Gå til innhold

Når gråt presser på

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I enkelte miljøer tillegges gråt så mange funksjoner og betydninger - nesten som en slags hellig handling.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette. Ta gråten eller mangel på gråt som det kommer. Det har ingen betydning for utfallet av din lidelse.

kupton skrev (Akkurat nå):

I enkelte miljøer tillegges gråt så mange funksjoner og betydninger - nesten som en slags hellig handling.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette. Ta gråten eller mangel på gråt som det kommer. Det har ingen betydning for utfallet av din lidelse.

Kan det ikke være en måte å kjenne på følelser, slippe dem ut og tørre å kjenne på dem?

Hvordan mener du at man bør bearbeide vanskelige følelser eller en vansklig situasjon for å komme videre? (Spørsmål uavhengig av gråt)

kupton skrev (2 minutter siden):

Hva har betydning tenker du?

Anonymkode: dbe4e...9f3

kupton skrev (3 minutter siden):

Den behandling du får og hvordan du følger opp denne.

kan ikke det å kjenne på følelser og gråte være en del av behandling? Hva slags behanling sverger du til?

følger opp spørsmål om hvordan mener du man bør bearbeide vanskelige følelser eller en vanskelig situasjon for å komme seg videre?

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

kan ikke det å kjenne på følelser og gråte være en del av behandling?

Det kan det helt klart, men en kan også kjenne på de samme følelser uten å gråte.

Kort sagt og avsluttende fra min side om dette tema: Det er ikke noe magisk ved det å gråte. Kommer gråten, la den komme. Kommer den ikke, er det akkurat like greit.

kupton skrev (Akkurat nå):

Det kan det helt klart, men en kan også kjenne på de samme følelser uten å gråte.

Kort sagt og avsluttende fra min side om dette tema: Det er ikke noe magisk ved det å gråte. Kommer gråten, la den komme. Kommer den ikke, er det akkurat like greit.

Ok skjønner. 
Kan du si noe om hvordan / ulike måter å kjenne på og bearbeide vanskelige følelser eller situasjon for å komme videre og kunne slippe til vanlige gode følelser igjen? Uavhengig av gråt. Bare lurer😊

kupton skrev (50 minutter siden):

På BET så var det så fryktelig mye fokus på å komme i kontakt med følelser og jeg merket de ble fornøyd hvis jeg gråt for da "jobbet" jeg godt. Det ble et evig stress hvor jeg følte jeg ikke gjorde en god nok jobb hvis jeg ikke fikk kontakt med sterke følelser som å gråte. 

Det ble helt feil for min del. Gråt skal komme naturlig. Hvis den ikke kommer, så javel. Sånn tenker jeg nå. 

Glitter skrev (Akkurat nå):

På BET så var det så fryktelig mye fokus på å komme i kontakt med følelser og jeg merket de ble fornøyd hvis jeg gråt for da "jobbet" jeg godt. Det ble et evig stress hvor jeg følte jeg ikke gjorde en god nok jobb hvis jeg ikke fikk kontakt med sterke følelser som å gråte. 

Det ble helt feil for min del. Gråt skal komme naturlig. Hvis den ikke kommer, så javel. Sånn tenker jeg nå. 

Helt klart. 
Men tenker litt at om den kommer så et det en måte å «få ut» følelsene på? 
(Hva er BET?)

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt klart. 
Men tenker litt at om den kommer så et det en måte å «få ut» følelsene på? 
(Hva er BET?)

Det kan virke forløsende å gråte ja. Hvis man har behov for det. 

BET (basal eksponeringsterapi) er en type behandling. Som ikke passet meg helt. 

Glitter skrev (3 minutter siden):

Det kan virke forløsende å gråte ja. Hvis man har behov for det. 

BET (basal eksponeringsterapi) er en type behandling. Som ikke passet meg helt. 

Jeg føler meg så låst, så derfor jeg lurer litt på om det er det som «må» til for å slippe det opp/løs.. men vet ikke

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler meg så låst, så derfor jeg lurer litt på om det er det som «må» til for å slippe det opp/løs.. men vet ikke

Ja skjønner. Men hvis du ikke får til å gråte så vet jeg ikke om det å stresse over at du ikke får det til så veldig hensiktsmessig. 

Annonse

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja skjønner. Men hvis du ikke får til å gråte så vet jeg ikke om det å stresse over at du ikke får det til så veldig hensiktsmessig. 

Nei det er sant. 
Men hvordan kan man da få ut og bearbeida det som evt stenger igjen for alt? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er sant. 
Men hvordan kan man da få ut og bearbeida det som evt stenger igjen for alt? 

Det er sikkert individuelt. Jeg prater om det til behandler. Trenger ikke gråte i den prosessen. Det hender jo, men følelsen av å ha fått det ut får jeg også ved kun å prate. 

Glitter skrev (11 minutter siden):

Det er sikkert individuelt. Jeg prater om det til behandler. Trenger ikke gråte i den prosessen. Det hender jo, men følelsen av å ha fått det ut får jeg også ved kun å prate. 

Er det tilstrekkelig for å bearbeide så man kommer videre da?

jeg føler litt at jo mer jeg snakker jo mer roter jeg meg inn i elendighet eller får «nye» problemer/tanker. 

og hva er egentlig forskjellen da- på å snakke om det til behandler vs en venn feks 

og ikke alltid man vet alt hva som er problemet heller, bare følelser

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...