Gå til innhold

Erfaringer med Rapid cycling eller raske depresjonsvingninger?

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med tilbakevendende depresjoner i mange år (med flere års mellomrom). Men etter den siste depresjon som startet akutt etter en utenlandsreise i sommer, har jeg svingt noe voldsomt i humøret som aldri før. Det kan skje flere ganger om dagen, bare sånn plutselig depresjonsfølelse, kan vare noen timer, og så ok i humør en stund for så og falle ned i kjelleren igjen. Et eks: i dag våknet jeg til litt dorsk og tung, ble så litt bedre et par timer, såpass at jeg ringte en venn og vi avtalte et treff. Plutselig kom denne vinden følelsen tilbake, men da hadde jeg allerede avtalt , så jeg tvang meg avgårde. Vennen min ville ut å spise , men jeg måtte tvinge i meg 1/5 av maten.  Mistet all matlyst, og det eneste jeg kjente var at jeg måtte komme meg hjem igjen, for å legge meg alene inne på soverommet. Tristheten gjør at jeg vil være alene og jeg har to barn her som jeg ikke ønsker skal se meg slik. Nå er jeg veldig redd for at jeg har utviklet det som kalles for Rapid cycling. 

Fortsetter under...

Kan det være det samme som hos meg? Se tråden som heter "kan man være deprimert slik" eller lignende. Klarer ikke huske helt hva jeg kalte den. Eller er jeg rar hvis jeg mistenker at denne tråden her ble opprettet som en eller annen slags "felle" fordi noen har skjønt hvem jeg er 🫣 Fint om du kan avkrefte det på noe vis. 

Anonymkode: bf869...ef0

Midt i en rimelig tøff depresjon i fjor, så våknet jeg med glede og full av energi, malte hele huset mens gubben var på jobb. Piffet ut litt ut over kvelden, så da var det bare å bli i mørket igjen.

Året før, samme prosedyre, bare da rev jeg vegger i et rom, skulle lage nytt bad. Dog går det jo ikke mange timer før jeg igjen er sengeliggende.

Hos meg er skiftningene såpass at mannen merker de godt når jeg holder på.

Har blandene episoder som diagnose. 

Anonymkode: c0f86...a34

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Midt i en rimelig tøff depresjon i fjor, så våknet jeg med glede og full av energi, malte hele huset mens gubben var på jobb. Piffet ut litt ut over kvelden, så da var det bare å bli i mørket igjen.

Året før, samme prosedyre, bare da rev jeg vegger i et rom, skulle lage nytt bad. Dog går det jo ikke mange timer før jeg igjen er sengeliggende.

Jeg malte hele stua for en par år siden. Det var egentlig også i en ganske drøy depresjon 🤔 også var det en annen gang jeg bestemte meg for å ta en fest midt på dagen, så kom uforventet mannen hjem midt i det hele. Har vært noen sånne. Kanskje det er noe i det.  

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan det være det samme som hos meg? Se tråden som heter "kan man være deprimert slik" eller lignende. Klarer ikke huske helt hva jeg kalte den. Eller er jeg rar hvis jeg mistenker at denne tråden her ble opprettet som en eller annen slags "felle" fordi noen har skjønt hvem jeg er 🫣 Fint om du kan avkrefte det på noe vis. 

Nei, dette har absolutt ingenting med med deg å gjøre, lover! Håpte bare noen kunne dele erfaringer med dette, ettersom jeg ikke har hatt denne typen humørsvingninger før. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg malte hele stua for en par år siden. Det var egentlig også i en ganske drøy depresjon 🤔 også var det en annen gang jeg bestemte meg for å ta en fest midt på dagen, så kom uforventet mannen hjem midt i det hele. Har vært noen sånne. Kanskje det er noe i det.  

Såpass, tipper mannen din ble litt overrasket da🙂Jeg bli nok aldri helt der midt i en depresjon, men heller litt rastløs hvis jeg får litt energi. Egentlig litt vanskelig å beskrive. Ikke så lett å bli klok på seg selv alltid. 

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for svar, skal lese litt om blandede episoder, kan jo være en mild variant jeg har. 

Riverblue skrev (1 time siden):

Såpass, tipper mannen din ble litt overrasket da🙂Jeg bli nok aldri helt der midt i en depresjon, men heller litt rastløs hvis jeg får litt energi. Egentlig litt vanskelig å beskrive. Ikke så lett å bli klok på seg selv alltid. 

Jeg startet opp på antidepressiva noen uker inn i det dypeste av depresjonen. Etter en uke allerede var jeg et helt annet sted mentalt. Det var som å være deprimert I tankene men med masse tiltakstrang og energi. Dro på trening to ganger daglig og disse tingene jeg nevnte. Det holdt noen få dager bare tror jeg, før det smalt. Det var nok blandet episode kanskje. 

Nei..ikke lett det. Synes du dette høres mye ut? Synes jeg hører mye mer ekstreme ting fra andre og at de få gangene jeg har vært ute av vater ikke er bevis på diagnosen. Neimen om jeg vet det er rett. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...