Gå til innhold

@kupton vet du noe ang dette?

Anbefalte innlegg

I dag er det en uke siden jeg opererte bort gallebæren som var kronisk betent, istedenfor en time brukte de mange timer på å få den ut. Er det da vanlig at jeg har vondt enda? Kan det være betent fremdeles? Leser jo om folk som ikke fikk vondt i det hele tatt, når kan jeg regne med at dette går over? @kupton vet du`? Burde jeg kontakte sykehuset? Legen min sa i går at det var normalt men er det det? Kanskje jeg trenger pencelin? Jeg gikk jo med kronisk betent gallebære uten å ha feber? Det kjennes sårt og vondt i magen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476399-kupton-vet-du-noe-ang-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det ikke har blitt verre etter hvert, men litt bedre eller omtrent som tidligere (altså som relativt kort tid etter operasjonen), synes jeg du kan se det an noen dager til. 

For de som har fysisk arbeid som ikke kan tilrettelegges, anbefales inntil to ukers sykemelding når det er kikkhullsoperasjon. Det tolker jeg som at det fortsatt kan bli atskillig bedre snart.
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/diagnosespesifikke-anbefalinger-for-sykmelding/fordoyelsessystemet-d/galleblaeresykdom-operasjon-d98-galleveisbetennelse-gallesten

stjernestøv skrev (40 minutter siden):

Legen min sa i går at det var normalt men er det det? Burde jeg kontakte sykehuset?

Jeg tror du uansett vil få beskjed om at det er fastlegen din som skal følge deg opp. Vær ærlig med legen din om hvordan du har det, så får du nok realistiske svar tilbake. Legen har vel lest beskrivelsen av operasjonen og om betennelsen og kontakter nok sykehuset eller andre spesialister hvis noe virker unormalt. Hvis du blir verre og hen virker helt passiv, spør du direkte om hen ikke bør kontakte noen med mer erfaring. 

laban skrev (3 minutter siden):

Hvis det ikke har blitt verre etter hvert, men litt bedre eller omtrent som tidligere (altså som relativt kort tid etter operasjonen), synes jeg du kan se det an noen dager til. 

For de som har fysisk arbeid som ikke kan tilrettelegges, anbefales inntil to ukers sykemelding når det er kikkhullsoperasjon. Det tolker jeg som at det fortsatt kan bli atskillig bedre snart.
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/diagnosespesifikke-anbefalinger-for-sykmelding/fordoyelsessystemet-d/galleblaeresykdom-operasjon-d98-galleveisbetennelse-gallesten

Jeg tror du uansett vil få beskjed om at det er fastlegen din som skal følge deg opp. Vær ærlig med legen din om hvordan du har det, så får du nok realistiske svar tilbake. Legen har vel lest beskrivelsen av operasjonen og om betennelsen og kontakter nok sykehuset eller andre spesialister hvis noe virker unormalt. Hvis du blir verre og hen virker helt passiv, spør du direkte om hen ikke bør kontakte noen med mer erfaring. 

Ok. Får se det an noen dager til da. 

Legen sa i går at jeg kunne ta kontakt med sykehuset for smertelindring i hvert fall. Vet ikke hva jeg skal gjøre, det er ikke blitt verre og bedre enn de første dagene men det er vondt. 

kupton skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke forundret over at det er smerter etter en galleoperasjon i noen uker etterpå.

Ok det er vel normalt da, har bare lest om folk som ikke har hatt vondt i det hele tatt. Det er jo rart. 

Annonse

Har snakket med en lege på sykehuset og han skrev ut en pakke til til meg, men hvis det er like ille i neste uke måtte jeg gå til fastlegen for videre undersøkelse. Håper det blir bedre da, han var med på operasjonen sa han og den varte lenger enn vanlig så kunne være derfor jeg har så vondt. Og fortalte at smertene forsvinner ikke om jeg tar medisiner, det var ikke meningen heller sa han men at det skulle bli levelig. Så da blir det å hente medisiner i dag, det blir rart å være ute av huset. Han spurte om allmentilstanden min men den er jo så som så, tok på det her + at jeg har mine psykiske ting. 

Emoji skrev (37 minutter siden):

Trist at du som var så skeptisk til operasjoner skulle oppleve dette. Jeg håper det ikke tar fra deg motivasjonen mht evt senere opr. 
Sender deg en god bedringsklem ❤️

Tusen takk ❤️ Har ikke lyst å bli operert igjen men håper det kommer seg nå snart så jeg slipper å ta smertestillende. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...