Gjest Vendi Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 kupton skrev (10 minutter siden): Strengt tatt, om man fjernet reseptplikten på medisiner, kunne pasienten og Google ordne alt, og man kunne legge ned alle poliklinikker. Hva tenker du om AI? Kan det med tiden erstatte leger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476283-erfaring-med-gruppeterapi-bipolar/page/2/#findComment-4222016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Vendi skrev (9 minutter siden): Hva tenker du om AI? Kan det med tiden erstatte leger? Ja, mange av legenes oppgaver 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476283-erfaring-med-gruppeterapi-bipolar/page/2/#findComment-4222021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Vendi skrev (10 minutter siden): Hva tenker du om AI? Kan det med tiden erstatte leger? Innspill fra sidelinjen: AI kan være et nyttig hjelpemiddel, men det har også negative sider. Fordi det bygger på eksisterende data har AI en tendens til å forsterke eksisterende fordommer. Hvis AI skulle stått for diagnostiseringen ville du f.eks. opplevd at hjerteinfarkt ikke blir oppdaget hos mange kvinner fordi det historisk er noe man ikke har oppdaget like ofte hos kvinner som hos menn. I tillegg tror jeg noe av verdien til en lege ikke bare er kunnskaper om sykdommer, diagnostisering og behandling, men at du som pasient blir møtt av et menneske med empati og at dette har en terapeutisk effekt. Hvis jeg skal vedde på yrker som ikke kan erstattes av AI, er lege definitivt ett av dem. Men at det kan brukes som et verktøy og som beslutningsstøtte er klart, det ser vi f.eks tydelig innenfor radiologi. Så det er vel først og fremst legene som ikke ser pasienter som er i «faresonen». Jeg ville ikke gått til en psykiater som er en robot 😊 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476283-erfaring-med-gruppeterapi-bipolar/page/2/#findComment-4222024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emoji Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 (endret) kupton skrev (5 timer siden): Nei, også for deres partnere og evt andre som står dem svært nær. Har hatt både barn, foreldre og besteforeldre i slik gruppe. Vet av et par som har gått i gruppe hos deg som har vært kjempefornøyd. Det har vært avgjørende for deres forhold. BP1. Endret 22. november 2023 av Emoji 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476283-erfaring-med-gruppeterapi-bipolar/page/2/#findComment-4222025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Sokk skrev (4 minutter siden): Innspill fra sidelinjen: AI kan være et nyttig hjelpemiddel, men det har også negative sider. Fordi det bygger på eksisterende data har AI en tendens til å forsterke eksisterende fordommer. Hvis AI skulle stått for diagnostiseringen ville du f.eks. opplevd at hjerteinfarkt ikke blir oppdaget hos mange kvinner fordi det historisk er noe man ikke har oppdaget like ofte hos kvinner som hos menn. I tillegg tror jeg noe av verdien til en lege ikke bare er kunnskaper om sykdommer, diagnostisering og behandling, men at du som pasient blir møtt av et menneske med empati og at dette har en terapeutisk effekt. Hvis jeg skal vedde på yrker som ikke kan erstattes av AI, er lege definitivt ett av dem. Men at det kan brukes som et verktøy og som beslutningsstøtte er klart, det ser vi f.eks tydelig innenfor radiologi. Så det er vel først og fremst legene som ikke ser pasienter som er i «faresonen». Jeg ville ikke gått til en psykiater som er en robot 😊 Det du sier her er jeg enig i. Det medmenneskelige aspektet forsvinner jo hvis roboter overtar. En robot ser f eks. ikke hele mennesket med mimikk og kroppsspråk. Sånt er jo veldig viktig i kommunikasjonen med en lege og gir legen mye informasjon. Man får ikke den samme (om noe) sympatien eller empatien fra en robot. Det blir jo i stedet veldig teknisk, kaldt og upersonlig. Så jeg håper ikke at AI tar over for menneskelig ansikt til ansikt- kontakt med pasienter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476283-erfaring-med-gruppeterapi-bipolar/page/2/#findComment-4222026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvsagt dyrker man da sin egen sykdom. Du kan ikke komme deg ut av en bipolar depresjon med adferdsendringer aleine. Det kan hjelpe noen ganger, men det er også viktig å akseptere at man ikke kan komme seg ut av en biologisk depresjon ved en rein viljesanstrengelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476283-erfaring-med-gruppeterapi-bipolar/page/2/#findComment-4222044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Man føler man er den eneste med bipolar i mils omkrets😅 Er ikkeaktuelt å kjøre 2 til 3 timer for noe som varer kort tid. Hadde de hatt intensmøter hvor vi møttes hver dag i en uke eller 2, da hadde jeg dratt med bobilen og sovet der de ukene. Anonymkode: c8091...b42 Det var kjedelig når det er et tilbud du tenker kunne vært nyttig Må si jeg forventet en liten annen respons fra folk enn så mye positivt om disse gruppene. Trodde som sagt det mest gjaldt å få meg ut av individuelle timer fordi det koster for mye kanskje. Men dette høres jo ordentlig og relativt omfattende ut da. kupton skrev (15 timer siden): Psykoedukasjon i grupper er, ved siden av medisiner, det beste behandlingstiltaket mot bipolar lidelse. Colomb og Vieta i Barcelona viste at personer som hadde deltatt i slike grupper hadde kun 1/4 så mange innleggelser som de som ikke hadde deltatt. Det er en enorm forskjell. Da kan man tydeligvis gjøre masse forebyggende. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Strengt tatt kan man da lære det meste som er å lære bare ved å Google eller spørre etter tips og erfaringer fra andre bipolare her inne. Så veldig mye mer enn å holde en stabil døgnrytme, være i jobb og spise normalt er det ikke. Anonymkode: 4802f...40a Hm. Må si meg uenig. Min vanlige livsstil består av 100% jobb, trening flere ganger i uken. Unngår får der meste alkohol da jeg blir ustabil av det. Har et sunt kosthold og får normalt sett nok frisk luft. Og allikevel kommer depresjonene tilbake. I noen uker nå nylig var jeg nettopp der at jeg ikke spiste, ikke hadde på lys, ikke ville møte eller snakke med noen, ikke gjøre noen ting. Av en eller annen grunn er jeg bedre nå. Vet ikke om det er fordi stemningsstabiliserende har begynt å virke, fordi jeg har fått søvnmedisinen min tilbake eller hva. Det er i alle fall mange svingninger jeg ikke har kontroll på og ikke alltid kjenner årsakssammenhenger til. Det nyeste er at jeg har fått lov til å starte opp en lav dose antidepressiva og det er jeg spent på hvordan går. Helt ærlig må jeg innrømme at jeg håper litt på bittelitt opptur. Det er så lenge siden og jeg har vært mildt, moderat og til dels kanskje enda mer deprimert I over et år nå. Anonymkode: 17dc3...d8d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476283-erfaring-med-gruppeterapi-bipolar/page/2/#findComment-4222073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.