AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Hvis antidepressiva ikke fungerer, er det sannsynlig at de depressive symptonene ikke skyldes depresjon, eller ubalanse i hjernen? Jeg tenker på at depresjon og andre psykiske plager kan komme på grunn av livshendelser eller andre følelser- og at det i slike tilfeller ikke vil hjelpe med medikamentell behandling? Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 Noen svar til dette? Jeg går på en antidepressiva nå, men opplever ingen bedring, noe føles til og med verre. Er det potensielt mulig å slutte (i samråd med behandler selvsagt), for så å ikke starte opp med noe annet? Altså å prøve seg uten medikament? Eller er man fanget i en evig runddans når man først har valgt å prøve medisin fordi symptomene alltid vil forverres når man slutter på noe? Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 Det er et utall forklaringer på at et antidepressiv ikke virker. Jeg skal prøve å forklare de vanligste: 1. Noe går ikke som planlagt mellom munn og nervecelle. Opptaket kan være dårlig, nedbrytingen kan være rask eller krysningen fra blod til nerve kan være dårlig for den medisinen. 2. Du bruker medisin mot feil depresjonssymptomer. Prøver du f.eks å behandle følelsesløshet og manglende lyst og energi med SSRI, blir du som regel verre. 3. Du bruker SSRI alene og har for mange stimulerende i forhold til dempende serotoninreseptorer. I slike tilfeller kan man legge på medisiner som blokkerer disse. 4. Du har egentlig en depresjon innen det bipolare spekter som legen ikke har fanget opp. Da trengs annen behandling enn antidepressiva alene. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 ISW skrev (5 minutter siden): Det er et utall forklaringer på at et antidepressiv ikke virker. Jeg skal prøve å forklare de vanligste: 1. Noe går ikke som planlagt mellom munn og nervecelle. Opptaket kan være dårlig, nedbrytingen kan være rask eller krysningen fra blod til nerve kan være dårlig for den medisinen. 2. Du bruker medisin mot feil depresjonssymptomer. Prøver du f.eks å behandle følelsesløshet og manglende lyst og energi med SSRI, blir du som regel verre. 3. Du bruker SSRI alene og har for mange stimulerende i forhold til dempende serotoninreseptorer. I slike tilfeller kan man legge på medisiner som blokkerer disse. 4. Du har egentlig en depresjon innen det bipolare spekter som legen ikke har fanget opp. Da trengs annen behandling enn antidepressiva alene. Takk for interesant svar. Det er jo forsåvidt vanskelig å si- jeg har jo endret meg etter jeg begynte, og merket noe bedring i starten for så at det forverret seg igjen og hvertfall endret seg til noe jeg ikke liker å kjenne på. Og det er jo også veldig vanskelig å si om der er «bivirkninger» eller virkning av medisinen som gjør det slik eller «manglende» virkning. Hvordan kan man finne ut av det? Når symptombildet er ganske sammensatt er det kanskje vanskelig å finne medisin også. Hva med scenariet jeg beskrev; når man får depresjonssymptomer og andre psykiske symptomer (deriblant angst) som reaksjon på noe- er det da annerledes eller vanskeligere å behandle medikamentelt? Hva vil potensielt skje dersom man avslutter behandling i et slikt tilfelle? Er jo livredd for ytterligere forverring og føler jeg Er litt fanget i medisinsk runddans Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for interesant svar. Det er jo forsåvidt vanskelig å si- jeg har jo endret meg etter jeg begynte, og merket noe bedring i starten for så at det forverret seg igjen og hvertfall endret seg til noe jeg ikke liker å kjenne på. Og det er jo også veldig vanskelig å si om der er «bivirkninger» eller virkning av medisinen som gjør det slik eller «manglende» virkning. Hvordan kan man finne ut av det? Når symptombildet er ganske sammensatt er det kanskje vanskelig å finne medisin også. Hva med scenariet jeg beskrev; når man får depresjonssymptomer og andre psykiske symptomer (deriblant angst) som reaksjon på noe- er det da annerledes eller vanskeligere å behandle medikamentelt? Hva vil potensielt skje dersom man avslutter behandling i et slikt tilfelle? Er jo livredd for ytterligere forverring og føler jeg Er litt fanget i medisinsk runddans Anonymkode: d7ef5...e22 Jeg går ut fra at du bruker SSRI i og med at du har depresjon og angst. Det er jo flere mulige årsaker og løsninger her - noen får effekt av å bytte SSRI, noen får effekt av å f.eks legge på Seroquel eller Truxal (for å blokkere de stimulerende serotoninreseptorene). Den bedringen du kjente i starten, den var vel ikke ekstrem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 ISW skrev (4 minutter siden): Jeg går ut fra at du bruker SSRI i og med at du har depresjon og angst. Det er jo flere mulige årsaker og løsninger her - noen får effekt av å bytte SSRI, noen får effekt av å f.eks legge på Seroquel eller Truxal (for å blokkere de stimulerende serotoninreseptorene). Den bedringen du kjente i starten, den var vel ikke ekstrem? Det er litt usikkert akkurat hva det er- og derfor jeg spør som jeg gjør i hovedinnlegget. Kan det tenkes at det er depresjon og angst og andre symptomer som kommer som en reaksjon og at det derfor ikke er en angstlidelse eller klinisk depresjon som lar seg behandle medikamentelt. Eller har ikke det noe å si? Jeg forsøkte først en ssri som økte angstsymptomene voldsomt. Også i kombinasjon med både quetiapin og truxal faktisk. Men det hadde ikke noe å si. Ble deretter satt på mirtazapin istedet fordi den skulle roe ned og være god antidepressivt. Jeg opppevde at den roet meg en del de første ukene og følte at det depressive letta- men så har det egentlig blitt litt eskalerende angst igjen og depressive tanker og fullstendig følelsesmessig blokkering kjennes det ut som. Føler meg bare helt rar. Så vet ikke om det da er en manglende effekt og eskalerende sykdom, eller om det er «bivirkninger»/virkning som ikke er så bra. Og hva vil da skje om man slutter- har mest lyst til å ikke ta medisin i det hele tatt, siden de fleste sånne typer medisiner vil fucke til et allerede fucka hode? Eventuelt bare ta for eksempel truxal. Men det er vanskelig å si siden symptombildet er så svingende - hva som skyldes hva. Og så er jeg nok ganske sensitiv på endringer i kropp/hode og symptomer - siden jeg ikke har opplevd å være slik som jeg er nå tidligere i livet. syns det er interessant å prøve å forstå hva og hvordan medisiner fungerer. Du har masse kunnskap! Jobber du innen psykiatri? Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg har bipolar og før jeg visste det prøvde jeg Cipralex i lang tid. Det hadde ingen virkning på min depresjon og angst. Litium og Lamictal er derimot veldig effektive for behandling av depresjon hos meg. Kan hende du bare har prøvd feil medisin for deg Anonymkode: 6148b...77a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har bipolar og før jeg visste det prøvde jeg Cipralex i lang tid. Det hadde ingen virkning på min depresjon og angst. Litium og Lamictal er derimot veldig effektive for behandling av depresjon hos meg. Kan hende du bare har prøvd feil medisin for deg Anonymkode: 6148b...77a Har ikke bipolar. Men sikkert feil medisin uansett. Eller om medisin ikke vil ha noe å si så lenge depresjon skyldes noe spesifikt, om du skjønner? Jeg opplever nesten at personligheten min er vekke, endret, følelser og alt. Kan det være en konveksens av antidepressiva? Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 Antidepressiva anbefales og kan brukes enten depresjonen er reaktiv eller endogen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er litt usikkert akkurat hva det er- og derfor jeg spør som jeg gjør i hovedinnlegget. Kan det tenkes at det er depresjon og angst og andre symptomer som kommer som en reaksjon og at det derfor ikke er en angstlidelse eller klinisk depresjon som lar seg behandle medikamentelt. Eller har ikke det noe å si? Jeg forsøkte først en ssri som økte angstsymptomene voldsomt. Også i kombinasjon med både quetiapin og truxal faktisk. Men det hadde ikke noe å si. Ble deretter satt på mirtazapin istedet fordi den skulle roe ned og være god antidepressivt. Jeg opppevde at den roet meg en del de første ukene og følte at det depressive letta- men så har det egentlig blitt litt eskalerende angst igjen og depressive tanker og fullstendig følelsesmessig blokkering kjennes det ut som. Føler meg bare helt rar. Så vet ikke om det da er en manglende effekt og eskalerende sykdom, eller om det er «bivirkninger»/virkning som ikke er så bra. Og hva vil da skje om man slutter- har mest lyst til å ikke ta medisin i det hele tatt, siden de fleste sånne typer medisiner vil fucke til et allerede fucka hode? Eventuelt bare ta for eksempel truxal. Men det er vanskelig å si siden symptombildet er så svingende - hva som skyldes hva. Og så er jeg nok ganske sensitiv på endringer i kropp/hode og symptomer - siden jeg ikke har opplevd å være slik som jeg er nå tidligere i livet. syns det er interessant å prøve å forstå hva og hvordan medisiner fungerer. Du har masse kunnskap! Jobber du innen psykiatri? Anonymkode: d7ef5...e22 Hei, Du har jo prøvd en del forskjellig og jeg skjønner at dette er frustrerende. Sannsynligvis burde du snakket med en spesialist og fått en bred/grundig utredning, hvor man også så på bipolar lidelse. Som sagt, noen ganger man ikke kommer til mål med vanlig behandling kan det være årsaken, og det at du fikk tidlig respons på antidepressiva som siden ga seg, er litt suspekt i seg selv. Nei, jeg jobber ikke med helse 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 ISW skrev (Akkurat nå): Hei, Du har jo prøvd en del forskjellig og jeg skjønner at dette er frustrerende. Sannsynligvis burde du snakket med en spesialist og fått en bred/grundig utredning, hvor man også så på bipolar lidelse. Som sagt, noen ganger man ikke kommer til mål med vanlig behandling kan det være årsaken, og det at du fikk tidlig respons på antidepressiva som siden ga seg, er litt suspekt i seg selv. Nei, jeg jobber ikke med helse Det er jo ikke hundre prosent sikkert om det var en respons sånn sett- eller om det var andre omstendigheter som gjorde at jeg følte meg bedre en liten stund. Kan jo være at effekten har avtattt evt eller at bivirkninger kommer litt utover i forløpet og at det er det jeg merker nå? og som sagt kan det være at det ikke er en depresjon sånn sett- og derfor noe som ikke lar seg «korrigere» av antidepressiva? Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 kupton skrev (12 minutter siden): Antidepressiva anbefales og kan brukes enten depresjonen er reaktiv eller endogen. Ok, men når grunnen fortsatt er der også? Hva vil skje om man slutter- blir man verre enn opprinnelig utgangspunkt? Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har bipolar og før jeg visste det prøvde jeg Cipralex i lang tid. Det hadde ingen virkning på min depresjon og angst. Litium og Lamictal er derimot veldig effektive for behandling av depresjon hos meg. Kan hende du bare har prøvd feil medisin for deg Anonymkode: 6148b...77a Men de virker vel ikke på angst eller? Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 Det at jeg føler meg rar, uten følelser og personlighet og har kogntive symptomer- kan det skyldes antidepressiva? Og kan slike bivirkninger komme litt gradvis ? Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det at jeg føler meg rar, uten følelser og personlighet og har kogntive symptomer- kan det skyldes antidepressiva? Og kan slike bivirkninger komme litt gradvis ? Anonymkode: d7ef5...e22 Klaget du ikke over de samme symptomene før du begynte med AD? Anonymkode: a03c4...0c8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klaget du ikke over de samme symptomene før du begynte med AD? Anonymkode: a03c4...0c8 Jeg har ikke skrevet noe om dette her før, så nei. Lurer på om antidepressiva kan gi slike bivirkninger. Har gått på AD en stund nå og jeg opplever at jeg har følte meg slik i økende grad etter oppstart av den første typen, og om mulig enda verre nå. Begynte å tenke på Om grunnen til at jeg var litt bedre i oppstart av den andre typen kunne skyldes et lite opphold uten mellom der, og så kommer det mer og mer igjen. Jeg bare lufter tanken og spør om det kan tenkes å skyldes AD. Her er det jo et bredt spekter med erfaringer, og da kan man kanskje få noen perspektiver som ikke én lege har. Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 Hvis du går inn på den relevante ADs sub-Reddit (f.eks r/zoloft o.l. eller r/antidepressants), så vil du finne en masse rapporter om slike bivirkninger som du nevner. Men det er jo også litt sånn an psykiatriske pasienter kanskje har en tendens til å kjenne veldig mye etter på fysiske og psykiske symptomer, og at det kan føre til en overrapportering, samt en feilattribuering av symptomer som legemiddelbivirkning snarere enn en del av den underliggende lidelsen. Men hvis du føler deg verre etter mange uker på en AD, så er det vel god grunn til å diskutere med legen om evt. å gjøre endring i medisineringen. Anonymkode: 65936...b59 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du går inn på den relevante ADs sub-Reddit (f.eks r/zoloft o.l. eller r/antidepressants), så vil du finne en masse rapporter om slike bivirkninger som du nevner. Men det er jo også litt sånn an psykiatriske pasienter kanskje har en tendens til å kjenne veldig mye etter på fysiske og psykiske symptomer, og at det kan føre til en overrapportering, samt en feilattribuering av symptomer som legemiddelbivirkning snarere enn en del av den underliggende lidelsen. Men hvis du føler deg verre etter mange uker på en AD, så er det vel god grunn til å diskutere med legen om evt. å gjøre endring i medisineringen. Anonymkode: 65936...b59 Takk for tips. Så det er rapportert om slike bivirkninger altså? Det er ikke noe jeg inbiller meg, men det kan jo selvfølgelig skyldes underliggende lidelsen, men hvor vanlig er det liksom? Skal absolutt snakke med legen om det. Men det er veldig skummelt å gjøre endringer, man kan jo reagere dårlig på å slutte, og det kan bli enda verre siden noe er endret etter jeg begynte på de. Men som sagt var det mest de første par ukene. Så usikker. Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for tips. Så det er rapportert om slike bivirkninger altså? Det er ikke noe jeg inbiller meg, men det kan jo selvfølgelig skyldes underliggende lidelsen, men hvor vanlig er det liksom? Skal absolutt snakke med legen om det. Men det er veldig skummelt å gjøre endringer, man kan jo reagere dårlig på å slutte, og det kan bli enda verre siden noe er endret etter jeg begynte på de. Men som sagt var det mest de første par ukene. Så usikker. Anonymkode: d7ef5...e22 Bivirkninger og hvor vanlige de er, er beskrevet i pakningsvedlegget. Det kan også finnes gjennom et kjapt Google-søk. Men det spiller jo egentlig ingen rolle hvor vanlig eller uvanlig det er. Det avgjørende er jo hvordan du har det og hvordan den virker for deg. God bedring 😊 Anonymkode: 65936...b59 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bivirkninger og hvor vanlige de er, er beskrevet i pakningsvedlegget. Det kan også finnes gjennom et kjapt Google-søk. Men det spiller jo egentlig ingen rolle hvor vanlig eller uvanlig det er. Det avgjørende er jo hvordan du har det og hvordan den virker for deg. God bedring 😊 Anonymkode: 65936...b59 Ja dette står jo ikke i pakningsvedlegget, så derfor søker man jo etter det når man opplever noe, derfor jeg spør her også, for folk kan jo ha lignende opplevelser. Men siden du sa det stod masse om akkurat dette på Reddit så betyr det vel at det ikke er så usannsynlig at det kan være bivirkninger. Jeg er jo usikker, men må jo vurdere om det kan være medisin som gjør meg slik. Også er det jo ikke bare bare å slutte for å finne det ut heller Anonymkode: d7ef5...e22 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476441-n%C3%A5r-antidepressiva-ikke-hjelper/#findComment-4224931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.