Gå til innhold

Skal innrømme jeg ser litt mørkt på det, hvordan klare seg best mulig til behandler er tilbake?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp vite at min behandler er sykemeldt og trolig er tilbake i midten av desember. Der var ingen mulighet for å få snakke med en annen behandler, man måtte bestille time hos fastlegen. Men når jeg har vært hos fastlegen tidligere så har han alltid hatt veldig dårlig tid og fremstår svært stresset, føler meg også ikke helt forstått i forhold til psykisk helse. Jeg har heldigvis oppfølging av team men der er alltid en ny person man snakker med hver gang, så man får ikke helt den røde tråden og kontinuitet. Men jeg tenker jeg må jo så klart forsøke gjøre det beste ut av det. 

Så hvordan kan jeg klare meg best mulig frem til behandler er tilbake? Jeg tenker så klart forsøke holde på rutinene, huske ta medisiner osv. Men hva ellers?

Anonymkode: cf380...c1c

Fortsetter under...

Glemte nevne at jeg er i en dårlig periode nå, så derfor jeg ser litt ekstra mørkt på det. Har heller ikke hatt time med behandler siden 4. oktober.

Anbefaler å bestille time hos fastlegen. Du kan også ta dobbelttime. De skal alltid ha mulig for å snakke. Bare vær konkret og ikke rot bort tiden. 

Men ellers så er det jo bare 2 uker til midten av desember da. 

Anonymkode: 2d13e...260

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anbefaler å bestille time hos fastlegen. Du kan også ta dobbelttime. De skal alltid ha mulig for å snakke. Bare vær konkret og ikke rot bort tiden. 

Men ellers så er det jo bare 2 uker til midten av desember da. 

Ja, kanskje jeg skulle gi han en sjanse?

Det er nærmere 3 uker. Uansett så føles det ut som en evighet i min sinnstilstand. Er litt rådvill. Og det kan jo også være at behandler faktisk ikke er tilbake da likevel og blir lengre vekke, man vet jo aldri. 

Ja, kanskje jeg skulle gi han en sjanse?

Det er nærmere 3 uker. Uansett så føles det ut som en evighet i min sinnstilstand. Er litt rådvill. Og det kan jo også være at behandler faktisk ikke er tilbake da likevel og blir lengre vekke, man vet jo aldri. 

Jeg tenker at problemet her ligger hos fastlegen eller valget av fastlege.

Hvis man har en utpreget plage, så bør man velge en fastlege med kompetanse og interesse for denne plagen. Her er det lov å både bruke offentlige kilder (f.eks. Legelisten) eller spørre fastlegen om råd. Jeg tror nesten bare jeg ville sagt at jeg sliter psykisk, og trenger oppfølging både fra spesialist og primærhelsetjenesten. Hvis fastlegen din ikke interesserer seg for, eller ikke kan psykiatri, så ville jeg spurt om han kjenner noen som gjør det.

ISW skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker at problemet her ligger hos fastlegen eller valget av fastlege.

Hvis man har en utpreget plage, så bør man velge en fastlege med kompetanse og interesse for denne plagen. Her er det lov å både bruke offentlige kilder (f.eks. Legelisten) eller spørre fastlegen om råd. Jeg tror nesten bare jeg ville sagt at jeg sliter psykisk, og trenger oppfølging både fra spesialist og primærhelsetjenesten. Hvis fastlegen din ikke interesserer seg for, eller ikke kan psykiatri, så ville jeg spurt om han kjenner noen som gjør det.

Skulle gjerne byttet fastlege, men ventelistene er så lange på alle fastlegene i kommunen at man må vente flere år.  

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du AAT der du bor?

Anonymkode: 1f321...6a1

Ja, men tror ikke det er alvorlig nok til at jeg får snakke med dem?

Ikke? Er de så strenge? Hva er problemstillingen din?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke? Er de så strenge? Hva er problemstillingen din?

Jeg vet ikke hvor strenge de er egentlig. Bare tenker selv at de nok ikke synes det er alvorlig nok? Jeg har bipolar og trolig på vei inn i en depresjon samt at jeg har noe selvmordstanker (men ikke planer nå). Men tror nok ikke jeg ville scort på mer enn mild-moderat depresjon.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor strenge de er egentlig. Bare tenker selv at de nok ikke synes det er alvorlig nok? Jeg har bipolar og trolig på vei inn i en depresjon samt at jeg har noe selvmordstanker (men ikke planer nå). Men tror nok ikke jeg ville scort på mer enn mild-moderat depresjon.

Jeg trodde oppriktig at de er der for mennesker i vanskelige situasjoner. Hva med å ringe å spørre? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trodde oppriktig at de er der for mennesker i vanskelige situasjoner. Hva med å ringe å spørre? 

Ja, det er de nok. Jeg bare tenkte situasjonen min ikke ble sett på som alvorlig nok? Man må ha henvisning for å snakke med dem. Men jeg kan jo kanskje høre med fastlegen om han kan ringe? Eller?

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, det er de nok. Jeg bare tenkte situasjonen min ikke ble sett på som alvorlig nok? Man må ha henvisning for å snakke med dem. Men jeg kan jo kanskje høre med fastlegen om han kan ringe? Eller?

Her hvor jeg bor må man ikke ha henvisning. Må man virkelig det der du bor? Ja, god ide å la fastlegen ringe. Kan du bruke fastlegen til samtaler litt fast nå fremover? Vet at mange gjør det.

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her hvor jeg bor må man ikke ha henvisning. Må man virkelig det der du bor? Ja, god ide å la fastlegen ringe. Kan du bruke fastlegen til samtaler litt fast nå fremover? Vet at mange gjør det.

Ja, det må man. Jeg har vurdert fastlegen men er litt usikker.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil anbefale deg å prøve samtaler med fastlegen. Hva er det verste som kan skje?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bestill en time hos fastlegen. Dersom du er i ferd med å bli dårlig, så kan han kontakte DPS og be om at du følges opp derfra. Du er jo ikke skrevet ut av DPS, du har bare en syk behandler. Dersom du objektivt sett trenger behandling før din faste behandler er frisk igjen, så vil du kunne få det. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da kan du ringe mental helse på 116 123. Dit er det gratis å ringe og de er åpent døgnet rundt. Lavterskel. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja - en vet aldri helt sikkert om fremtiden. Det er det som er fremtid kombinert med menneske - heldigvis.

Men, i forsøk på å sette tid i perspektiv, for tid føles betydelig lengre ut når vi har den fremfor oss enn når vi har lagt den bak oss... Du sier at siste timen var i starten av oktober? Det er ca. 7 uker siden. Med andre ord er det bare kort tid igjen, sett i dét tidsperspektivet.

De gangene jeg har hatt tilsvarende opphold i terapien, ser jeg særlig viktigheten av det du nevner, å holde på døgnrytmen, ta medisiner, se om du kan få gjøre noe meningsfullt for deg selv, få i deg mat etc. Og selvsnakk fordi en skulle ha gjort X og Y i går og dagen før, har lite for seg - det finns en dag i mårå. Og, om jeg får det tungt, og vet at jeg har samtale om én uke, tenker jeg nettopp det, og sier til meg selv at når jeg har klart meg så langt, klarer jeg en uke til. Du kjenner selv når strikken er tøyet for langt, og oppsøk hjelp før det.

Og jeg synes rådet til @frosken om å kontakte fastlegen din, var godt. Om du opplever at kontakten ikke er god, vet han om at du nå er uten behandler og er mer oppmerksom. Mulig at dere sammen kan lage en kort tiltaksplan frem til behandler kommer tilbake? Da vet du hvem du skal kontakte når og hva som ev. skal skje. Det gir trygghet bare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...