Gå til innhold

Hvordan lager dere riskrem?


Lillemus

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (9 minutter siden):

Jeg eeeeeelsker karamellpudding, både hjemmelaget og kjøpt, jeg tar alt jeg kan få 😁😁😁 Og så må jeg ha krem og karamellsaus oppå 😅

Jeg også elsker karamellpudding! Den beste desserten (hvis hjemmelaget). Men kremen står jeg over - holder med karamellsaus. Nam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (29 minutter siden):

Jeg kan spise litt karamellpudding, men er ikke oppvokst med noen tradisjon på karamellpudding så det er ikke noe jeg er spesielt glad i, det er jo så fryktelig søtt.

Jeg greier å spise  bittelitt hvis jeg er borte, bare for å være høflig, men godt er det ikke nei. Ja, den er også altfor søt (sier jeg som egentlig liker søte ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innslag av mandler i riskremen er mer brukt i Danmark. Frankrike har også en riskremlignende dessert med mandler i. 

Jeg er vant til klassisk variant uten mandler, med bærsaus. Lager jeg selv, blir det saus av frosne bringebær som jeg kjører i foodprosessoren med litt melis når de er halvtinte. Siler blandingen gjennom en sil for å fjerne de små frøene/steinene. 

De siste årene har salt karamellsaus seilt opp som en moderne saus-variant til riskrem. Se her, for eksempel. Jeg har ikke smakt det selv, men min datter elsker det, så mulig vi går for to saus-varianter i år. 

Anonymkode: b6401...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskrem skal være uten mandler! Jeg mener det har vært noen forsøk på å ha mandler i riskremen. Trolig en idé søsteren min fikk for seg. Eller, da anonym over her nevnte Danmark og Frankrike, kom jeg til å tenke på at jeg tror farmor hadde mandler i. I hvert fall var det vaniljestang. Det var helt feil, husker jeg, med svarte prikker i riskremen 😂 Lurer på om det kanskje er tantebarna mine som fikk de mandlene ut av riskremen igjen.

Hvis jeg skulle laget riskrem selv, hadde jeg nok kjøpt ferdig-grøt og pisket krem av laktosefri fløte. Da trenger man ikke sukker i. Så hadde jeg sikkert tenkt at jeg ikke gadd å kjøpe en hel boks med vaniljesukker bare for å lage riskrem. Så da hadde jeg nok bare blandet grøt og pisket fløte til blandingen fikk en sånn passe fin konsistens. Og saus...aner ikke. Noe med rød farge, hvis jeg ikke hadde fått det for meg at jeg skulle bruke blåbæra jeg plukket altfor mye av i sommer 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...