ce155...969

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...