Gå til innhold

Er det en gjengs oppfatning at psykiatere er kaldere enn psykologer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det er individuelt. Har hatt både psykolog og psykiater. Psykiateren var mye mer empatisk og behagelig å snakke med. Skulle egentlig ønske at han var litt mer opptatt av å prøve ut mer tilpasset medisin til meg , kanskje det jeg forventet av en psykiater. 

Anonymkode: 0161f...b54

Annonse

I helsevesenet sidestiller jeg personlig psykiatere med kirurger. De har vanligvis samme personlighetstrekk, de vil løse problem de blir presentert mest mulig effektivt - enkelt forklart.

Så mye utenom problemet de skal løse er de ikke så veldig opptatt av, og det liker jeg veldig godt. Man trenger mangfoldet.

Nå var dette veldig enkel skissering fra min side. 

Jeg omgås de ulike fagpersoner hver ukedag, og det er ikke min oppfatning. 

Men jeg tror kanskje at overlegene er de som må være sterkest fordi de har ansvar for de tøffeste avgjørelsene og formidlingen av disse. 

Endret av Emoji
Trinity80 skrev (13 minutter siden):

I helsevesenet sidestiller jeg personlig psykiatere med kirurger. De har vanligvis samme personlighetstrekk, de vil løse problem de blir presentert mest mulig effektivt - enkelt forklart.

Så mye utenom problemet de skal løse er de ikke så veldig opptatt av, og det liker jeg veldig godt. Man trenger mangfoldet.

Så banalt 

Anonymkode: 5c6e1...a15

Emoji skrev (21 minutter siden):

Jeg omgås de ulike fagpersoner hver ukedag, og det er ikke min oppfatning. 

Men jeg tror kanskje at overlegene er de som må være sterkest fordi de har ansvar for de tøffeste avgjørelsene og formidlingen av disse. 

Ja du sier noe der. Overlegene er helt rå, men har også møtt på mange som viser helt vanvittig omsorg, samtidig som de har en sterk personlighet. 

Trinity80 skrev (16 minutter siden):

Ja du sier noe der. Overlegene er helt rå, men har også møtt på mange som viser helt vanvittig omsorg, samtidig som de har en sterk personlighet. 

Hva mener du med vanvittig omsorg? 

Anonymkode: 381c5...f18

Annonse

Worriesome Plenty 2

Psykiatere på dps og sykehus er ofte overleger. De har ansvar for hvilken behandling som gis og hvor lenge osv. Kanskje derfor virker de litt strenge?

Privatpraktiserende psykiatere er nok ikke strengere enn en psykolog på gruppenivå.

Generelt er da heller ikke psykiatere høye på makt?? Noen som har fordommer her altså.

Trinity80 skrev (2 timer siden):

Er det basert på ulike psykiatere eller en enkelt?

Høres deilig ut isåfall og da vil jeg heller ha psykiater enn psykolog. Men psykiatere bruker vel også samtale..?

Anonymkode: 25186...7d2

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er det basert på ulike psykiatere eller en enkelt?

Høres deilig ut isåfall og da vil jeg heller ha psykiater enn psykolog. Men psykiatere bruker vel også samtale..?

Ja, ulike psykiatere som jeg har erfaring med. 

Psykiaters hovedverktøy for kartlegging er også samtaler.

Trinity80 skrev (8 minutter siden):

Ja, ulike psykiatere som jeg har erfaring med. 

Psykiaters hovedverktøy for kartlegging er også samtaler.

Hvis man går i behanling hos psykiater benytter vel de også samtaleterapi? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis man går i behanling hos psykiater benytter vel de også samtaleterapi? 

Yes, så absolutt. Men mer løsningsorientert etter min erfaring. De vil ha pasientene sine utredet og i behandling, ikke snakke om tidligere liv i en liten evighet.

Igjen, min erfaring. Ikke alle opplever det slik eller føler psykiatere på denne måten. 

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Yes, så absolutt. Men mer løsningsorientert etter min erfaring. De vil ha pasientene sine utredet og i behandling, ikke snakke om tidligere liv i en liten evighet.

Igjen, min erfaring. Ikke alle opplever det slik eller føler psykiatere på denne måten. 

Sukk skulle ønske jeg hadde psykiater isåfall. 
Lurer på hvorfor de ikke er opptatt av tidligere liv- er jo rart med så ulike tilnærminger ift psykologer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...