Gå til innhold

Hvordan bearbeide etter psykologtime

Anbefalte innlegg

Hva er deres tips til hvordan man kan bearbeide opplevelsen etter dagens psykologtime? Jeg orker ikke å rote meg for mye inn i tanker omrking alt. Men bearbeider hjernen litt selv om man gjør andre ting? Eller dytter man det bare bort da og så konmer det backslash på natta eller morgendagen?

hvordan bearbeider man dagen og tanker og følelser og opplevelser best mulig for å kvitte seg med det for dagen?

Anonymkode: 77f67...bd7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476281-hvordan-bearbeide-etter-psykologtime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Dette er jo spørsmål psykologen din skal svare på, jfr. informasjons- og veiledningsplikten.

Åja. Har ikke spurt vedkommende,

men har noen her inne noen tips til generelt hvordan man bearbeider ?

For meg er det ofte nyttig å dra på trening, løpe eller gå en lang tur etterpå. Og så skrive ned tanker, erfaringer og refleksjoner fra timen :) Deretter fint å gjøre husarbeid eller koble av med bok eller serie for å få hodet over på noe annet før natta. Det er i alle fall min erfaring. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er deres tips til hvordan man kan bearbeide opplevelsen etter dagens psykologtime? Jeg orker ikke å rote meg for mye inn i tanker omrking alt. Men bearbeider hjernen litt selv om man gjør andre ting? Eller dytter man det bare bort da og så konmer det backslash på natta eller morgendagen?

hvordan bearbeider man dagen og tanker og følelser og opplevelser best mulig for å kvitte seg med det for dagen?

Jeg fikk tips av psykiater å gjøre noe hyggelig for meg selv med hensyn til dagens form, når vi var ferdig med timen. Må ha egendag da jeg bruker mye energi mentalt før, i og etter timen. 

Men tipset jeg fikk fungerer nå ser jeg, da forbinder jeg den dagen i uken med noe hyggelig. 

For meg fungerer det veldig. 

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ved ¨å holde på med vanlige dagligdagse aktiviteter. 

Det er i timen du bearbeider og går gjennom det vonde. Måten du lander på etter timen er å gå tur, husarbeid eller møter venner. Etter timen skal du ikke dypdykke enda mer i det. Da skal hodet få ro til å fordøye. Dette skjer ved å gjøre helt andre ting 

Anonymkode: ae0b4...a33

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er i timen du bearbeider og går gjennom det vonde. Måten du lander på etter timen er å gå tur, husarbeid eller møter venner. Etter timen skal du ikke dypdykke enda mer i det. Da skal hodet få ro til å fordøye. Dette skjer ved å gjøre helt andre ting 

Ok, ja jeg lurte på om det å gjøre noe annet bare dytter vekk at man egentlig burde tenke gjennom det, men hodet fordøyer og prosesserer det likevel, så jeg slipper å gjøre det bevisst?😆

For meg hjelper det å skrive ned tanker. Jeg skriver alt som jeg tenker på underveis. Da går jeg det på en måte ut av hodet, det blir også mye mer oversikt over tankene når du kan se det nedskrevet, enn at alt skal suse rundt i hodet samtidig 🙂 Håper det funker for deg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ok, ja jeg lurte på om det å gjøre noe annet bare dytter vekk at man egentlig burde tenke gjennom det, men hodet fordøyer og prosesserer det likevel, så jeg slipper å gjøre det bevisst?😆

Helt sant. Du har allerede åpnet opp om det vonde i terapien, og da er det viktig å lukke det etterpå. 

Annonse

kupton skrev (4 timer siden):

I denne sammenhengen tenker jeg at bearbeide betyr å tenke gjennom, samt undres litt og tenke på hvordan en går videre med temaet i neste time.

Jeg sliter med tankekjør og henger meg opp i alt og kverner, men det er kanskje ikke bearbeiding eller så lurt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...