Gå til innhold

Strever dere mer i høytider? Tenker spesielt på jul.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg strever før høytider. Nå er det mye telling og hanskebruk her. Og håndklær, kluter og laken med brettekanter til og med min eks-svigermor ville blitt imponert over. 

Og jeg er ubeskrivelig glad for at jeg likevel har humor og kan ironisere over egen hysteri uten å bli selvgod.

Når høytiden kommer skal jeg virkelig nyte at jeg kom meg gjennom førjulstiden enda en gang, og også nyte at jeg fir en gangs skyld ikke trenger å være i ørten middager, lunsjer og kakeselskap 😀

Jeg strever i julen. Er et uendelig mas i forkant, forventninger som skal leves opp til, men jeg har null kontroll og null motivasjon. Så er det mye tid sammen med de samme familiemedlemmene og det blir som regel krevende, og ellers skjer det svært lite. Samtidig er det den mørkeste tiden på året. En krevende kombinasjon, rett og slett. 

Synes det er vanskelig for man slipper liksom ikke unna, julen kommer hvert eneste år og resulterer i det samme. 

Men noen lyspunkter finnes det etter at jeg fikk barn ❤️

Anonymkode: b39eb...b03

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg strever i julen. Er et uendelig mas i forkant, forventninger som skal leves opp til, men jeg har null kontroll og null motivasjon. Så er det mye tid sammen med de samme familiemedlemmene og det blir som regel krevende, og ellers skjer det svært lite. Samtidig er det den mørkeste tiden på året. En krevende kombinasjon, rett og slett. 

Synes det er vanskelig for man slipper liksom ikke unna, julen kommer hvert eneste år og resulterer i det samme. 

Men noen lyspunkter finnes det etter at jeg fikk barn ❤️

Hvilken diagnose har du? Jeg har bp2-depresjon på 3.året og synes at julen er vanskelig.

Anonymkode: bc02f...c09

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvilken diagnose har du? Jeg har bp2-depresjon på 3.året og synes at julen er vanskelig.

Depresjon. Men synes julen har vært vanskelig også uten en diagnose. 

Hvordan opplever du det? 

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor virker ikke medisinene dine? Med riktig medisinering skulle du ikke ha vært deprimert så lenge!

Anonymkode: 2494b...588

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor virker ikke medisinene dine? Med riktig medisinering skulle du ikke ha vært deprimert så lenge!

Anonymkode: 2494b...588

Jeg vet ærlig talt ikke. Er riktig medisinert ifølge psykiater. Er bånn sliten av å ha det vondt.

Synes det er slitsomt å måtte være med familie når jeg egentlig ønsker å være alene. Om jeg velger å ikke gjøre det får jeg dårlig samvittighet. Tredje eller fjerde jul nå hvor denne høytiden kommer midt i en depresjon.

I tillegg er det mye press på stadig spising av småkaker, fet julemat osv. Det er anstrengende å si nei. Få masse kommentarer på det osv. Og enda vanskeligere hvis jeg ender med å gå opp noen kilo hvis jeg gir etter og bare er med. Andre folk synes tydeligvis det er greit å gå opp 3 kg hvert år fordi det er jul, påske, lørdag osv. 

Julen er gøy for barna og prøver oppfylle de forventningene, som også til dels innfris på en god måte. Med det er forbundet mye stress og følelser av å ikke gjøre det bra nok, kanskje skuffe noen. Minst hele desember og gjerne med forberedelser litt før også. 

Synes synd på de som sliter med ensomhet og gjerne skulle vært sammen med andre denne tiden. Det har jeg veldig respekt for, selv om mitt problem heller er det motsatte. 

Anonymkode: 16b13...c5c

Jeg strever ikke, for jeg ønsker ikke å bli med på noe kjør. Skal pynte til jul, slappe av med noen fridager og nyte tiden med nærmeste familie og venner. Har blitt med ett par jobb-tilstelninger også, men ikke alle. Styrer unne butikker og kjøpesentre for tiden også så godt jeg kan  

Orker heller ikke pakke-kjøret. Kjøper kun til barna i familien og ønsker heller ikke gaver selv. Det har hjulpet enormt på stresset.

Endelig har julen blitt hyggelig for meg igjen. Synes det er litt galskap til tider med all maset, så skjønner veldig godt at noen kan bli dårligere i julen. 

Annonse

Emoji skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke nå lenger, men før var det fullt av vonde minner og da hadde jeg det ikke så bra. Nå ser jeg på jula som langfri og kos med mine nærmeste.

Så hyggelig. Blir glad av andre som også har det bedre!

Elsker jul, den mnd klarer jeg alltid å være "på". Der må jeg passe på at jeg ikke går opp i mani, så desverre mye sobril i desember.

Vaske, bake, lage mat, handle gaver, vente på at barna kommer hjem.

Skulke ønske julen startet i november.

Anonymkode: 67f14...9cd

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Elsker jul, den mnd klarer jeg alltid å være "på". Der må jeg passe på at jeg ikke går opp i mani, så desverre mye sobril i desember.

Vaske, bake, lage mat, handle gaver, vente på at barna kommer hjem.

Skulke ønske julen startet i november.

Jeg har også en tendens til å bli høy i desember. Spent på i år når jeg går på Litium. 

Angst, spesielt stressutløst angst.

Kommer hvert år, førjulstiden er vanskelig.

Har allerede hatt to fæle angstanfall hittil, der jeg har følt meg helt lammet. 
Under de to siste julaften har jeg måtte evakuere til rommet mitt, før middag. Det ene året hadde vi gjester, men jeg klarte ikke å holde ut. Kom ut igjen sent på kvelden, da jeg hadde klart å roe meg litt/fått virkning av beroligende.

Bruker både et ssri og et tca, men har Sobril til ekstra hjelp.
Har det siste året opplevd at dosen på Sobril desverre må økes, for ønsket effekt. Tar det kun når jeg må.

I går var jeg på helsekosten å kjøpte meg kamillete og Shift Calm. Føler meg desperat….

Tenker at denne julaften, der vi igjen skal ha gjester, må jeg ligge litt foran. Jeg må bare starte dagen med beroligende, og ikke vente til angsten tar meg. For den kommer, like sikkert som sølvguttene synger klokken 17….

@Kashmir så fint å lese at du kan se humoren i hverdagen 🧡

usikker skrev (1 time siden):

Angst, spesielt stressutløst angst.

Kommer hvert år, førjulstiden er vanskelig.

Har allerede hatt to fæle angstanfall hittil, der jeg har følt meg helt lammet. 
Under de to siste julaften har jeg måtte evakuere til rommet mitt, før middag. Det ene året hadde vi gjester, men jeg klarte ikke å holde ut. Kom ut igjen sent på kvelden, da jeg hadde klart å roe meg litt/fått virkning av beroligende.

Bruker både et ssri og et tca, men har Sobril til ekstra hjelp.
Har det siste året opplevd at dosen på Sobril desverre må økes, for ønsket effekt. Tar det kun når jeg må.

I går var jeg på helsekosten å kjøpte meg kamillete og Shift Calm. Føler meg desperat….

Tenker at denne julaften, der vi igjen skal ha gjester, må jeg ligge litt foran. Jeg må bare starte dagen med beroligende, og ikke vente til angsten tar meg. For den kommer, like sikkert som sølvguttene synger klokken 17….

@Kashmir så fint å lese at du kan se humoren i hverdagen 🧡

Tror nok etter hva du skriver at sobril bør begynne med en del dager før jul ja. Bedre føre var. Jula bør så godt det lar seg gjøre gjøres god, og når det alt har kommet negativiteter til deg, så bør jo noe gjøres. Snakk med lege om det. De har nok en grei oppskrift for å Holde deg rolig igjennom jula.

Nå har jeg alltid hatt nest høyeste dose ( vet ikke om det er lov å nevne), da ingenting lavere fungerer. Men bruker det vanligvis veldig sjeldent, kun i desember det blir ofte.

Tror nok at noen har større toleranse for medisiner enn andre. Helt uten at man bør tenke med over det. Begynte på laveste og så jobbet vi oss opp til der jeg føler den tar toppene.

AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 12.56):

Tror nok etter hva du skriver at sobril bør begynne med en del dager før jul ja. Bedre føre var. Jula bør så godt det lar seg gjøre gjøres god, og når det alt har kommet negativiteter til deg, så bør jo noe gjøres. Snakk med lege om det. De har nok en grei oppskrift for å Holde deg rolig igjennom jula.

Nå har jeg alltid hatt nest høyeste dose ( vet ikke om det er lov å nevne), da ingenting lavere fungerer. Men bruker det vanligvis veldig sjeldent, kun i desember det blir ofte.

Tror nok at noen har større toleranse for medisiner enn andre. Helt uten at man bør tenke med over det. Begynte på laveste og så jobbet vi oss opp til der jeg føler den tar toppene.

Takk for gode ord. 
Det dummeste med Sobril, er at man blir så rar dagen etterpå. 
Får liksom litt sånn abstinenser,  og fortsatt angst. 
Sobril behandler jo ikke noe, blir nesten som at man dytter angstanfall foran seg.
Sparer opp all angsten, til den dagen man ikke tar Sobril… men det får jeg ta i romjulen!

Så er det jo nytt besøk 31/12 🤪 

Prøver så godt man kan, alt for familien og julestemningen. Jeg vil så gjerne glede meg 😢

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...