Gå til innhold

Man får vrangforestillinger om ting fordi det er en bedre og enklere verden å leve i enn å tro det som er virkeligheten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det stemte i hvert fall ikke for meg. De vrangforestillingene jeg fikk etter operasjonen var et grusomt sted å være. Det var et konstant mareritt og mye, mye verre enn virkeligheten.

https://psykologtidsskriftet.no/fagessay/2018/06/psykoanalytisk-perspektiv-pa-psykoser

Vrangforestillinger vil alltid lure i kulissene som en mulig nødløsning, en overlevelsesstrategi mot fortvilelse og selvmord

I motsetning til i regulær psykoanalyse skal man ikke ha som mål å tolke og forstå hva symptomene (i dette tilfellet innholdet i vrangforestillingene) «betyr», men snarere – pedagogisk – å få pasienten til å forstå deres funksjon som virkelighetsforfalskende beskyttelseskonstruksjoner i en livssituasjon med sterke virkelige vanskeligheter

Men prisen man må betale for beskyttelse, er å være tro mot psykosen, å anse den som «sannere» enn den hverdagslige virkelighetsforståelsen.

Psykosen kan ses som en (feilslått) metode for å holde avstand til det som er vanskelig å bære i virkeligheten, men samtidig utsettes den psykotiske for ukontrollerbar katastrofeangst. Vrangforestillingene har ofte et grotesk, skremmende preg. Men fordi psykosen betyr å lukke øynene for virkelighetens vonde og vanskelige utfordringer, blir også det terapeutiske prosjektet – å gi avkall på vrangforestillingene – noe som i seg selv medfører angst, en angst som iblant ikke er til å bære.

Anonymkode: d90ba...a8d

Worriesome Plenty 2 skrev (4 minutter siden):

Helt motsatt for meg vrangforestillinger og psykose er ren terror.

De vrangforestillingene jeg har er ikke hyggelige og er grusomme mine også, men det jeg egentlig har funnet ut er at de på en måte faktisk føles bedre med den psykotiske virkeligheten enn den egentlige virkeligheten. Virkeligheten er mer grusom enn vrangforestillingsverdenen for å si det sånn. 

Dette fører også med seg at jeg vil ikke gå på antipsykotika. Fordi den virkeligheten jeg har den er jeg vant til og den hjelper meg. 

Anbefaler heller å oppdatere seg om vrangforestillinger. Det kan også ofte ha en organisk årsak. Og da er vi litt på feil spor med denne tråden:

https://sml.snl.no/vrangforestillinger

Annonse

Vhanja skrev (På 3.12.2023 den 18.01):

Det stemte i hvert fall ikke for meg. De vrangforestillingene jeg fikk etter operasjonen var et grusomt sted å være. Det var et konstant mareritt og mye, mye verre enn virkeligheten.

Worriesome Plenty 2 skrev (På 3.12.2023 den 19.58):

Helt motsatt for meg vrangforestillinger og psykose er ren terror.

Har dere fått noe forklaring fra behandler hvis dere har om hvorfor dere utviklet vrangforestillingen da? Fordi det jeg ble forklart var at jeg utviklet det fordi realiteten i den virkelige verden var verre enn det jeg fant opp i min vrangforestilling. Om dere skjønte. 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har dere fått noe forklaring fra behandler hvis dere har om hvorfor dere utviklet vrangforestillingen da? Fordi det jeg ble forklart var at jeg utviklet det fordi realiteten i den virkelige verden var verre enn det jeg fant opp i min vrangforestilling. Om dere skjønte. 

Jeg utviklet psykose fordi jeg har en psykoselidelse som heter schizofreni. Det er ingenting annet enn det som gjør at jeg har vært psykotisk. Kanskje du har hatt en reaktiv psykose? Det kan man få av dårlige livssituasjoner.

AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 17.56):

Er ikke det korrekt? 

Det gjelder nok for noen få, men langt fra for alle.

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Jeg utviklet psykose fordi jeg har en psykoselidelse som heter schizofreni. Det er ingenting annet enn det som gjør at jeg har vært psykotisk. Kanskje du har hatt en reaktiv psykose? Det kan man få av dårlige livssituasjoner.

Men man får da Ikke helt tilfeldig forestillinger. For jeg har lest at de man får får man av spesielle grunner fordi f. Eks man er interessert i det. Jeg tror alle vrangforestillinger har en liten del av roten i virkeligheten. 

kupton skrev (1 time siden):

Det gjelder nok for noen få, men langt fra for alle.

Hvorfor driver psykiateren min å graver og graver i vrangforestillingen min dersom det skulle vært sånn at den absolutt ikke hadde noen dypere mening? 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg utviklet post-operativ psykose/delirium/delir etter en stor hjerteoperasjon. Ikke uvanlig har jeg forstått i ettertid.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor driver psykiateren min å graver og graver i vrangforestillingen min dersom det skulle vært sånn at den absolutt ikke hadde noen dypere mening? 

Fordi det er noen psykiatere som tror på at vrangforestillinger har en mening. Mange andre psykiatere ser på dette som en trosretning.

Annonse

kupton skrev (2 timer siden):

Fordi det er noen psykiatere som tror på at vrangforestillinger har en mening. Mange andre psykiatere ser på dette som en trosretning.

Ok. Men hva tror du er grunnen til at noen utvikler vrangforestillinger og grunnen til at det ble akkurat den vrangforestillingen?

Mener du at det kun er sykdommen i seg selv? Isåfall dersom du tror det er det siste så ser altså ikke du noe poeng i å ha samtaleterapi med disse psykotiske pasientene heller antar jeg i og med at opplevelsene ikke gir noen mening uansett? Du bare gir de antipsykotika og spør hvordan det går uten noe mer graving? 

Ja, jeg mener det er selve sykdommen som gir vrangforestillingene. Det er mye viktig og nyttig en kan snakke om i psykoterapi med psykosepasienter, men tolking av vrangforestillinger er ikke en del av dette.

kupton skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg mener det er selve sykdommen som gir vrangforestillingene.

Hva vil du gjøre dersom det viser seg at pasientens vrangforestillinger ikke er vrangforestillinger likevel, men reélle hendelser og saksforhold?

psykedeliker skrev (41 minutter siden):

Hva vil du gjøre dersom det viser seg at pasientens vrangforestillinger ikke er vrangforestillinger likevel, men reélle hendelser og saksforhold?

Hvis det skulle skje, kan en sikkert avslutte behandling. Jeg har ikke opplevd det på 35 år, men en vet aldri.....

kupton skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke vrangforestillingene har en mening, men jeg synes det er interessant at når det kommer til i hvert fall post-operativ psykose så handler et stort flertall av vrangforestillingene om at man har blitt kidnappet på et eller annet vis (inkludert mine egne).

Og blant mennesker med ulike diagnoser så går det ofte igjen at man føler seg overvåket eller forfulgt, en slags paranoia i vrangforestillingen.

Jeg synes det er interessant at det er noen typer vrangforestillinger (bli kidnappet eller bli overvåket/forfulgt) som går igjen, og lurer på hva som ligger bak det. Det må være en grunn (om ikke akkurat en mening) til at våre hjerner lager mye av de samme vrangforestillingene.

Vhanja skrev (43 minutter siden):

Jeg tror ikke vrangforestillingene har en mening, men jeg synes det er interessant at når det kommer til i hvert fall post-operativ psykose så handler et stort flertall av vrangforestillingene om at man har blitt kidnappet på et eller annet vis (inkludert mine egne).

Og blant mennesker med ulike diagnoser så går det ofte igjen at man føler seg overvåket eller forfulgt, en slags paranoia i vrangforestillingen.

Jeg synes det er interessant at det er noen typer vrangforestillinger (bli kidnappet eller bli overvåket/forfulgt) som går igjen, og lurer på hva som ligger bak det. Det må være en grunn (om ikke akkurat en mening) til at våre hjerner lager mye av de samme vrangforestillingene.

Synes også det er interessant, men det er utallige vrangforestillinger. Noen fremkommer oftere ser det ut som - mens andre er mer sjeldne. Kanskje er det bare dokumentert bedre.

Har en i familien med paranoid schizofren-diagnosen. Hun mener hun har en hånd som tilhører en robot og som ikke er hennes. Akkurat den er ny for meg.

Vhanja skrev (1 time siden):

Men akkurat delirium eller organiske psykoser er jo noe helt annet og har andre årsaker enn schizofreni eller paranoide psykoser. Jeg mener fortsatt at schizofrenipsykoser har en mening bak seg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...