Gå til innhold

Å kaste opp av angst

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt mye med angst de siste årene. Noe av det mest plagsomme med angsten har vært at jeg har blitt veldig kvalm og uvel. Jeg er veldig redd for å kaste opp, og kjenner må mye frykt rundt dette. Flere har prøvd å ro meg ved å si at det bare er reaksjoner på angsten, og at jeg ikke kommer til å kaste opp selv om det føles sånn. Frem til for en liten stund siden har dette stemt.

I det siste har angsten kommet tilbake i full skala, og jeg har kastet opp flere ganger, noe som i seg selv er ekstremt ubehagelig og gir meg mer angst. Som oftest skjer det også ute blant folk når jeg blir overveldet.

Stemmer det at man i teorien ikke skal kunne kaste opp av angst?

Er det andre som opplever dette, og som har noen gode råd for å unngå at det går så langt at jeg faktisk kaster opp? Nå begrenser det meg så mye at jeg såvidt klarer å gjøre vanlige ting som å gå på butikken, ta bussen eller oppholde meg på steder med andre mennesker, og jeg skjønner at jeg bidrar til å gjøre det verre ved å unngå dette.. 

Anonymkode: c1796...03f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476285-%C3%A5-kaste-opp-av-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har angst for å kaste opp. Når du får angst blir du uvel og kvalm, da angsten som oftes setter seg i magen. Når du blir kvalm kommer frykten for å kaste opp, og denne frykten gir næring til angsten og du får mer angst. 
det er slik den forbanna angsten funker. 
Mange får også løs mage når de får angst. Dette skjer fordi alt blodet strømmer til de store muskelgruppene, og kroppen kvitter seg med avføring og kan tømme magesekken (oppkast) det er en fysisk mekanisme som skjer i kroppen. 
Å kaste opp er veldig ubehagelig. De aller fleste blir redd for å kaste opp, svime av, miste kontrollen eller bli gal når de får sterk angst. Dette er heilt normalt. 
Ingen blir gal av angst. Det har ennå aldri skjedd. 
angst er kraftig irrasjonell frykt som er veldig fysisk. Så får man ofte angst for angsten. 
vi får skremmende tanker når vi har angst og kroppen går inn i en angst tilstand. 
Det som knekker angsten fullstendig er mestring.  
Start på trinn 1 der du er nå, og gjør ting Ila en dag som du er ukomfortabel med. 
på slutten av dagen kan du se på alt du faktisk har klart, som du ikke trodde du skulle klare før du begynte. 
Angsten er tøff å kjempe i mot, fordi frykt følelsen er sterkere enn fornuften. 
Men prøv ikke kjemp mot den. Registrer at den er der, og prøv ikke ha fokus og oppmerksomhet på angsten (ikke enkelt når angsten raser i kroppen og man ikke tenker på annet) men i det du klarer å tenke på andre ting og ha fokus utover, så mister angsten kraften. 

Anonymkode: 1987c...839

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...