Gå til innhold

Man får vrangforestillinger om ting fordi det er en bedre og enklere verden å leve i enn å tro det som er virkeligheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men akkurat delirium eller organiske psykoser er jo noe helt annet og har andre årsaker enn schizofreni eller paranoide psykoser. Jeg mener fortsatt at schizofrenipsykoser har en mening bak seg. 

Anonymkode: d90ba...a8d

Hvorfor skulle schizofrenipsykoser ha mer mening bak seg enn delirium/post-operative psykoser?

For meg er det et tydelig tegn på at det ikke er en mening bak det når det er så mange likheter mellom psykosene. Da virker det som om årsaken - enten det er post-operativ eller schizofreni - trigger tilsvarende samme område i hjernen som gir samme type psykoser (forfølgelse, kidnapping osv).

Fortsetter under...

Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Synes også det er interessant, men det er utallige vrangforestillinger. Noen fremkommer oftere ser det ut som - mens andre er mer sjeldne. Kanskje er det bare dokumentert bedre.

Har en i familien med paranoid schizofren-diagnosen. Hun mener hun har en hånd som tilhører en robot og som ikke er hennes. Akkurat den er ny for meg.

Ja, det er selvsagt alltid noen som skiller seg ut, men jeg tenker mer på de som sammenfaller. For mange er det en del likheter. Jeg synes det er interessant og hva det evt sier om hjernen.

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Ja, det er selvsagt alltid noen som skiller seg ut, men jeg tenker mer på de som sammenfaller. For mange er det en del likheter. Jeg synes det er interessant og hva det evt sier om hjernen.

Enig. Hørte på en podcast for litt siden, hvor en psykiater mente at han ser de samme mentale lidelsene, men hos forskjellige mennesker. Er nok ganske likt med små variasjoner. 

Vhanja skrev (7 minutter siden):

For meg er det et tydelig tegn på at det ikke er en mening bak det når det er så mange likheter mellom psykosene. Da virker det som om årsaken - enten det er post-operativ eller schizofreni - trigger tilsvarende samme område i hjernen som gir samme type psykoser (forfølgelse, kidnapping osv).

Mange likheter i psykosene ja, men det er også mange likheter i hvilke problemer folk har i det virkelige liv. Det samme går jo igjen hele tiden der også. Ting som ensomhet, at man føler man ike hører hjemme, dårlig selvfølelse. Det er det samme der også. Så da er det ikke rart det samme går igjen i vrangforestillinger. 

Jeg har hatt rusutløste psykoser som dreier seg om at hele Nordland politidistrikt har vært ute etter meg. Og jeg har hatt psykoser om at folk konspirerte om å drepe meg. Pluss andre ting som jeg ikke nevner. 

Det med politiet har jo kommet av at jeg har bedrevet lugubre aktiviteter i små skala også har jeg blitt paranoid og overbevist om at hele politistyrken er på jakt etter meg. Noe de ikke har vært. 

Vhanja skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skulle schizofrenipsykoser ha mer mening bak seg enn delirium/post-operative psykoser?

Jeg vet virkelig nesten ingen ting om delirium eller operative psykoser. Hva pleier folk å ha vrangforestillinger om de som har det? 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet virkelig nesten ingen ting om delirium eller operative psykoser. Hva pleier folk å ha vrangforestillinger om de som har det? 

Som jeg skrev tidligere, veldig mange (inkludert meg selv) har vrangforestillinger om at man er kidnappet. Det at mange har den samme vrangforestillingen forteller meg at det må være noe som trigger samme område i hjernen. Det synes jeg er veldig interessant.

Vhanja skrev (8 minutter siden):

Som jeg skrev tidligere, veldig mange (inkludert meg selv) har vrangforestillinger om at man er kidnappet. Det at mange har den samme vrangforestillingen forteller meg at det må være noe som trigger samme område i hjernen. Det synes jeg er veldig interessant.

Høres ikke så rart ut at man får forestillinger om at man er kidnappet ved post operativ psykose da. Det gir mening for meg. Se for deg at du våkner etter å ha vært i narkose etter en lang operasjon og de som får dette er jo som regel gamle og skrøpelige fra før av og så våkner du opp i en sykehusseng med bare hvite vegger rundt og ukjente folk da kan man fort føle det når man ikke kjenner seg igjen og man er forvirra etter operasjonen. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres ikke så rart ut at man får forestillinger om at man er kidnappet ved post operativ psykose da. Det gir mening for meg. Se for deg at du våkner etter å ha vært i narkose etter en lang operasjon og de som får dette er jo som regel gamle og skrøpelige fra før av og så våkner du opp i en sykehusseng med bare hvite vegger rundt og ukjente folk da kan man fort føle det når man ikke kjenner seg igjen og man er forvirra etter operasjonen. 

Det var ikke helt sånn for meg. Jeg var klar over at jeg var operert og at jeg var på sykehus. 

Her er min historie, kort fortalt: Jeg hadde samtale med min anestesilege kvelden før, hvor jeg fortalte ham at en av mine store fryktområder er å "svelge slangen", altså gastroskopi. Jeg visste at jeg ville være på respirator så jeg sa til ham at hvis jeg våkner og jeg har en slange gjennom halsen så kan det være at jeg får panikk. Han beroliget meg med at hvis jeg var så våken, så ville de fjerne den.

Jeg våknet etter narkosen og kjente at jeg hadde en slange gjennom halsen. Jeg var ikke helt bevisst og trodde det var gastroskopi så jeg forholdt meg rolig. Men etter min erfaring er det noe som varer ca 15-20 minutter så er man ferdig. Dette bare varte og varte og varte... det var da jeg bikket over og tenkte at jeg kunne ikke være på sykehuset som jeg trodde. Fordi sykehuset var profesjonelle og ordentlige, de ville ikke la en gastroskopi bare fortsette og fortsette på denne måten. Det var da hjernen min kicket over i at jeg måtte være kidnappet.

Når jeg skriver det nå så blir jeg nesten flau, for det er så åpenbart teit og irrasjonelt. Men for meg var det veldig virkelig og jeg levde i et konstant mareritt i tre-fire dager, bundet til sengen, fullstendig livredd uten å vite hvor jeg var fordi jeg trodde jeg hadde blitt kidnappet.

Endret av Vhanja
Vhanja skrev (12 minutter siden):

Det var ikke helt sånn for meg. Jeg var klar over at jeg var operert og at jeg var på sykehus. 

Her er min historie, kort fortalt: Jeg hadde samtale med min anestesilege kvelden før, hvor jeg fortalte ham at en av mine store fryktområder er å "svelge slangen", altså gastroskopi. Jeg visste at jeg ville være på respirator så jeg sa til ham at hvis jeg våkner og jeg har en slange gjennom halsen så kan det være at jeg får panikk. Han beroliget meg med at hvis jeg var så våken, så ville de fjerne den.

Jeg våknet etter narkosen og kjente at jeg hadde en slange gjennom halsen. Jeg var ikke helt bevisst og trodde det var gastroskopi så jeg forholdt meg rolig. Men etter min erfaring er det noe som varer ca 15-20 minutter så er man ferdig. Dette bare varte og varte og varte... det var da jeg bikket over og tenkte at jeg kunne ikke være på sykehuset som jeg trodde. Fordi sykehuset var profesjonelle og ordentlige, de ville ikke la en gastroskopi bare fortsette og fortsette på denne måten. Det var da hjernen min kicket over i at jeg måtte være kidnappet.

Når jeg skriver det nå så blir jeg nesten flau, for det er så åpenbart teit og irrasjonelt. Men for meg var det veldig virkelig og jeg levde i et konstant mareritt i tre-fire dager, bundet til sengen, fullstendig livredd uten å vite hvor jeg var fordi jeg trodde jeg hadde blitt kidnappet.

Ok, men din historie gir fortsatt mening for meg. Altså det gir mening at du trodde du var kidnappet. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok, men din historie gir fortsatt mening for meg. Altså det gir mening at du trodde du var kidnappet. 

Vel, det ga mening for meg der og da. Men nå som jeg har det på avstand så ser jeg jo hvor irrasjonelt det er. 

Det er hva som er såpass skremmende med vrangforestillinger. Jeg er en akademisk ateist av natur. Likevel falt jeg for en vrangforestilling som er så irrasjonell og har så mange huller i seg at det er bare pinlig å se tilbake på.

Jeg hadde en illusjon postoperativt en gang at 4-5 engeldemoner stod rundt sengen min med ansiktet vendt mot rommet. Fikk en følelse av at de var onde men at de ville beskytte meg.

Ville ikke kalt det en psykose eller vrangforestilling. Bare hjernen som kobler seg litt av og på signalmessig etter narkose. Er ikke noe jeg i ettertid har blitt redd av heller; På postop er slikt litt vanlig. Det er det vedvarer er nok mer skummelt.

Det jeg er enda mer betenksom over, er at så mange her har vært i narkose. Opptil flere ganger. Finner ingen forskning på det da. 

Vhanja skrev (34 minutter siden):

Takk for at du delte. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...