Gå til innhold

Er det en gjengs oppfatning at psykiatere er kaldere enn psykologer?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke gått ordentlig til psykolog siden jeg var ung. Jeg får oppfølging på DPS, og de siste årene har jeg hatt lege i spesialisering som behandler. Litt kjedelig at de bare jobber der ett år (det betyr jo stadig utskifting), men jeg er takknemlig likevel. Tror nok det må være lege som følger opp meg mtp medisiner og sånn. Overlegen er mer stabil da, i den forstand at de ikke skiftes ut like fort. 

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sukk skulle ønske jeg hadde psykiater isåfall. 
Lurer på hvorfor de ikke er opptatt av tidligere liv- er jo rart med så ulike tilnærminger ift psykologer. 

Anonymkode: 25186...7d2

Noen blir faktisk verre av stadig å snakke om fortid og problemene. Bedre å forsøke ulike behandlingsformer parallelt med å finne årsak til plagene. Ulike tilnærming til ulike plager, men med fokus på bedring - enten gjennom samtaleterapi eller medikamenter osv. 

Er jo ikke annerledes enn fysiske plager. 

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Noen blir faktisk verre av stadig å snakke om fortid og problemene. Bedre å forsøke ulike behandlingsformer parallelt med å finne årsak til plagene. Ulike tilnærming til ulike plager, men med fokus på bedring - enten gjennom samtaleterapi eller medikamenter osv. 

Er jo ikke annerledes enn fysiske plager. 

Jeg føler jeg blir litt verre av å snakke, men samtidig vet jeg ikke hva annet man kan gjøre. De sier det er sånn det er.. at det er eneste behandling. Har ikke tilstrekkelig nytte av medisin hvertfall 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg føler jeg blir litt verre av å snakke, men samtidig vet jeg ikke hva annet man kan gjøre. De sier det er sånn det er.. at det er eneste behandling. Har ikke tilstrekkelig nytte av medisin hvertfall 

Hva hadde du gjort om det var vondt i ryggen det var snakk om? Man må tenke litt sånn. Vi må ikke gi opp bare fordi det er snakk om psykiske plager. 

Trinity80 skrev (30 minutter siden):

Hva hadde du gjort om det var vondt i ryggen det var snakk om? Man må tenke litt sånn. Vi må ikke gi opp bare fordi det er snakk om psykiske plager. 

Sant. Men det er jo et problem når man føler man blir verre- at mye snakk bare åpner nye dører med problemer og tankespinn 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sant. Men det er jo et problem når man føler man blir verre- at mye snakk bare åpner nye dører med problemer og tankespinn 

Det var nettopp det som var poenget mitt lenger opp i tråden. En tråd vi egentlig kuppet, beklager til trådstarter. 

Annonse

Vendi skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke gått ordentlig til psykolog siden jeg var ung. Jeg får oppfølging på DPS, og de siste årene har jeg hatt lege i spesialisering som behandler. Litt kjedelig at de bare jobber der ett år (det betyr jo stadig utskifting), men jeg er takknemlig likevel. Tror nok det må være lege som følger opp meg mtp medisiner og sånn. Overlegen er mer stabil da, i den forstand at de ikke skiftes ut like fort. 

Jeg har møtt fantastiske overleger og lis, og jeg har møtt noen som overså meg totalt, sannsynligvis fordi jeg «bare» vasker. Jeg har møtt fantastiske psykologer, og jeg har møtt en psykologspesialist som ikke hilste på oss på en mnd fordi vi sendte inn klage på sterk parfymelukt. 

Emoji skrev (5 minutter siden):

Jeg har møtt fantastiske overleger og lis, og jeg har møtt noen som overså meg totalt, sannsynligvis fordi jeg «bare» vasker. Jeg har møtt fantastiske psykologer, og jeg har møtt en psykologspesialist som ikke hilste på oss på en mnd fordi vi sendte inn klage på sterk parfymelukt. 

Ja, kan virke som om sånt er mer person(lighets)avhengig enn yrkesavhengig :)

Emoji skrev (26 minutter siden):

LOL rart å være så umoden til å være psykolog. 😂

Min erfaring er stort sett at både psykiatere, psykologer og psyk.psykepleiere ønsker å strekke seg lengst mulig for sine behandlere. Og selv om vi mennesker husker best de personene som gjør et dårlig inntrykk på oss, vil det ikke si at de utgjør flertallet av den grunn. Jeg har møtt enkeltpersoner som kunne gjort ting annerledes, men sannelig har jeg også møtt personer som veier opp 10 ganger for de andre personene...

Samtidig er ikke det å gjøre pasienten fornøyd den beste behandlingen. Det er helsepersonellet som er faginstansen.

kupton skrev (14 timer siden):

Noen psykologer mener at så mange som en av tre kan bli verre av psykoterapi. 

Hva er kjennetegnet på de som blir dårligere av det? 

Anonymkode: 7a9de...8b8

Annonse

Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Min erfaring er stort sett at både psykiatere, psykologer og psyk.psykepleiere ønsker å strekke seg lengst mulig for sine behandlere. Og selv om vi mennesker husker best de personene som gjør et dårlig inntrykk på oss, vil det ikke si at de utgjør flertallet av den grunn. Jeg har møtt enkeltpersoner som kunne gjort ting annerledes, men sannelig har jeg også møtt personer som veier opp 10 ganger for de andre personene...

Samtidig er ikke det å gjøre pasienten fornøyd den beste behandlingen. Det er helsepersonellet som er faginstansen.

Jeg vil ihvertfall gi deg tommel opp for de siste tre setningene du skriver. Det er så mye sannhet i det! 

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Jeg vil ihvertfall gi deg tommel opp for de siste tre setningene du skriver. Det er så mye sannhet i det! 

Er ikke jobben å gjøren pasienten bedre? Og dermed også fornøyd?

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er ikke jobben å gjøren pasienten bedre? Og dermed også fornøyd?

Anonymkode: 

At pasienten er fornøyd betyr ikke nødvendigvis  at hn blir bedre. 

Endret av Kashmir
Emoji skrev (15 timer siden):

Vasker? Som i jobb?

Anonymkode: 5acc9...7c3

Kashmir skrev (21 minutter siden):

At pasienten er fornøyd betyr ikke nødvendigvis  at hn blir bedre. 

Vil vel ikke være fornøyd om man ikke blir bedre. Jeg vil bli bedre, om behandler får meg bedre er jeg fornøyd. Og motsatt. Ikke fornøyd hvis jeg blir verre/ikke bedre

Jeg har gått til både psykologer og psykiatere. De som jobbet på DPS var mer opptatt av hvilke problemer de mente jeg hadde fremfor hvilke problemer jeg faktisk hadde. Ingen på DPS var villig til å utrede traumeproblematikken eller gi meg noen behandling for det. Det var først etter jeg begynte hos privat med avtale jeg ble hørt og fikk rett hjelp. Opplever private som mer fleksible og opplever å få ha mer mine egne meninger enn hos DPS. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil vel ikke være fornøyd om man ikke blir bedre. Jeg vil bli bedre, om behandler får meg bedre er jeg fornøyd. Og motsatt. Ikke fornøyd hvis jeg blir verre/ikke bedre

Javel. Da kumne jeg bare sittet der og vært sint da, og fått forståelse. Det var helt fint det- at noen.forsto at jeg var sint og hvorfor. Det var betryggende, og jeg var jo fornøyd med det egentlig. Det var ingen andre som forsto at jeg egentlig var sykt forbanna 🙃 de trodde det hadde rabla helt for meg ( og greit nok ) og at jeg var blitt en person de ikke kjente lenger.

Så det var tilfredsstillende. Det var ikke fullt så tilfredsstillende når behandler ville gå litt dypere. Jeg ble sint for det også 😎 og vi hadde noen runder.

Skjønner du? 

En god behandler lar ikke pasienten "slippe for lett unna".

Syns jeg da. Kjernen. Den er viktig. 

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...