Gå til innhold

Erfaring med gruppeterapi? Bipolar

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer med psykoedukativ (?) gruppeterapi for personer med bipolare lidelser? 

Hvis det er et rent undervisningsopplegg med fakta om lidelsen så tenker jeg at jeg har nok kunnskap allerede. Eller kan man også lære diverse verktøy for å gjenkjenne og håndtere ulike saker? 

Hvordan har gruppesammensetningen der dere var? Hva slags bakgrunn hadde folk og hva slags aldersspenn var det? Jeg er redd for å være den eldste og skamme meg for at jeg fortsatt trenger behandling eller eventuelt den undervisningen sammen med masse ungdom såvidt over 18. 

Er det vanlig eller en forventing om å dele egne historier og personlige ting? Har forstått det som at det er en relativt stor gruppe mennesker som samles, så det kjennes veldig risky i så fall. 

Kom gjerne med andre erfaringer og tips også. Ville du anbefale for andre ? 

Anonymkode: 17dc3...d8d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476283-erfaring-med-gruppeterapi-bipolar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil absolutt anbefale det! Jeg fikk masse nyttige verktøy som jeg bruker nå flere år etter. Når det gjelder gruppesammensetningen så var det et spenn fra 20 - 60 år. Det var mennesker med forskjellige bakgrunner. Noen var i full jobb og noen var ufør. Det er helt frivillig hvor mye du vil dele. Jeg synes det var kjempe positivt å møte mange andre med samme diagnose. 

Anonymkode: 4a8dd...28f

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil absolutt anbefale det! Jeg fikk masse nyttige verktøy som jeg bruker nå flere år etter. Når det gjelder gruppesammensetningen så var det et spenn fra 20 - 60 år. Det var mennesker med forskjellige bakgrunner. Noen var i full jobb og noen var ufør. Det er helt frivillig hvor mye du vil dele. Jeg synes det var kjempe positivt å møte mange andre med samme diagnose. 

Kan jeg spørre om hva som var det viktigste du lærte?

Anonymkode: 9a5b6...f3a

Drømmeautomat

Det er en form for klasseromsundervisning med behandlere, samt gruppearbeid der man diskuterer og utveksler erfaringer. Som andre her sier er det ikke noe press om å dele. Noen vil være innadvendte og si lite, andre vil dele mye, det er godt med rom for det du måtte foretrekke.

Sannsynligvis vil du lære noe du ikke visste fra før. I tillegg har du mulighet til å stille spørsmål til erfarne behandlere. Og sist men ikke minst får du høre hvordan andre opplever sykdommen og hvilke strategier de har. Jeg syntes det var verdt det.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Det er en form for klasseromsundervisning med behandlere, samt gruppearbeid der man diskuterer og utveksler erfaringer. Som andre her sier er det ikke noe press om å dele. Noen vil være innadvendte og si lite, andre vil dele mye, det er godt med rom for det du måtte foretrekke.

Sannsynligvis vil du lære noe du ikke visste fra før. I tillegg har du mulighet til å stille spørsmål til erfarne behandlere. Og sist men ikke minst får du høre hvordan andre opplever sykdommen og hvilke strategier de har. Jeg syntes det var verdt det.

Dette var overraskende positive tilbakemeldinger. Lurte litt på om det var noe tull de ville tilby for å bli kvitt meg i samtaleterapi fordi jeg var borte et par ganger. Men er kanskje noe jeg burde vurdere allikevel da. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker meg det. Men finner ikke innen en radius på 2 timers kjøring.

Høre andres erfaringer må jo være gull. 

Anonymkode: c8091...b42

Oi. Bor du veldig landlig til da eller? Hvis det er så bra som folk sier,så kunne det kanskje godt an allikevel for noen uker. Hvis du har tid hele dagen vel og merke. Jeg vet ikke om jeg kan delta ennå, avhengig av tid på dagen. Har en jobb der jeg lett kan "erstattes" deler av dagene og noen deler og noen dager hvor man er avhengig av at nettopp jeg er der. Så er spent på når det blir nå som jeg i det hele tatt vurderer det. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Oi. Bor du veldig landlig til da eller? Hvis det er så bra som folk sier,så kunne det kanskje godt an allikevel for noen uker. Hvis du har tid hele dagen vel og merke. Jeg vet ikke om jeg kan delta ennå, avhengig av tid på dagen. Har en jobb der jeg lett kan "erstattes" deler av dagene og noen deler og noen dager hvor man er avhengig av at nettopp jeg er der. Så er spent på når det blir nå som jeg i det hele tatt vurderer det. 

Er ikke noe slikt tilbud i min by heller og det er en by med 55 000 innbyggere og neste by er 1 time og 20 min unna og der er det heller ikke noe tilbud. 

Så det er ikke alle steder det lar seg gjøre dessverre. 

Glitter skrev (1 minutt siden):

Er ikke noe slikt tilbud i min by heller og det er en by med 55 000 innbyggere og neste by er 1 time og 20 min unna og der er det heller ikke noe tilbud. 

Så det er ikke alle steder det lar seg gjøre dessverre. 

Man føler man er den eneste med bipolar i mils omkrets😅

Er ikkeaktuelt å kjøre 2 til 3 timer for noe som varer kort tid. Hadde de hatt intensmøter hvor vi møttes hver dag i en uke eller 2, da hadde jeg dratt med bobilen og sovet der de ukene.

Psykoedukasjon i grupper er, ved siden av medisiner, det beste behandlingstiltaket mot bipolar lidelse. Colomb og Vieta i Barcelona viste at personer som hadde deltatt i slike grupper hadde kun 1/4 så mange innleggelser som de som ikke hadde deltatt.

kupton skrev (1 time siden):

Psykoedukasjon i grupper er, ved siden av medisiner, det beste behandlingstiltaket mot bipolar lidelse. Colomb og Vieta i Barcelona viste at personer som hadde deltatt i slike grupper hadde kun 1/4 så mange innleggelser som de som ikke hadde deltatt.

Tenker du da at gruppeterapien må være kun for mennesker med bipolar lidelse? 

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tenker du da at gruppeterapien må være kun for mennesker med bipolar lidelse? 

Nei, også for deres partnere og evt andre som står dem svært nær. Har hatt både barn, foreldre og besteforeldre i slik gruppe.

kupton skrev (2 minutter siden):

Nei, også for deres partnere og evt andre som står dem svært nær. Har hatt både barn, foreldre og besteforeldre i slik gruppe.

Tror jeg er noe av det viktigeste.

Min mann er med av alt av møter som har vært hvordan vi skal se min bipolaritet. Ingen vet mer om meg og ser når det går den ene eller andre veien. Han er den største eksperten. Og viktig han er en del av det hele.

Og så fremst det ikke har godt for langt den ene eller andre veien så hører jeg på han.

Og gitt han tillatelse til å kontakte helsevesen hvis jeg nekter å høre når det tydelig har gått galt.

Er heldig å har en mann som elsker google og kan mer om bipolaritet enn meg.  Og jeg stoler 100% på at alt han vil er meg godt. ( selv om man har problemer med å tro på noen når man tross alt føler man er helt normal når man har hypomani).

Strengt tatt kan man da lære det meste som er å lære bare ved å Google eller spørre etter tips og erfaringer fra andre bipolare her inne. Så veldig mye mer enn å holde en stabil døgnrytme, være i jobb og spise normalt er det ikke. 

Anonymkode: 4802f...40a

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Strengt tatt kan man da lære det meste som er å lære bare ved å Google eller spørre etter tips og erfaringer fra andre bipolare her inne. Så veldig mye mer enn å holde en stabil døgnrytme, være i jobb og spise normalt er det ikke. 

Skriftlig blir ikke det samme som muntlig. Svarene her inne eller på Google gir meg ikke stort. Et ørlite innblikk i andres problemer. Og da kun i visse øyeblikk. Ha samtaler over tid med samme individer der man åpner seg opp må være det mest gunstige

Og jeg har blitt uføre grunnet min bipolaritet. Så rutiner er faktisk ikke nok. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Skriftlig blir ikke det samme som muntlig. Svarene her inne eller på Google gir meg ikke stort. Et ørlite innblikk i andres problemer. Og da kun i visse øyeblikk. Ha samtaler over tid med samme individer der man åpner seg opp må være det mest gunstige

Og jeg har blitt uføre grunnet min bipolaritet. Så rutiner er faktisk ikke nok. 

Du kan melde deg inn i bipolarforeningen. 

Noen ganger kan manglende rutiner gjøre folk verre. De som er virkelig syke som ligger isolert i en seng 24/7 og  ikke står opp til noe fast. Selvsagt dyrker man da sin egen sykdom. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan melde deg inn i bipolarforeningen. 

Noen ganger kan manglende rutiner gjøre folk verre. De som er virkelig syke som ligger isolert i en seng 24/7 og  ikke står opp til noe fast. Selvsagt dyrker man da sin egen sykdom. 

Er medlem. Men enda ikke funnet noe som er i min nærhet. Og jeg fortrekker en terapeut er med.

Ja rutiner er bra for de fleste, for alle så er det det ikke. Og nei, man dyrker ikke sin egen sykdom fordi man ligger i seng 24/7, når jeg er alvorlig deprimert så er det det man orker. Som vi alle vet er dette en kort periode av en depresjon. Den går over. Ikke noe dyrking som skjer når man er en zombie. 

Og jeg fornekter så klart ikke noen dyrker son sykdom. Men det gjelder særdeles få.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Strengt tatt, om man fjernet reseptplikten på medisiner, kunne pasienten og Google ordne alt, og man kunne legge ned alle poliklinikker. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...