Gå til innhold

Hva gjør du når du har mye tankekjør/grubling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Identifiserer det som tankekjør og grubling. Kan skrive journal for å få klarhet i tankerekken, eller bare stoppe meg selv. Men nå har jeg vært i behandling en stund og går på lavdose AD. Hadde ikke klart det før sommeren for eksempel. 

Trinity80 skrev (8 minutter siden):

Identifiserer det som tankekjør og grubling. Kan skrive journal for å få klarhet i tankerekken, eller bare stoppe meg selv. Men nå har jeg vært i behandling en stund og går på lavdose AD. Hadde ikke klart det før sommeren for eksempel. 

Du er god om du klarer å stoppe deg selv. Hvordan gjør du det i praksis?

Anonymkode: 49774...be3

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er god om du klarer å stoppe deg selv. Hvordan gjør du det i praksis?

Er det light-versjon ser jeg litt humoristisk på det. Gjør noe hyggelig for meg selv, tenker heller på løsninger enn på problemet i mitt hodet, og om det fortsetter snakker jeg med noen. Veldig ofte så sier jeg at jeg skal ringe venninne etter jobb eller søster i morgen eller en kollega som kan løse problemet (hvis det er jobbrelatert) - altså utsetter litt. I mellomtiden har jeg glemt tankekjøret. Det gjelder å hacket hodet sitt noen ganger.

Som sagt så hjelper medisinering veldig godt også. 

Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Er det light-versjon ser jeg litt humoristisk på det. Gjør noe hyggelig for meg selv, tenker heller på løsninger enn på problemet i mitt hodet, og om det fortsetter snakker jeg med noen. Veldig ofte så sier jeg at jeg skal ringe venninne etter jobb eller søster i morgen eller en kollega som kan løse problemet (hvis det er jobbrelatert) - altså utsetter litt. I mellomtiden har jeg glemt tankekjøret. Det gjelder å hacket hodet sitt noen ganger.

For å klare det der så må man ha en viss funksjon og «distanse» til egne tanker. Om man er veldig dårlig så er det jo bare angst eller depresjonstanker og ikke mulig å hacke seg inn

Anonymkode: 0c6dc...405

Annonse

Trinity80 skrev (29 minutter siden):

Hvilke medisiner står du på? Og hvilken diagnose? Jeg har unnvikende pf og bp2-depresjon. Abilify, Litium og Lamictal.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

For å klare det der så må man ha en viss funksjon og «distanse» til egne tanker. Om man er veldig dårlig så er det jo bare angst eller depresjonstanker og ikke mulig å hacke seg inn

Anonymkode: 0c6dc...405

Da kan man forsøke alt som kan gjøres å få det bedre, og jobbe mot det enn å grave seg mer ned. Å være løsningsorientert er alltid bedre enn konstant promlemsøking. Men kommer selvsagt an på problematikk.

Jeg hadde ikke påstått at det fungerer for en med psykose (selv om DPS trodde jeg hadde noen tilfeller i sommer), eller noen med tyngre diagnose. Da må man medisineres. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke medisiner står du på? Og hvilken diagnose? Jeg har unnvikende pf og bp2-depresjon. Abilify, Litium og Lamictal.

Står på Cipralex, og innsovningstabletter etter behov. Det er snakk om panikklidelse foreløpig, jobber med bakgrunnen enda. Fortsetter behandling enn så lenge, de ønsker å finne ut mer selv om jeg føler meg bedre. Kan hende jeg får vite noe oppdatering utover i behandlingen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...