Gå til innhold

Depresjon. Normal på kveld :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Bivirkninger

Bivirkningsoppslag
Svært vanlige
Hud Hudutslett5,6,7
Nevrologiske Hodepine6,7
Vanlige
Gastrointestinale Diaré6, kvalme6, munntørrhet7, oppkast6
Generelle Ryggsmerter7, smerter7, tretthet6
Muskel-skjelettsystemet Artralgi7
Nevrologiske Agitasjon7, insomni6, somnolens6,7, svimmelhet6,7, tremor6
Psykiske Aggresjon, irritabilitet
Mindre vanlige
Hud Alopesi, fotosensitivitetsreaksjon
Nevrologiske Ataksi6
Øye Diplopi6, tåkesyn6
Sjeldne
Hud Stevens-Johnsons syndrom7
Nevrologiske Aseptisk meningitt, nystagmus6
Øye Konjunktivitt
Svært sjeldne
Blod/lymfe Hematologiske abnormaliteter (inkl. nøytropeni, leukocytopenianemitrombocytopeni, pancytopeni, aplastisk anemiagranulocytose)1, hemofagocytisk lymfohistiocytose
Hud DRESS2, toksisk epidermal nekrolyse
Immunsystemet DRESS2
Lever/galle Leversvikt, unormal leverfunksjon4, økt leverfunksjonstest
Muskel-skjelettsystemet Lupuslignende reaksjoner
Nevrologiske Bevegelsesforstyrrelse, choreoatetose6, ekstrapyramidal forstyrrelse, forverring av Parkinsons sykdom3, ustøhet, økt hyppighet av epilepsianfall
Psykiske Forvirring, hallusinasjon, tics
Ukjent frekvens
Blod/lymfe Lymfadenopati1
Immunsystemet Hypogammaglobulinemi
Nyre/urinveier Tubulointerstitiell nefritt, tubulointerstitiell nefritt- og uveittsyndrom
Psykiske Mareritt

1Hematologiske abnormaliteter og lymfadenopati kan være knyttet til DRESS (se Forsiktighetsregler).

2Hudutslett er rapportert som en del av DRESS. Denne tilstanden er assosiert med et variabelt mønster av systemiske symptomer som inkluderer feber, lymfadenopati, ansiktsødem og abnormaliteter i blod, lever og nyre. Dette syndromet utviser et vidt spekter av klinisk alvorlighet og kan i sjeldne tilfeller føre til disseminert intravaskulær koagulering og multiorgansvikt. Det er viktig å merke at tidlige tegn på overfølsomhet (f.eks. feber, lymfadenopati) kan være tilstede selv om hudutslettet ikke er tydelig. Dersom slike tegn og symptomer er tilstede bør pasienten utredes omgående og lamotrigin seponeres dersom annen etiologi ikke kan etableres (se Forsiktighetsregler).

3Det er rapportert forverring av parkinsonsymptomer hos pasienter med Parkinsons sykdom, samt isolerte tilfeller av ekstrapyramidale effekter og choreoathetose hos pasienter uten Parkinsons sykdom.

4Leverdysfunksjon forekommer vanligvis ved overfølsomhetsreaksjoner, men isolerte tilfeller er rapportert uten klare tegn på overfølsomhet.

5Hudutslett forekom hos opptil 8-12% av pasientene som brukte lamotrigin i kliniske studier på voksne. Utslettet, vanligvis makulopapuløst av utseende, oppstår generelt innen 8 uker etter behandlingsstart, og forsvinner ved seponering (se Forsiktighetsregler).

6Gjelder kun epilepsi.

7Gjelder kun bipolar lidelse.

Redusert bentetthet, osteopeniosteoporose og benbrudd er rapportert ved langtidsbehandling.

Rapportering av bivirkninger

Anonymkode: 9a1c6...b36

Ja kan lese der. Men spør for å høre hvor vanlig det er i praksis at folk plages av det

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke vite hvor vanlig noe er ved å spørre på forum. Du får et veldig lite utvalg av folk som svarer og du vet ikke om det er representativt. Rapporterte bivirkninger er en god kilde, eller en psykiater med veldig lang klinisk erfaring. 

Anonymkode: 1e904...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke vite hvor vanlig noe er ved å spørre på forum. Du får et veldig lite utvalg av folk som svarer og du vet ikke om det er representativt. Rapporterte bivirkninger er en god kilde, eller en psykiater med veldig lang klinisk erfaring. 

Anonymkode: 1e904...0e1

Det er sant. Føles kanskje tryggerer å få direkte erfaringer og opplevelser fra noen tror jeg😆

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er sant. Føles kanskje tryggerer å få direkte erfaringer og opplevelser fra noen tror jeg😆

Anonymkode: bf27b...6d1

Ja, det skjønner jeg godt. Jeg bruker forumet til mye av det samme: dele erfaringer og forstå at jeg ikke er alene om vanskelighetene. 

Anonymkode: 1e904...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke vite hvor vanlig noe er ved å spørre på forum. Du får et veldig lite utvalg av folk som svarer og du vet ikke om det er representativt. Rapporterte bivirkninger er en god kilde, eller en psykiater med veldig lang klinisk erfaring. 

Anonymkode: 1e904...0e1

Vel.. Jeg fikk noe voldsomt svetteutbrudd rett etter oppstart av Lamictal. Psykiater sa at dette ikke var noe typisk, men ba om erfaringer fra andre brukere her og flere hadde opplevd det samme. Synes det er mye verdi i å spørre andre selv om det handler om subjektive erfaringer og ikke forskningsbaserte bevis. 

Dessuten forstår jeg ikke halvparten av betegnelsene i bivirkningslista der. 

Anonymkode: 85893...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel.. Jeg fikk noe voldsomt svetteutbrudd rett etter oppstart av Lamictal. Psykiater sa at dette ikke var noe typisk, men ba om erfaringer fra andre brukere her og flere hadde opplevd det samme. Synes det er mye verdi i å spørre andre selv om det handler om subjektive erfaringer og ikke forskningsbaserte bevis. 

Dessuten forstår jeg ikke halvparten av betegnelsene i bivirkningslista der. 

Anonymkode: 85893...b93

Ja! Er nettopp det jeg og mener..

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er lamictal eller andre medisiner mot depresjon «snillere» enn antidepressiva? Har veldig dårlig erfaring med det

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er lamictal eller andre medisiner mot depresjon «snillere» enn antidepressiva? Har veldig dårlig erfaring med det

Anonymkode: bf27b...6d1

Hva mener du med snillere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er lamictal eller andre medisiner mot depresjon «snillere» enn antidepressiva? Har veldig dårlig erfaring med det

Anonymkode: bf27b...6d1

 Her har du virkningsmekanismen på de begge. Så kan du jo selv mene hva som er "farligest" og da også atille spørsmålet: hvorfor brules lamictal sjeldent som antidepressiva?

 

Lamictal er et antiepileptika. Virkningsmekanismen i hjernen er hemming av spenningsstyrte natriumkanaler i nervecellene og påvirker dermed frigjøringen av signalstoffet glutamat. Det er antatt at reduksjonen av glutamat medfører stemningsstabiliserende effekt i forhold til depresjon.

 

 

serotoninreopptakshemmere (SSRI) er en gruppe legemidler som brukes i behandling av depresjon og angst. Legemidlene virker ved å øke tilgjengeligheten av signalstoffet serotonin i hjernen. Serotonin spiller en viktig rolle i en rekke kognitive funksjoner, humør, hukommelse, og søvn.

 

Anonymkode: 9a1c6...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (13 minutter siden):

Hva mener du med snillere? 

Mindre bivirkninger som går på psyken.

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 Her har du virkningsmekanismen på de begge. Så kan du jo selv mene hva som er "farligest" og da også atille spørsmålet: hvorfor brules lamictal sjeldent som antidepressiva?

 

Lamictal er et antiepileptika. Virkningsmekanismen i hjernen er hemming av spenningsstyrte natriumkanaler i nervecellene og påvirker dermed frigjøringen av signalstoffet glutamat. Det er antatt at reduksjonen av glutamat medfører stemningsstabiliserende effekt i forhold til depresjon.

 

 

serotoninreopptakshemmere (SSRI) er en gruppe legemidler som brukes i behandling av depresjon og angst. Legemidlene virker ved å øke tilgjengeligheten av signalstoffet serotonin i hjernen. Serotonin spiller en viktig rolle i en rekke kognitive funksjoner, humør, hukommelse, og søvn.

 

Anonymkode: 9a1c6...b36

Ja jeg vet. Men det jeg har av erfaring med antidepressiva så forverret både søvn, hukommelse og humør seg😆 derfor jeg ble interessert når en nevnte lamictal.

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...