Gå til innhold

Hvordan lager dere riskrem?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Vi var ute og spiste i går og jeg smakte selvfølgelig på riskremen på dessertbuffeten og ble, som vanlig er når jeg spiser ute, skuffet. Jeg tror de må ha hatt i en haug med vaniljesukker. Vi ble sittende og snakke om riskrem og mannen mente at det ikke er så vanlig med mandler / mandelessens i riskremen - men det er da det!?

Vi bruker krem, grøt (kan gjerne bruke Fjordland f.eks.), bittelitt vanilje (det er noe tull mannen er vant til), et par never finhakkede mandler) og noen dråper mandelessens. Jeg har jo hørt om de som ikke har mandler, men vanilje og til og med om noen merkelige mennesker som bruker romessens i riskremen?! Det er helligbrøde ass... Revet marsipan har jeg hørt om også, det kunne jeg faktisk tenkt meg å prøve, men det er jo en form for mandler igjen så det høres ikke helt bortreist ut.

Og hva serverer dere til riskremen? Jeg var vant med at vi kjøpte poser med kirsebærkompott som ble varmet opp med litt solbærsirup for å få mer flytende konsistens. Mannen var vant til rørt jordbærsyltetøy og nå sverger jeg til det. :) Men jeg kan se for meg at hjemmelaget, frisk bringebærsaus kan være nydelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Vi var ute og spiste i går og jeg smakte selvfølgelig på riskremen på dessertbuffeten og ble, som vanlig er når jeg spiser ute, skuffet. Jeg tror de må ha hatt i en haug med vaniljesukker. Vi ble sittende og snakke om riskrem og mannen mente at det ikke er så vanlig med mandler / mandelessens i riskremen - men det er da det!?

Vi bruker krem, grøt (kan gjerne bruke Fjordland f.eks.), bittelitt vanilje (det er noe tull mannen er vant til), et par never finhakkede mandler) og noen dråper mandelessens. Jeg har jo hørt om de som ikke har mandler, men vanilje og til og med om noen merkelige mennesker som bruker romessens i riskremen?! Det er helligbrøde ass... Revet marsipan har jeg hørt om også, det kunne jeg faktisk tenkt meg å prøve, men det er jo en form for mandler igjen så det høres ikke helt bortreist ut.

Og hva serverer dere til riskremen? Jeg var vant med at vi kjøpte poser med kirsebærkompott som ble varmet opp med litt solbærsirup for å få mer flytende konsistens. Mannen var vant til rørt jordbærsyltetøy og nå sverger jeg til det. :) Men jeg kan se for meg at hjemmelaget, frisk bringebærsaus kan være nydelig også.

Nå lager ikke jeg så mye riskrem, er flinkere til å spise den🤭 men god saus må en ha til. På "min" meny butikk så har de hvert år en kirsebærsaus fra Danmark og den er knallgod. Nå har den butikken et uvanlig stort sortiment da og jeg har ikke sett den sausen i andre butikker. Den beste riskremen jeg noensinne har smakt, var det min tidligere svigermor som lagde. Den var bare så utrolig god. Er enig med deg (og mange andre) at riskrem er et must på julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet over oppskrift med mandelessens/romessens i riskrem. Jeg synes det er gøy å lese ulike oppskrifter, men lite variasjon i de tradisjonelle. Men takk for tips til ulikt tilbehør. Jeg synes det uansett blir såpass mektig, men tror at litt nøtter, ev. karamelliserte nøtter, på toppen av porsjonen rett før servering kunne passet bra.

 

Jeg selv koker opp risgrøt med litt hjemmelaget vaniljesukker (ikke vanilin/treverk).

Jeg overraskes ofte av at noen bruker mye krem, men det kan en jo justere selv. Jeg bruker selv litt mindre enn det som står i oppskrifter, men visper kremfløten opp sammen med 1-2 ts vaniljesukker. Og jeg blander det sammen - kremen oppi risgrøten. Ikke motsatt selv om det står i overraskende mange oppskrifter.

 

Jeg serverer alltid en bærsaus. Enten av jordbær, bringebær eller ev. en kombinasjon. Hjemmefra var jeg vant til saftbasert saus, og når en først har startet med bærsaus laget på ekte bær, er ulempen at det blir en liten nedtur å gå tilbake... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lettvint, men veldig godt. Det er sånn jeg er vant til hjemmefra også: 

Koke risgrøt og avkjøle den. Piske kremfløte med en ss sukker, og vende den inn i grøten til den er passe tykk. (Det må ikke være for mye krem) Bringebær saus (kjøpt) inntil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri laget det. Men mamma lager med grøt, pisket krem med vaniljesukker i også UTEN den fæle mandelekstrakten. Sausen har jeg vokst opp med sånn tynt rosa ubestemmelig skvip, men de siste ti ish årene har vi hatt bærsaus av jordbær. 

Jeg er ikke noe dessertmenneske da så spiser bare litt av høflighet. 

Pappa lager hjemmelaget karamellpudding på julaften. Det synes jeg er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det noen år siden jeg har laget det. Men har kald grøt (kokt uten salt), gjerne Fjordlands. Pisker fløte med litt sukker i og blander sammen.

Lager hjemmelaget saus, helst  av hjemmelaget saft (rips og solbær). 

Mmmmmm! Nå fikk jeg lyst på det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Må jeg faktisk gi mannen rett i at det ikke er så vanlig med mandler i riskremen som jeg har trodd??? Da skjønner jeg jo at jeg aldri får like god riskrem noe annet sted som hos meg selv! 😂

Nå er jeg nesten like forbauset som jeg ble da jeg oppdaget at "påssårygg" er et trøndersk uttrykk, det har ikke falt meg inn (ikke jentungen heller) at det var et lokalt uttrykk før jeg spurte meg for hos diverste kjente over det ganske land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter ut ris med bygg, og har i  mandelessens, sukker, vaniljesukker (littegrann bare) og krem. Serverer med kirkebærsaus eller bringebærsaus og hakkede mandler, og noen ganger hakket sjokolade/non stop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso skrev (42 minutter siden):

Jeg bytter ut ris med bygg, og har i  mandelessens, sukker, vaniljesukker (littegrann bare) og krem. Serverer med kirkebærsaus eller bringebærsaus og hakkede mandler, og noen ganger hakket sjokolade/non stop. 

Jeg har smakt byggrynskrem, men synes byggrynene ble for store og merkbare i forhold til riskrem, men om de mørkokes skikkelig så blir det kanskje bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har risgrøt lille julaften, jeg bruker Toros langkokte (rød pose) og koker nok til at det blir rester. Julaften pisker jeg kremfløte og blander med grøten til en passende konsistens - jeg liker best at den ikke er helt "suppeaktig", men vil ha den litt "grovkornet". Smaker evt. til med litt vaniljesukker. 

Tidligere, da vi som regel var atskillig flere rundt bordet på julaften, kjøpte jeg bringebærsaus. Nå er vi vanligvis såpass få at jeg kjøper frosne bringebær på pose og bruker dem som tilbehør.

Jeg pleier å sette sukker og hakkede mandler på bordet, for de som vil ha den litt søtere eller synes det skal smake mer mandel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ferdig, smakte veldig mye bedre enn hjemmelaget (hadde aldri trodd det. Vi kjørte blindtest forrige jul på hele familien, lol) og så bruker vi bringebærsaus fra piano. uslåelig. Må være noe friskt for søtt på søtt er dårlig kombinasjon.

Anonymkode: f8e4a...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kald risgrøt blandet med pisket krem, også vaniljesukker og sukker etter smak. Kun det. 

Vi har pleid å ha en rød saus til, for oss har det ofte vært en spesiell oppvarmet kirskebærsaus som min mor kjøpte i Tyskland hvert år. Men jeg har aldri likt å ha saus på.

Som barn hadde jeg kanel og sukker på, nå foretrekker jeg å spise den bar uten noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 timer siden):

Har aldri laget det. Men mamma lager med grøt, pisket krem med vaniljesukker i også UTEN den fæle mandelekstrakten. Sausen har jeg vokst opp med sånn tynt rosa ubestemmelig skvip, men de siste ti ish årene har vi hatt bærsaus av jordbær. 

Jeg er ikke noe dessertmenneske da så spiser bare litt av høflighet. 

Pappa lager hjemmelaget karamellpudding på julaften. Det synes jeg er bedre. 

Karamellpudding greier ikke jeg, har aldri gjort. Det er noe med konsistens jeg ikke greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (3 timer siden):

Gidder ikke lage, kjøper denne:

image.png.4a502a5ea0aff9c5f55f9c7cd51dec4f.png

Hvor kjøper du den er den ny? 

Anonymkode: d1e3d...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (21 minutter siden):

Karamellpudding greier ikke jeg, har aldri gjort. Det er noe med konsistens jeg ikke greier.

Jeg kan spise litt karamellpudding, men er ikke oppvokst med noen tradisjon på karamellpudding så det er ikke noe jeg er spesielt glad i, det er jo så fryktelig søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Jeg kan spise litt karamellpudding, men er ikke oppvokst med noen tradisjon på karamellpudding så det er ikke noe jeg er spesielt glad i, det er jo så fryktelig søtt.

Jeg eeeeeelsker karamellpudding, både hjemmelaget og kjøpt, jeg tar alt jeg kan få 😁😁😁 Og så må jeg ha krem og karamellsaus oppå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 timer siden):

Jeg har smakt byggrynskrem, men synes byggrynene ble for store og merkbare i forhold til riskrem, men om de mørkokes skikkelig så blir det kanskje bedre?

Det har jeg ikke tenkt over må jeg innrømme, jeg kjøper faktisk bare den ferdige byggrøten fra Fjordland. Men jeg kan godt tenke meg at det ikke er for alle. 😊😌

Jeg liker i grunn mest av alt følelsen av at byggkornet er så urnorskt og tradisjonsrikt som det kan få blitt, som passer meg veldig bra på juleaften (vi har også ofte multekrem i tillegg, eller i stedet for). Og jeg merker ikke selv så stor forskjell fra riskrem, annet enn litt mer tyggemotstand. :)

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten grøten benytter jeg kremfløte tilsatt ekte vanilje som jeg skraper ut av en vaniljestang. Men vaniljesukker er innafor. Jeg har aldri smakt riskrem med essens, verken mandel eller rom, men begge deler høres ekkelt ut. Jeg har ikke vært vant med hakkede mandler oppi, men mannen min et vant med det, så etter at han kom i mitt liv gjør vi det slik. 
 

Sausen er det delte meninger om. Jeg foretrekker rød saus, mannen kirsebærsaus. Men jeg er ikke spesielt glad i kirsebær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...