Gå til innhold

Er det dumt å ha målvekt på grensen til undervekt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilken vekt man ønsker er da individuelt. Helt greit å ha den bmi hvis man ser normal ut da. Jeg ser normal ut på 26, alt annet blir jeg for tynn sier alle. Så da er det der jeg bør være.

Anonymkode: e9c67...e95

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken vekt man ønsker er da individuelt. Helt greit å ha den bmi hvis man ser normal ut da. Jeg ser normal ut på 26, alt annet blir jeg for tynn sier alle. Så da er det der jeg bør være.

Jeg har brukt være på BMI 19,5-21,5 som var min normalvekt før jeg raste opp i vekt etter å ha begynt på medisiner. Fikk ingen kommentarer på at jeg så for tynn ut så tenker det kan ikke skade å gå ned 3 kg under det igjen?

Anonymkode: 366f4...ce7

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ønsker du å ha en BMI på 18,5?

Anonymkode: 3f144...844

Fordi det er den vekten jeg alltid har lyst til å ha. Har bare hatt problemer med å få til vektnedgang, som er eneste grunn til at jeg ikke har hatt den BMI før. Jeg kunne sikkert hatt ett lavere mål også, men da havner jo på undervekt som jo ikke er så bra. Jeg hadde blitt skikkelig fornøyd med meg selv om jeg hadde klart det denne gangen.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har brukt være på BMI 19,5-21,5 som var min normalvekt før jeg raste opp i vekt etter å ha begynt på medisiner. Fikk ingen kommentarer på at jeg så for tynn ut så tenker det kan ikke skade å gå ned 3 kg under det igjen?

utganspunktet nei. Men spørs jo på hvor ille du synes det er hvis du ikke får til. Og om du fortsetter ned hvis du får til. 

Man har ett vektmål når man slanker seg, men det kan være usunt hvis man blir besatt.

Annonse

Du er jo ganske langt unna. Kanskje sette seg et mål som er mulig å nå på tre måneder. Sette seg noen etappemål på veien liksom. Det er sikkert mer motiverende enn grensa til undervekt. Kam hende du finner et platå du trives på underveis, så ville ikke være så opphengt i eksakt vekt eller bmi. 

Anonymkode: e5ab3...9f8

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

utganspunktet nei. Men spørs jo på hvor ille du synes det er hvis du ikke får til. Og om du fortsetter ned hvis du får til. 

Man har ett vektmål når man slanker seg, men det kan være usunt hvis man blir besatt.

Godt poeng. Jeg tror jeg hadde taklet det. Å være alt alt for tynn synes jeg ikke er noe fint uansett så tror ikke jeg ville ha fortsatt.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er jo ganske langt unna. Kanskje sette seg et mål som er mulig å nå på tre måneder. Sette seg noen etappemål på veien liksom. Det er sikkert mer motiverende enn grensa til undervekt. Kam hende du finner et platå du trives på underveis, så ville ikke være så opphengt i eksakt vekt eller bmi. 

Ja, jeg burde vel det. Hva er realistisk mål på 3 måneder da? Å gå ned 12 kg?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

4 kg hvis du gjør det på en bærekraftig sunn måte. Men det er mulig å gå ned 4 kg på seks uker også. Kommer vel an på utgangspunktet og en del andre forutsetninger. Men en sånn drastisk vektreduksjon vil vel sjeldent vare fordi man ikke klarer legge om på livsstilen på sikt, de fleste av oss. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For mange vil det være et hårete mål på sikt. Ville heller gått ned saktere og økt sjansen for å klare å holde vekten. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

4 kg hvis du gjør det på en bærekraftig sunn måte. Men det er mulig å gå ned 4 kg på seks uker også. Kommer vel an på utgangspunktet og en del andre forutsetninger. Men en sånn drastisk vektreduksjon vil vel sjeldent vare fordi man ikke klarer legge om på livsstilen på sikt, de fleste av oss. 

4 kg på 3 måneder? Det høres veldig lite motiverende ut... 

Glitter skrev (14 minutter siden):

For mange vil det være et hårete mål på sikt. Ville heller gått ned saktere og økt sjansen for å klare å holde vekten. 

Jeg vil jo ha ett mål som motiverer meg også. Om jeg bare skal gå ned 4 kg på 3 måneder er det veldig demotiverende.

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil jo ha ett mål som motiverer meg også. Om jeg bare skal gå ned 4 kg på 3 måneder er det veldig demotiverende.

Hva med to kg i måneden? Det blir 24 kg på ett år. Hvorfor har du det så travelt? 

Glitter skrev (1 minutt siden):

Hva med to kg i måneden? Det blir 24 kg på ett år. Hvorfor har du det så travelt? 

Ja, det er bedre. Klarer jeg det når jeg målet mitt på 1 år. Jeg bare hater hvordan jeg ser ut, kjenner på hvor ekkel jeg er hver eneste dag. Om jeg kan gå raskere ned i vekt vil følelsen forsvinne raskere.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, det er bedre. Klarer jeg det når jeg målet mitt på 1 år. Jeg bare hater hvordan jeg ser ut, kjenner på hvor ekkel jeg er hver eneste dag. Om jeg kan gå raskere ned i vekt vil følelsen forsvinne raskere.

Jeg forstår deg da jeg er i samme situasjon. Har gått fra BMI 19 til BMI 26 pga høyt alkoholinntak og vil gå ned de kiloene. Men jeg vet av erfaring at rask vektnedgang gjør det vanskeligere på sikt. 

1 kg i uka betyr 1000kalorier mindre pr dag enn der du forbrenner. Går helt greit det. Alt kommer opp til deg rett og slett.  Hvorvidt du forblir tynnere er også opp til deg og medisinene da. Er vel mellom 0.5 og 1 kg som er anbefalingen?

Er det medisiner som gjorde du gikk opp og du har sluttet på de?

Da kan du være som meg, gikk ned 2 kg pr uke uten anstrengelser, var medisin som gjorde meg sulten, uten den så spiste jeg til den vekten jeg var før medisin.

Nok ikke anbefalt, men ikke akkurat noe jeg gjorde for at det skulle skje. 

Måtte desverre på medisin med vektøkning som bivirkning igjen, og har ikke sjanse mot ulvehunger. Så frisk eller feit er valget. Og helt ærlig, valget er ikke så lett..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...