Gå til innhold

Når merker man bedring i behandling?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp startet og føler at alt bare er verre- foreløpig er det jo utredning/anamnese osv- men jeg er så desperat etter bedring. Og problemet mitt er sammensatt- og jeg er så mentalt utslitt av alt og er derfor ekstremt krevende å skulle gå til behandling også.

Jeg er så i tvil om behandling vil hjelpe eller gjøre meg verre og hva jeg skal forvente. 

Anonymkode: ce719...f24

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476337-n%C3%A5r-merker-man-bedring-i-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

La utredningen og alt få ta sin tid. Når du nå har ventet så lenge for å komme til hos psykolog, klarer du et par-tre uker til. De første kartleggingssamtalene kan være viktige, særlig om du ikke har vært i kontakt med hjelpeapparatet før. De skal finne ut av veien videre.

Det beste du kan gjøre, er å svare mest mulig ærlig på spørsmål du får, dvs. svar ut ifra deg selv og ikke slik du tror de vil at du skal svare. Slik gir du deg selv anledning til å få best mulig hjelp på sikt.

Eva Sofie skrev (Akkurat nå):

La utredningen og alt få ta sin tid. Når du nå har ventet så lenge for å komme til hos psykolog, klarer du et par-tre uker til. De første kartleggingssamtalene kan være viktige, særlig om du ikke har vært i kontakt med hjelpeapparatet før. De skal finne ut av veien videre.

Det beste du kan gjøre, er å svare mest mulig ærlig på spørsmål du får, dvs. svar ut ifra deg selv og ikke slik du tror de vil at du skal svare. Slik gir du deg selv anledning til å få best mulig hjelp på sikt.

Vet ikke om jeg klarer så mye mer, blir jo bare verre foreløpig.

Men når bør man begynne å merke om det har noe for seg? og jeg strever uansett med tiden mellom timene, faller tilbake og verre mellom hver gang foreløpig..

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om jeg klarer så mye mer, blir jo bare verre foreløpig.

Men når bør man begynne å merke om det har noe for seg? og jeg strever uansett med tiden mellom timene, faller tilbake og verre mellom hver gang foreløpig..

Psyken er dessverre ikke som et beinbrudd eller hvor en kan måle fremgangen på blodprøver.

Det har tatt tid å bli psykisk dårlig, og da tar det også noe tid å klare å stable seg på beina igjen. Men - det er bra du er utålmodig og ønsker fremgang. Fortsett slik, men ikke la det være til hinder for egen behandling og mulighet for bedring... :) 

Annonse

psykedeliker skrev (29 minutter siden):

Det handler ikke om å snakke bare for snakkingens del - det handler om at behandler trenger å innhente den informasjonen som er nødvendig for å kunne gjøre sine faglige vurderinger.

Det er klart, når det gjelder utredning, men tenker på selve behandlinga 

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Psyken er dessverre ikke som et beinbrudd eller hvor en kan måle fremgangen på blodprøver.

Det har tatt tid å bli psykisk dårlig, og da tar det også noe tid å klare å stable seg på beina igjen. Men - det er bra du er utålmodig og ønsker fremgang. Fortsett slik, men ikke la det være til hinder for egen behandling og mulighet for bedring... :) 

men kan man bli bedre, og hvordan?

psykedeliker skrev (57 minutter siden):

Har behandlingen kommet i gang da? Hvor mange timer har du hatt til nå?

3. foreløpig anamnese osv. 

men lurte på hva du mente med å bare snakke for behandlers del- det gjelder vel i utredning?

hva med behandlingen- det er vel også snakking..? 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

men kan man bli bedre, og hvordan?

Ja, jeg tenker at en helt klart kan bli bedre av det du strever med. Det er etter utredningen at terapien velges, men det kommer også an på hvilken kompetanse terapeuten innehar.

Jeg ønsker ikke å uttale meg om det er X eller Y som passer for deg, som den ufaglærte personen jeg er. Det finner terapeuten din ut av nå. Jeg ønsker ikke å legge enda mer brendsel til tankene dine, og jeg ønsker ikke påvirke utfallet av terapien. Jeg håper du kan respektere det. Terapi handler noen ganger om å skynde seg langsomt.

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Ja, jeg tenker at en helt klart kan bli bedre av det du strever med. Det er etter utredningen at terapien velges, men det kommer også an på hvilken kompetanse terapeuten innehar.

Jeg ønsker ikke å uttale meg om det er X eller Y som passer for deg, som den ufaglærte personen jeg er. Det finner terapeuten din ut av nå. Jeg ønsker ikke å legge enda mer brendsel til tankene dine, og jeg ønsker ikke påvirke utfallet av terapien. Jeg håper du kan respektere det. Terapi handler noen ganger om å skynde seg langsomt.

Skjønner det. Men jeg er bare redd siden jeg føler jeg blitt verre igjen etter begynte der. Og leser mye om ulike terapier her og at behandling kan gjøre folk verre. Jeg har ikke strevd med det jeg strever med nå hele livet, blitt dårlig «nylig» og redd jeg ikke skal bli meg selv igjen, har bare blitt en annen i denne perioden og har nesten glemt gamle meg. Synker dypere og dypere inn i dette og har bare denne nye syke identiteten nå, alt dreier seg bare om det og jeg føler ikke lenger på noe som jeg følte på før🙁 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner det. Men jeg er bare redd siden jeg føler jeg blitt verre igjen etter begynte der. Og leser mye om ulike terapier her og at behandling kan gjøre folk verre.

Ta det i så fall dag for dag. Tallene viser også at 2/3 har effekt av samtaleterapi. Jeg tror det er heldig om du klarer å begrense lesingen og utforskningen. La terapeuten ta seg av den jobben.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke strevd med det jeg strever med nå hele livet, blitt dårlig «nylig» og redd jeg ikke skal bli meg selv igjen, har bare blitt en annen i denne perioden og har nesten glemt gamle meg. Synker dypere og dypere inn i dette og har bare denne nye syke identiteten nå, alt dreier seg bare om det og jeg føler ikke lenger på noe som jeg følte på før🙁 

Siden dine symptomer ikke har vært langvarig, er det særlig bra at du har kommet såpass raskt til behandling. For enkelte lidelser er det slik at dess kortere varighet symptomene har eksistert, dess bedre prognose for behandlingen.

Igjen, lykke til!

Eva Sofie skrev (13 minutter siden):

Ta det i så fall dag for dag. Tallene viser også at 2/3 har effekt av samtaleterapi. Jeg tror det er heldig om du klarer å begrense lesingen og utforskningen. La terapeuten ta seg av den jobben.

Siden dine symptomer ikke har vært langvarig, er det særlig bra at du har kommet såpass raskt til behandling. For enkelte lidelser er det slik at dess kortere varighet symptomene har eksistert, dess bedre prognose for behandlingen.

Igjen, lykke til!

De har vært noen måneder.. og føles veldig låst.. hadde håpa ting skulle gå over.. som de pleier å gjøre. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De har vært noen måneder.. og føles veldig låst.. hadde håpa ting skulle gå over.. som de pleier å gjøre. 

Er det noe du selv kan gjøre for å få det bedre i hverdagen her og nå? Da tenker jeg på helt konkrete ting du kan ta kontroll over. Forsøk å tenk litt forbi den automatiske tanken som står på repeat om hvordan du opplever å ha det og føler det.

Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Er det noe du selv kan gjøre for å få det bedre i hverdagen her og nå? Da tenker jeg på helt konkrete ting du kan ta kontroll over. Forsøk å tenk litt forbi den automatiske tanken som står på repeat om hvordan du opplever å ha det og føler det.

Ikke som jeg klarer dessverre

Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Er det en automstisk tanke? Men jeg har det og er sånn jeg er uansett om jeg tenker det eller ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...