Gå til innhold

Emotional blunting og meningsløshet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler virkelig med deg. Jeg har nettopp begynt å komme litt til meg selv igjen etter 3 mnd med ganske brutal depresjon og angst. Det skremte meg enormt å føle på denne meningsløsheten. Det forsterket angst og depresjonen. Jeg begynte med brintellix og Lamictal som har gjort det mer håndterbart. Jeg har også vært "død"innvendig og en følelse av frakobling. Dette kom etter at den verste perioden var over. Men nå kjenner jeg at jeg har fått litt mer lyst igjen. Sagte men sikkert.

Anonymkode: b1b05...f25

Takk, godt å høre at det er håp! Dette er en Berg og dalbane av alskens symptomer. Har du BP siden du tar lamictal? 
hvordan fungerer brintelix? Er det både for angst og depresjon?

Anonymkode: 74834...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk, godt å høre at det er håp! Dette er en Berg og dalbane av alskens symptomer. Har du BP siden du tar lamictal? 
hvordan fungerer brintelix? Er det både for angst og depresjon?

Anonymkode: 74834...039

Tilbakevendende depresjoner. Brintellix gjorde at jeg ikke sank så langt ned, og det roet panikken og redselen jeg hadde. Kjenner fremdeles ikke på glede, men jeg føler en kontroll nå som jeg ikke er så langt nede og det roet meg. 

Anonymkode: b1b05...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tilbakevendende depresjoner. Brintellix gjorde at jeg ikke sank så langt ned, og det roet panikken og redselen jeg hadde. Kjenner fremdeles ikke på glede, men jeg føler en kontroll nå som jeg ikke er så langt nede og det roet meg. 

Anonymkode: b1b05...f25

Får håpe det går seg videre til da.

Jeg har aldri opplevd noe slikt før. Så jeg håper ikke dette er starten på en evig tilstand, men at man kan bli frisk og normal igjen. 
Den der opplevelsen med følelsene og frakoblinga som du også sier, er så fysisk for meg, kjenner liksom helt fysisk at jeg ikke er meg. Og det er veldig ekkelt. Spesielt å ikke ha noe følelsesmessig overfor andre, eller reaksjoner på noe som helst. 

Ja jeg har nok også en stor angstkomponent her, så vet ikke helt om det kanskje er den man heller må prøve å behandle snarere enn depresjon. Jeg vet ikke, det henger jo sammen.

Anonymkode: 74834...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel godt gjøres at medisiner tar vekk meningsløshet og gir en følelser og et levende rolig sinn tilbake? Eller er det nettopp det de skal gjøre?

Anonymkode: 74834...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det skal vel godt gjøres at medisiner tar vekk meningsløshet og gir en følelser og et levende rolig sinn tilbake? Eller er det nettopp det de skal gjøre?

Anonymkode: 74834...039

Jeg har hatt 4 alvorlige depresjoner og flere milde gjennom 20 år, og jo, medisiner har hjulper meg ut av det. Men du må jo finne rett medisin til deg. Jeg kan love deg at du vil gå tilbake følelse dine igjen. Jeg var levende død, og som en robot som snakket på autopilot. Jeg følte meg så tom inni med at jeg tenke : hvis jeg treffer noen kjente i butikken nå, så har jeg ingenting å si for det var som aldeles tomt inni der.  

 

Anonymkode: b1b05...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Får håpe det går seg videre til da.

Jeg har aldri opplevd noe slikt før. Så jeg håper ikke dette er starten på en evig tilstand, men at man kan bli frisk og normal igjen. 
Den der opplevelsen med følelsene og frakoblinga som du også sier, er så fysisk for meg, kjenner liksom helt fysisk at jeg ikke er meg. Og det er veldig ekkelt. Spesielt å ikke ha noe følelsesmessig overfor andre, eller reaksjoner på noe som helst. 

Ja jeg har nok også en stor angstkomponent her, så vet ikke helt om det kanskje er den man heller må prøve å behandle snarere enn depresjon. Jeg vet ikke, det henger jo sammen.

Anonymkode: 74834...039

Jo, men det du beskriver er definitivt depresjon

Anonymkode: b1b05...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt 4 alvorlige depresjoner og flere milde gjennom 20 år, og jo, medisiner har hjulper meg ut av det. Men du må jo finne rett medisin til deg. Jeg kan love deg at du vil gå tilbake følelse dine igjen. Jeg var levende død, og som en robot som snakket på autopilot. Jeg følte meg så tom inni med at jeg tenke : hvis jeg treffer noen kjente i butikken nå, så har jeg ingenting å si for det var som aldeles tomt inni der.  

 

Anonymkode: b1b05...f25

Ja ok, det er kanskje ikke så lett det da. 
Når det er både angst og følelsesløst på samme tid. 🤷‍♀️

Var det medisiner som ga deg følelsene ig kontakten med deg selv og sånn tilbake mener du?  Det jeg mente med at det kanskje skal godt gjøres er at jeg har lest at de kan gjøre det motsatte. Og jeg går som jeg skrev på medisin nå men uten (ønsket) effekt hvertfall. 
 

Anonymkode: 74834...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, men det du beskriver er definitivt depresjon

Anonymkode: b1b05...f25

Ja det er kanskje det, samtidig så er jeg veldig aktivert, og har mye angstsymptomer også. Men de er kanskje overlappende eller litt de samme?

Anonymkode: 74834...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har hatt 4 alvorlige depresjoner og flere milde gjennom 20 år, og jo, medisiner har hjulper meg ut av det. Men du må jo finne rett medisin til deg. Jeg kan love deg at du vil gå tilbake følelse dine igjen. Jeg var levende død, og som en robot som snakket på autopilot. Jeg følte meg så tom inni med at jeg tenke : hvis jeg treffer noen kjente i butikken nå, så har jeg ingenting å si for det var som aldeles tomt inni der.  

 

Anonymkode: b1b05...f25

Hva med å kjenne på at man ikke «kjenner» seg selv igjen da? At man er frakoblet seg selv og det er et slags filter mellom meg og alt annet? Selv når jeg ser meg i speilet er det helt dødt liksom. Med en samtidig aktivering/ panikk? Fortsatt depresjon?

Anonymkode: 74834...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...