Gå til innhold

​ Jeg har nettopp fått innvilget lån og skal kjøpe min første leilighet, tar gjerne mot råd😃 


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for det 🙂 Hvordan får man vite om planer om prosjekter? Står det i salgsoppgaven ett sted kanskje?

Anonymkode: 2762f...762

Som flere har sagt spør en i styret, hvis det er en eldre blokk. Er det type en 10 år gammel blokk er det mindre sannsynlig noe skal gjøres. Du kan spørre hvis eldre blokk om det er gjort noen oppgraderinger og hva som evnt skal fikses innen de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i blokk og må betale for egen strøm og innboforsikring. Her er kommunale avgifter, internett og tv, trappevask, vaktmester, strøm i fellesarealene, utvendig vedlikehold og forsikring på bygget inkludert i felleskostnadene. Alt annet må jeg betale selv. Jeg har 2900 i felleskostnader, men skal økes pga vedlikehold som må gjøres da bygget er gammelt. Jo eldre blokk jo større sannsynlighet for økning av felleskostnader. I området jeg bor varierer felleskostnader fra 2900 til 7000. Vi har lavest utgifter, men også større behov for rehabilitering. Det er ofte spesifisert i boligannonser hva felleskostnader inkluderer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
emilie321 skrev (På 22.11.2023 den 22.32):

Klær bør vel være på noe mer enn 100kr måneden?  Og du bør også ha en div konto som kan dekke uforutsette utgifter (lege, medisiner, tannlege, vaskemaskin o.l)

Hva? Trenger da ikke kjøpe klær hver mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (4 minutter siden):

Hva? Trenger da ikke kjøpe klær hver mnd. 

Nei, men når en trenger noe, så koster det vanligvis mye mer enn 100kr. Klær og sko blir jo slitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Nei, men når en trenger noe, så koster det vanligvis mye mer enn 100kr. Klær og sko blir jo slitt. 

Men det kan gå mange år før de blir det. Sko blir fortere slitt. Når sko har delt seg på innsiden sånn at det står ut noen skarpe plast ting i hælen som lager hull på sokkene, så er det såklart på tide med nye sko ja, så slipper du å måtte kjøpe nye sokker i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 22.22):

Jeg har nettopp fått innvilget lån 😃 Og i den sammenhengen tenkte jeg sette opp budsjett for å finne ut hvor mye jeg kan klare å betale i fellesutgifter. Ønsker gjerne også råd ift det å kjøpe første bolig (leilighet). Jeg har lite peiling 😅 Men så vidt jeg har skjønt så kan strøm og internett og forsikring ofte være inkludert i fellesutgiftene. Og at hva som er inkludert varierer en del. Ellers andre ting jeg burde tenke på? Og hva tenker dere om budsjettet jeg har satt opp? Har satt spørsmålstegn bak det jeg er usikker på hva koster. Er forsikring virkelig så billig som 135 kr mnd? Og internett så dyrt som 700?
 

BUDSJETT
 
INNTEKTER
Ufør: 21 203
Lønn: 1980
 
UTGIFTER
Boliglån: 7500
Fellesutgifter: 5000?
Innboforsikring: 135?
Strøm: 1000?
 
Mat: 3300
Mobil: 249
Transport: 390
Klær: 100
 
Internett: 700
Netflix: 109
Spotify: 129
Aftenposten: 145
Storytel: 189
Hobby: 500

Anonymkode: 2762f...762

Hei:)

Jeg så tråden din her og vil bare kommentere at du har et greit budsjett. Jeg er imgen storshopper. Handler klær og sko etter bekov. Jeg eier ingen design eller moteklær.  Hjemmet mitt finnes ikke på insta, men jeg har det godt og varmt og leilighet i et stabilt borettslag.

Ang fellesutgifter, ta høyde for at de kan stige i tilfelle renteøkning eller ytre vedlikehold eller andre utbedringer i borettslaget. 

Jeg fikk en økning på mine fellesutg fra 1 jan  og de øker fra 8900 til 11200.  Noe renter, men vinduer blir byttet og  kledning på versidene.  Min leilighet er på 100 kv, 

Kjøper du ei leilighet med lave fellesutg må du regne med at noe må gjøres i borettslaget av vedlikehold. Spør om å få en oversikt over framtidig planlagt arbeide. 

Når du er på visning, spør om hva er inkludert. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...