Gå til innhold

​ Jeg har nettopp fått innvilget lån og skal kjøpe min første leilighet, tar gjerne mot råd😃 


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått innvilget lån 😃 Og i den sammenhengen tenkte jeg sette opp budsjett for å finne ut hvor mye jeg kan klare å betale i fellesutgifter. Ønsker gjerne også råd ift det å kjøpe første bolig (leilighet). Jeg har lite peiling 😅 Men så vidt jeg har skjønt så kan strøm og internett og forsikring ofte være inkludert i fellesutgiftene. Og at hva som er inkludert varierer en del. Ellers andre ting jeg burde tenke på? Og hva tenker dere om budsjettet jeg har satt opp? Har satt spørsmålstegn bak det jeg er usikker på hva koster. Er forsikring virkelig så billig som 135 kr mnd? Og internett så dyrt som 700?
 

BUDSJETT
 
INNTEKTER
Ufør: 21 203
Lønn: 1980
 
UTGIFTER
Boliglån: 7500
Fellesutgifter: 5000?
Innboforsikring: 135?
Strøm: 1000?
 
Mat: 3300
Mobil: 249
Transport: 390
Klær: 100
 
Internett: 700
Netflix: 109
Spotify: 129
Aftenposten: 145
Storytel: 189
Hobby: 500

Anonymkode: 2762f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klær bør vel være på noe mer enn 100kr måneden?  Og du bør også ha en div konto som kan dekke uforutsette utgifter (lege, medisiner, tannlege, vaskemaskin o.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (6 minutter siden):

Klær bør vel være på noe mer enn 100kr måneden?  Og du bør også ha en div konto som kan dekke uforutsette utgifter (lege, medisiner, tannlege, vaskemaskin o.l)

Jeg kjøper egentlig aldri nye klær. Eller, veldig sjeldent egentlig. Handler kanskje 1-2 ganger i året om det er noe jeg virkelig trenger. Har også vært år jeg ikke har handlet noe. Div konto var lurt, det tenkte jeg ikke over. Og når du nevner lege så kom jeg på at jeg hadde glemt å sette opp det, jeg bruker faste medisiner og går i behandling ukentlig så betaler alltid opp til frikortgrensen (og det er vel 3000?).

Anonymkode: 2762f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E7H7 skrev (2 minutter siden):

Verken strøm eller innboforsikring er inkludert i fellesutgifter. Varmtvann og fyring (radiator) er ofte inkludert. 

Åja. Jeg trodde det kunne være med, men at det ikke var det alltid. Men da vet jeg i alle fall at jeg må betale det.

Anonymkode: 2762f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åja. Jeg trodde det kunne være med, men at det ikke var det alltid. Men da vet jeg i alle fall at jeg må betale det.

Anonymkode: 2762f...762

I noen blokker/borettslag er varmtvann (og da gjerne oppvarming med radiatorer) inkludert, men da er fellesutgiftene ofte temmelig høye så det går opp i opp. Strøm kan være med om du leier, men ikke om du kjøper en leilighet nei. Heller ikke innboforsikring, men selve leiligheten er forsikret via borettslaget, i alle fall var det slik der jeg bodde da jeg hadde en vannlekkasje på kjøkkenet.

100,- i mnd / 1200,- i året på klær høres usannsynlig ut om jeg skal være ærlig. Man trenger jo å bytte ut undertøy, en ny vinterjakke, ny sko fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 minutt siden):

I noen blokker/borettslag er varmtvann (og da gjerne oppvarming med radiatorer) inkludert, men da er fellesutgiftene ofte temmelig høye så det går opp i opp. Strøm kan være med om du leier, men ikke om du kjøper en leilighet nei. Heller ikke innboforsikring, men selve leiligheten er forsikret via borettslaget, i alle fall var det slik der jeg bodde da jeg hadde en vannlekkasje på kjøkkenet.

100,- i mnd / 1200,- i året på klær høres usannsynlig ut om jeg skal være ærlig. Man trenger jo å bytte ut undertøy, en ny vinterjakke, ny sko fra tid til annen.

Åja, jeg skjønner. Vet ikke helt hvor jeg fikk det fra da hehe.

Kan godt hende jeg har brukt mer enn jeg har trodd på klær. Hva med 250?

Anonymkode: 2762f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (9 minutter siden):

Da håper jeg du søker etter en svært rimelig bolig, for en lånekostnad på 7500 i måneden vil finansiere en bolig verd ca. 1,5 mill.

Ja, det gjør jeg. Har råd til å kjøpe for maks 2 mill. Lånet er i husbanken, så vidt jeg har skjønt har de litt bedre vilkår enn vanlige banker?

Anonymkode: 2762f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Åja, jeg skjønner. Vet ikke helt hvor jeg fikk det fra da hehe.

Kan godt hende jeg har brukt mer enn jeg har trodd på klær. Hva med 250?

Anonymkode: 2762f...762

3000,- i året på klær er heller ikke mye, men... Du får heller legge til side litt hver mnd på en konto om du har muligheten til å bygge deg opp en liten buffer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Kjøp for all del noe som har relativt grei standard på bad og kjøkken og alt som har med rør å gjøre. Dette er svindyrt å oppgradere. Samtidig ville jeg forsikre meg om at det ikke var planer om prosjekter som vil føre til høye fellesutgifter. Før hadde jeg 60000 i fellesgjeld, nå har jeg over 500000.

 

Det er vanlig i borettslag å ha rimeligere standard internett og kabel slik st du bare betaler en hundrelapp eller to og heller mer om du vil ha ekstra hastighet og slikt.

 

Og gratulerer med lån🙂👍

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 23.11.2023 den 6.20):

3000,- i året på klær er heller ikke mye, men... Du får heller legge til side litt hver mnd på en konto om du har muligheten til å bygge deg opp en liten buffer. :) 

Ja, skal gjøre det 🙂

Anonymkode: 2762f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (20 timer siden):

Kjøp for all del noe som har relativt grei standard på bad og kjøkken og alt som har med rør å gjøre. Dette er svindyrt å oppgradere. Samtidig ville jeg forsikre meg om at det ikke var planer om prosjekter som vil føre til høye fellesutgifter. Før hadde jeg 60000 i fellesgjeld, nå har jeg over 500000.

 

Det er vanlig i borettslag å ha rimeligere standard internett og kabel slik st du bare betaler en hundrelapp eller to og heller mer om du vil ha ekstra hastighet og slikt.

 

Og gratulerer med lån🙂👍

Tusen takk for det 🙂 Hvordan får man vite om planer om prosjekter? Står det i salgsoppgaven ett sted kanskje?

Anonymkode: 2762f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tusen takk for det 🙂 Hvordan får man vite om planer om prosjekter? Står det i salgsoppgaven ett sted kanskje?

Anonymkode: 2762f...762

Hør med megler eller ta en telefon til styrer i det aktuelle borettslaget? Ikke stol 100% på det megler sier, jeg har selv opplevd at megler nektet for et prosjekt jeg visste ville komme rett foran den blokken jeg tittet på leilighet i. Det er ikke mulig at en eiendomsmegler som drev på den siden av byen ikke hadde fått med seg det mye omtalte prosjektet... Men sånn innad i et borettslag er det jo ikke sikkert megler vet alt som skal skje selvfølgelig.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 22.22):

Jeg har nettopp fått innvilget lån 😃 Og i den sammenhengen tenkte jeg sette opp budsjett for å finne ut hvor mye jeg kan klare å betale i fellesutgifter. Ønsker gjerne også råd ift det å kjøpe første bolig (leilighet). Jeg har lite peiling 😅 Men så vidt jeg har skjønt så kan strøm og internett og forsikring ofte være inkludert i fellesutgiftene. Og at hva som er inkludert varierer en del. Ellers andre ting jeg burde tenke på? Og hva tenker dere om budsjettet jeg har satt opp? Har satt spørsmålstegn bak det jeg er usikker på hva koster. Er forsikring virkelig så billig som 135 kr mnd? Og internett så dyrt som 700?
 

BUDSJETT
 
INNTEKTER
Ufør: 21 203
Lønn: 1980
 
UTGIFTER
Boliglån: 7500 
Fellesutgifter: 5000?
Innboforsikring: 135?
Strøm: 1000?
 
Mat: 3300
Mobil: 249
Transport: 390
Klær: 100
 
Internett: 700
Netflix: 109
Spotify: 129
Aftenposten: 145
Storytel: 189
Hobby: 500

Anonymkode: 2762f...762

Med mindre du skal kjøpe noe med mye fellesgjeld, så synes jeg du har overestimert felleskostnadene noe. Felleskostnader på 5.000 kroner sees typisk hvis det enten er fellesgjeld (som vil virke inn på lånemulighetene dine) eller hvis mye er inkludert i fellesutgiftene eller at leiligheten er stor.

Innboforsikring er ganske korrekt.

Ellers synes jeg kostnadsbildet ditt er litt "best case". Over tid er ikke 100 kroner i klær bærekraftig, for ting blir slitt ut eller blir ødelagt. Du må som et minimum øke denne med 500 kroner. Strøm avhenger av om oppvarming er inkludert i fellesutgiftene. Mat ser OK ut. Internett kommer an på hastighet, og er iblant inkludert i felleskostnader. 400 burde holde. Jeg synes du er veldig nøktern med å unne deg ting, er du sikker på at dette er bærekraftig over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500 i fellesutgifter er mer reelt. Også får man fratrekk på skatt siden man har lån, så du kan regne med 1000 kr mer i inntekt.

1000 kr i strøm er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (23 timer siden):

Kjøp for all del noe som har relativt grei standard på bad og kjøkken og alt som har med rør å gjøre.

Ha med deg en bygningskyndig person på visning, så unngår du å bli lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Felleskostnader på 5.000 kroner sees typisk hvis det enten er fellesgjeld (som vil virke inn på lånemulighetene dine) eller hvis mye er inkludert i fellesutgiftene eller at leiligheten er stor.

Hm? Jeg eier en leilighet, 2-roms, med felleskostnader på i overkant av 5000,-. Den er på 54 m2 og jeg mener borettslaget ikke har veldig høy fellesgjeld, dette er da en helt vanlig sum?

Everybody skrev (21 minutter siden):

3500 i fellesutgifter er mer reelt. Også får man fratrekk på skatt siden man har lån, så du kan regne med 1000 kr mer i inntekt.

Det varierer veldig, min leilighet har som sagt i overkant av 5000,- i fellesutgifter. Der jeg bodde tidligere var det lenge 3500,-, men der har det også steget en god del nå de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Hm? Jeg eier en leilighet, 2-roms, med felleskostnader på i overkant av 5000,-. Den er på 54 m2 og jeg mener borettslaget ikke har veldig høy fellesgjeld, dette er da en helt vanlig sum?

Det varierer veldig, min leilighet har som sagt i overkant av 5000,- i fellesutgifter. Der jeg bodde tidligere var det lenge 3500,-, men der har det også steget en god del nå de siste årene.

Da ville jeg undersøkt hva disse pengene går til. Høy lønn til styret? 😛

Jeg betaler 4.200 inkl. oppvarming, TV og bredbånd og har drøyt 90 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 minutter siden):

Da ville jeg undersøkt hva disse pengene går til. Høy lønn til styret? 😛

Jeg betaler 4.200 inkl. oppvarming, TV og bredbånd og har drøyt 90 kvm.

De har vært noen rehabiliteringer vet jeg og det ble en økning nå i forbindelse med renteøkningene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...