Gå til innhold

Fikk panikanfall, kastet opp og hylgråt og psykiater bare fortsatte timen uten å si noe og lot som ingenting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis gråting er ufarlig hvorfor trøster vi babyer som gråter da? 

Anonymkode: 058db...638

Kanskje psykiatere ikke trøster barna sine heller. De venter bare til babyene henter seg inn igjen, og så fortsetter de som ingenting har hendt. På denne måten sikrer de inntekter for fremtidige psykiatere.

Anonymkode: 7bfa5...bc8

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva slags behandling går du til? Jeg har en psykolog det ville vært naturlig å snakke om situasjonen med, hva var dette, hva skjedde der osv. Men kanskje først neste time.  

En psykiater er en lege og tar vel heller for seg de mer rent medisinske, litt mer tekniske aspektene? Eller har noen her samtaleterapi med psykiatere? Ikke vet jeg altså. Men har en forventing om å komme raskt til saken, snakke om medisin og dose osv. i møte med psykiater. Ikke snakke om følelser. 

Anonymkode: 754fd...a4f

Det kommer vel helt an på retningen psykiateren tror på. En psykoanalytisk orientert psykiater er veldig forskjellig fra en biologisk orientert psykiater. Min erfaring da.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal den bare stå der og lukte???

Anonymkode: b6471...8f2

Stinke er vel et bedre ord.

Anonymkode: b6471...8f2

Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Det kommer vel helt an på retningen psykiateren tror på. En psykoanalytisk orientert psykiater er veldig forskjellig fra en biologisk orientert psykiater. Min erfaring da.

Ja. Kommer vel an på type behandling sikkert. 

Anonymkode: 754fd...a4f

Jeg hadde ikke forventet noen reaksjon fra psykiater. Eller andre. Iallefall ikke trøst, men jeg trøster meg selv hvis jeg trenger det. Psykiateren observerte hvordan panikkanfallet ditt var og det kan være nyttig i behandlingen. Den fikk jo se hvordan det var for deg uten at du trengte å si noe. 

Endret av aa-k-j

Annonse

kupton skrev (4 timer siden):

Gråting er ufarlig og ikke noe en trenger hjelp til. Det samme gjelder oppkast. En må bare få ta den tid en trenger til det går over 🙂

Det er i mange tilfeller det terapi handler om å tolerere ved seg selv/egen situasjon - å se at følelser går over uten større oppstyr. Kanskje særlig ved panikkanfall, er min tanke, for senere å kunne vite med seg selv at dette går bra.

Jeg kunne se for meg min terapeuts reaksjon på en tilsvarende situasjon, og den vil være lik TS sin, og jeg trives med det. Jeg hadde ikke likt om det ble gjort mye oppstyr i forsøk på å hjelpe, men heller la det gå over og fortsette samtalen. Ved et følelsesutbrudd, hjelper terapeuten meg til å stå i følelsene. Som @kupton spør - hva annet skal en terapeut gjøre?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oj, tror du virkelig det? Jeg håper ikke det var behandlers tanker. Det siste jeg vil er å gråte foran andre, hater det.

Anonymkode: dac51...7d7

Det har overhodet ikke noe med at terapeuten gjør seg likegyldig fordi en mistror pasienten for å iscenesette det hele i forsøk på å fremstå dårligere enn man er. Da håper jeg i så fall for egen del at min terapeut benytter seg av andre kommunikasjonsformer for å formidle dette.

Det er bra du kunne slå deg til ro med kuptons forklaring, og det er alltids tillat å se tilbake på sist time sammen med psykiateren din, slik at dere forstår hverandre. Jeg har hatt positive erfaringer med dette selv.

Ønsker deg masse lykke til! Og, du, det er bra at du har vist tårene dine overfor psykiateren din. Vi mennesker er heldigvis ikke følelseskalde steinstatuer... 🤔

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis gråting er ufarlig hvorfor trøster vi babyer som gråter da? 

Anonymkode: 058db...638

Jeg oppfattet at dette var en voksen person. Jeg behandler babyer og voksne ulikt. Psyken har utviklet seg på mer enn tjue år. 

kupton skrev (2 timer siden):

Jeg oppfattet at dette var en voksen person. Jeg behandler babyer og voksne ulikt. Psyken har utviklet seg på mer enn tjue år. 

Men gråten har vel fortsatt litt den samme grunnleggende «funksjonen»? Utrykk for behov omsorg etc?

Anonymkode: 7d732...b36

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men gråten har vel fortsatt litt den samme grunnleggende «funksjonen»? Utrykk for behov omsorg etc?

Man skal fremdeles ikke behandle voksne i terapi som babyer. Om en pasient har behov for omsorg er det mange måter å gi det på. 

Anonymkode: 6798d...ce5

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skal fremdeles ikke behandle voksne i terapi som babyer. Om en pasient har behov for omsorg er det mange måter å gi det på. 

Absolutt, men viste denne behandleren omsorg syns du?

Worriesome Plenty 2 skrev (7 timer siden):

Syns det er lit rart at det er så mange ulike retninger, hvordan skal man vite at man får rett behandling? Noen former kan vel forverre?

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Absolutt, men viste denne behandleren omsorg syns du?

Tror ikke så særlig på ts sin ensidige fremstilling. Bak en sånn offeropplevelse er det som regel også en annen versjon. Ts har en forventning som ikke ble innfridd og da tegner hun behandleren til å være uempatisk som bare satt og så på. Skulle gjerne hørt behandlers versjon.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke så særlig på ts sin ensidige fremstilling. Bak en sånn offeropplevelse er det som regel også en annen versjon. Ts har en forventning som ikke ble innfridd og da tegner hun behandleren til å være uempatisk som bare satt og så på. Skulle gjerne hørt behandlers versjon.

Ts undrer seg over reaksjonen og spør. Mens du derimot, tolker mye rart inn i denne reaksjonen. 

Anonymkode: 79d91...d7b

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Joda, men tenker fortsatt at ts sin atferd/opplevelse er gyldig, det er jo viktig å oppleve å bli møtt på det man føler av terapeuten 

Ts undrer seg over reaksjonen og spør. Mens du derimot, tolker mye rart inn i denne reaksjonen. 

Ta beskriver seg selv som et offer og legger ansvaret på behandler i sin fremstilling. Ingen undring og ingen «lurer på hva min rolle i dette er». Sier mye om ts

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta beskriver seg selv som et offer og legger ansvaret på behandler i sin fremstilling. Ingen undring og ingen «lurer på hva min rolle i dette er». Sier mye om ts

Herregud. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke på den banen.

Offer? Må man være et offer fordi man viser følelser og ønsker en bekreftelse og støtte for dem?

det gjør jo vondt verre i en allerede vond situasjon å skulle føle seg dum fordi man viste det. 
hva skal det være godt for å påføre en person i en desperat situasjon dårlig samvittighet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...