Gå til innhold

Burde jeg velge å innlegges nå eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg har avtale om brukerstyrt innleggelse. For den som ikke vet hva det er så kan man selv ringe inn til DPS uten henvisning også får man innleggelse i opptil 5 dager om der er ledig plass (tror de har 3 senger eller noe sånt). 

Det som er er at jeg så vidt har begynt å få depressive tanker igjen, har begynt å slite mye mer med mat, har suicidale tanker, føler alt egentlig bare rakner litt. Har vart en ukes tid eller noe sånt (er dårlig på å huske nøyaktig når det startet). Samtidig som jeg jo også klarer meg alene hjemme sett bort fra det overnevnte som jeg sliter med. 

Jeg er så redd for å komme dit også synes de ansatte at det var unødvendig at jeg kom. Jeg snakket litt med kommunen som sa at det er ikke meningen at man skal være skikkelig dårlig når man innlegges på brukerstyrt og at det kunne være lurt å gjøre noe med det før det eskalerer og at om jeg legger meg inn i 5 dager kanskje jeg klarer snu det.

Jeg har vært innlagt på brukerstyrt en gang før og da endte det opp med at jeg ble tvangsinnlagt på akuttposten så da var jeg åpenbart for dårlig... Ellers så får man jo bare 2 samtaler med behandler som jeg har skjønt, en når man kommer og en når man reiser.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge å gjøre. Noen her som har noen gode innspill?

Anonymkode: dc306...7f3

Fortsetter under...

Jeg vet ikke jeg, men med erfaringen du har, så ser det ut som at det kan være en god ide at du legges inn. Du skal ikke være redd for hva de som jobber der syns, for de hjelper deg uansett. Det er jobben deres 🙂 jeg regner jo med at du ikke tenker på dette for moro skyld, så jeg syns du skal. 

Det er jo bare å prøve siden det blir første gang slik du er nå.

Man må nesten prøve seg frem om hvor egen grense går på hvor man må ta tak i ting.

Hadde gjort det hvis jeg var deg.

Anonymkode: 37dc2...ea5

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke jeg, men med erfaringen du har, så ser det ut som at det kan være en god ide at du legges inn. Du skal ikke være redd for hva de som jobber der syns, for de hjelper deg uansett. Det er jobben deres 🙂 jeg regner jo med at du ikke tenker på dette for moro skyld, så jeg syns du skal. 

Jeg bryr meg alt for mye om hvorvidt det er synlig at jeg sliter eller ikke. Føler ikke jeg kan be om hjelp før det virkelig synes på meg at jeg har det vanskelig. Så jeg lar det kanskje gå for langt (eller lenger enn det hadde trengt) før jeg tør be om hjelp. En ting jeg glemte nevne er at jeg ikke er noe glad i å være innlagt.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo bare å prøve siden det blir første gang slik du er nå.

Man må nesten prøve seg frem om hvor egen grense går på hvor man må ta tak i ting.

Hadde gjort det hvis jeg var deg.

Anonymkode: 37dc2...ea5

Det er nok ett godt poeng du har der ja. 

Det er bare, problemet jeg har er at jeg bryr meg alt for mye om hvorvidt det er synlig at jeg sliter eller ikke. Føler ikke jeg kan be om hjelp før det virkelig synes på meg at jeg har det vanskelig. Så jeg lar det kanskje gå for langt (eller lenger enn det hadde trengt) før jeg tør be om hjelp. En ting jeg glemte nevne er at jeg ikke er noe glad i å være innlagt.

Jeg må bestemme meg innen kl 20. Jeg kan jo så klart få plass senere også, men da blir det om 5 dager eller mer. Åh, hvorfor skal det være så vanskelig. På den ene siden hadde det vært fint med en pause, men på den andre siden vil jeg holde på normaliteten (bo hjemme alene, gjøre husarbeid, lage middag osv) så lenge som mulig. Men så gjelder det å ikke være for sta heller da for da kan det være jeg blir verre enn jeg trenger bli.

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg må bestemme meg innen kl 20. Jeg kan jo så klart få plass senere også, men da blir det om 5 dager eller mer. Åh, hvorfor skal det være så vanskelig. På den ene siden hadde det vært fint med en pause, men på den andre siden vil jeg holde på normaliteten (bo hjemme alene, gjøre husarbeid, lage middag osv) så lenge som mulig. Men så gjelder det å ikke være for sta heller da for da kan det være jeg blir verre enn jeg trenger bli.

Hvorfor ikke prøve å dra i den formen du er i nå? Kan være du har bedre nytte av det nå enn når du er blitt ordentlig dårlig. Også kan du bare si det på innkomst at du valgte å prøve komme tidligere inn denne gangen for å se om det har effekt. 

Glitter skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke prøve å dra i den formen du er i nå? Kan være du har bedre nytte av det nå enn når du er blitt ordentlig dårlig. Også kan du bare si det på innkomst at du valgte å prøve komme tidligere inn denne gangen for å se om det har effekt. 

Ja, det kunne jeg kanskje gjort. Uff, mye enklere å bare ha ordinære innleggelser så slipper man vurdere selv når man skal dra inn og ikke. Selv om jeg jo setter pris på å få muligheten til brukerstyrt også.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det kunne jeg kanskje gjort. Uff, mye enklere å bare ha ordinære innleggelser så slipper man vurdere selv når man skal dra inn og ikke. Selv om jeg jo setter pris på å få muligheten til brukerstyrt også.

Tror det er lurt at du får det ansvaret med å selv vurdere når du skal inn og ikke. Innenfor rimelighetens grenser så klart. 

Glitter skrev (Akkurat nå):

Tror det er lurt at du får det ansvaret med å selv vurdere når du skal inn og ikke. Innenfor rimelighetens grenser så klart. 

Hvorfor tenker du det er lurt? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tenker du det er lurt? 

Fordi det er noe med å ta selvstendige valg og avgjørelser som er bra for en. Og å ta et valg om å be om hjelp før en er skikkelig dårlig når en har den muligheten er en bra ting. Ikke en dårlig en. 

Annonse

Glitter skrev (19 minutter siden):

Fordi det er noe med å ta selvstendige valg og avgjørelser som er bra for en. Og å ta et valg om å be om hjelp før en er skikkelig dårlig når en har den muligheten er en bra ting. Ikke en dårlig en. 

Sant, veldig sant.

aa-k-j skrev (4 minutter siden):

Meningen med brukerstyrt er jo å komme en forverring i forkjøpet så er ikke feil å bruke ut fra det du beskriver. Har selv vært på brukerstyrt uten at ting har vært synlig uten at noen har reagert på det. 

Så godt å høre at du har en bra erfaring med å være innlagt og at det ikke har vært synlig og at ingen har reagert på det. Jeg er bare redd for at folk skal tenke sitt uten at de sier noe høyt.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så godt å høre at du har en bra erfaring med å være innlagt og at det ikke har vært synlig og at ingen har reagert på det. Jeg er bare redd for at folk skal tenke sitt uten at de sier noe høyt.

De er profesjonelle fagfolk.

Anonymkode: f8ff4...043

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De er profesjonelle fagfolk.

Ja, jeg vet jo egentlig veldig godt det. Er bare at hjernen min klarer ikke slutte tenke sånn likevel.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg vet jo egentlig veldig godt det. Er bare at hjernen min klarer ikke slutte tenke sånn likevel.

Jeg er helt lik deg, tror jeg. Tenker iallefall likt. Tror at du må legge skammen bort og bare ringe inn. Det er bedre at du "tar det nå" enn at du skal bli mye dårligere. Hvilken diagnose har du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...