Gå til innhold

Jeg tror jeg er narsissist med selvinnsikt, altså den sårbare typen

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg med denne informasjonen? Jeg leser om emnet nesten hver dag og kjenner meg igjen i mye! Men jeg har egentlig ikke høye tanker om meg selv. På en god dag kan jeg ha det, men da tenker jeg noe negativt for å nøytralisere de positive tankene. 
Jeg synes jeg er et forferdelig menneske og venter på at folk skal finne ut hvor forferdelig jeg er. Jeg har det veldig vondt med meg selv, men alt peker tilbake mot meg. Jeg føler den eneste grunnen til at jeg er deprimert er meg selv og hvordan jeg er som person. Daglig kaller jeg meg selv for jævla psykopat, eller jævla narsissist. For jeg hater meg selv intenst. Som regel sier de at med en sånn personlighetsforstyrrelse ikke kan hjelpes. Stemmer dette? Jeg er innlagt på et sted nå og har luftet tankene for personalet der. Selv om de sier jeg ikke er det er jeg overbevist og da kan jeg vel ikke få hjelp? Jeg vet jeg har noe empati, men jeg føler den er veldig begrenset og jeg har mye skyldfølelse også. Hver gang jeg gjør noe hyggelig for noen føler jeg at jeg manipulerer for jeg vet jo hvor fæl jeg er på innsiden. 

Anonymkode: c7f1c...ea8

Fortsetter under...

kupton skrev (16 minutter siden):

Sårbare narsissister er ikke så voldelige. 

Ts her: 

Kan de hjelpes? Jeg har fått diagnosen engstelig unnvikende, men jeg har lest at det er vanlig å forveksle de to? 

Anonymkode: c7f1c...ea8

Det er umulig å vite om du er narsissist, for de kan ha selvinnsikt, og de trenger heller ikke å ha høye tanker om seg selv, da det er mye skam de bærer på. 

Men jeg tror du bør lytte til personalet hvis du har snakket med dem om dette.

Det kunne jo vært interessant å se hva det er du kjenner deg så mye igjen i vedrørende diagnosen? 

Å gjøre noe hyggelig for andre er ikke typisk narsissisme. Å gjøre noe hyggelig fordi de kan være nyttige for deg derimot, kan være ett av mange tegn. 

Annonse

Everybody skrev (1 time siden):

Hvorfor vet ikke 90% av personalet hva det er? Har de så lav kunnskap? Hva er deres oppgave hvis de ikke har kunnskap?

De kan vel ikke alt,  de heller?

Anonymkode: b57bf...da9

Everybody skrev (2 timer siden):

Hvorfor vet ikke 90% av personalet hva det er? Har de så lav kunnskap? Hva er deres oppgave hvis de ikke har kunnskap?

Det er en lite omtalt tilstand. Beskrevet lite eller ingenting i de fleste lærebøker frem til for få år siden. Du kan jo teste ut det på de venner du regner som mest opplyst. La dem fortelle om tilstanden. 
Psykiatrisk sykdomslære er sparsomt forekommende i pensum for andre enn leger og psykologer. Jeg blir imponert om de andre kan forklare ulikhetene på panikklidelse, sosial fobi og GAD. 

kupton skrev (5 minutter siden):

Det er en lite omtalt tilstand. Beskrevet lite eller ingenting i de fleste lærebøker frem til for få år siden. Du kan jo teste ut det på de venner du regner som mest opplyst. La dem fortelle om tilstanden. 
Psykiatrisk sykdomslære er sparsomt forekommende i pensum for andre enn leger og psykologer. Jeg blir imponert om de andre kan forklare ulikhetene på panikklidelse, sosial fobi og GAD. 

Det som er mer forvirrende er at psykologer og psykiatere også er usikre og også uenige i hva som er hva når det gjelder den aktuelle diagnosen. 

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Det som er mer forvirrende er at psykologer og psykiatere også er usikre og også uenige i hva som er hva når det gjelder den aktuelle diagnosen. 

Ja, det er kunnskapsmangel også her. Jeg forholder meg til boken til Pål Grøndahl og Alv A Dahl.

kupton skrev (På 22.11.2023 den 11.29):

Forenklet sagt kan du si at narsissistene er de "gode" eller vellykkede psykopatene, mens de antisosiale er de kriminelle.

kupton skrev (4 minutter siden):

Ja, det er kunnskapsmangel også her. Jeg forholder meg til boken til Pål Grøndahl og Alv A Dahl.

Jeg syns den over var tankevekkende. 

Har hørt på litt forskjellige. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...