Gå til innhold

Hva gjør at enkelte lett får resept på beroligende som sobril og vival osv mens andre bare får seroquel o.l?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oj, ble en skrivefeil. Skulle så klart stå sobril og vival ikke seroquel og vival.... 

Anonymkode: 83f6b...5ba

@Admin Kan du endre trådtittelen så den blir rett? Skal være: "Hva gjør at enkelte lett får resept på beroligende som sobril og vival osv mens andre bare får seroquel o.l?"

Anonymkode: 83f6b...5ba

Sykdommen, hvor ofte man bruker det mm. 

Jeg får det jeg trenger, men trenger aldri så mye at det blir ett overforbruk. Rett og slett redd for å ta for mye medisiner. Men tar når jeg må.

På dårlige uker blir det 2 dager med 4x sobril. Tar aldri 2 dager etter hverandre osv. 

Tror vel at hvis jeg begynte å bruke max dose hver dag, så hadde de nok blitt litt restriktive

Men er en av de viktigeste medisiner jeg har, slik kan jeg stoppe manier/hypomanier. Dermed holde psykdommen i sjakk ( forhåpentligvis).

Anonymkode: 76b83...d21

Dersom noen får resept på sobril eller vival til FAST bruk så betyr det at de har en fastlege som driter i de. 

Men de fleste får heldigvis sobril og vival kun til bruk ved høyst nødvendige ting. Og dersom man faktisk bruker det kun til det (f. Eks tannlege, eksamen, fly eller annet man er redd for) så får man det nok utskrevet. Men da kan du ikke ta en sobril hver dag liksom 😅

Anonymkode: 7de41...74a

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dersom noen får resept på sobril eller vival til FAST bruk så betyr det at de har en fastlege som driter i de. 

Men de fleste får heldigvis sobril og vival kun til bruk ved høyst nødvendige ting. Og dersom man faktisk bruker det kun til det (f. Eks tannlege, eksamen, fly eller annet man er redd for) så får man det nok utskrevet. Men da kan du ikke ta en sobril hver dag liksom 😅

Det er beroligende, det brukes ikke kun fordi man er redd. Men for slike som meg også, når kroppen prøver å komme oppover til et usunt energinivå. Så 1 sobril hver dag vil jo aldri sees på som overforbruk hvis man har på resepten 4 x daglig ved behov. Kunne da tatt 1 hver dag og enda ikke hatt ett overforbruk. Nå er det for meg en meget viktig medisin, så da er man restriktiv slik den vil virke når den må.

At man  viser man bruker sobril rett, er nok det viktigeste. 

Hadde aldri fått den mengden jeg får pga redsel.

Anonymkode: 76b83...d21

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det stemmer jo ikke. Jeg har en fastlege som absolutt bryr seg. Har også hatt vival i 3-4 år. Men jeg tar ikke mer enn et par ganger i uken. Noen ganger sjeldnere og noen ganger litt mer. 

Hadde jeg økt forbruket mitt hadde han nok satt på bremsene. 

Tipper det er både lege og pasient. Noen leger kan skrive ut resepter enklere, det kan være Sobril, Vival eller antibiotika.

Noen pasienter har lavere terskel for å misbruke Sobril, Vival eller overbruke antibiotika. Vi er alle mennesker.

Personlig har jeg opplevd at resepthistorikk spiller en rolle, og om man står i jobb eller ikke. Legen ser jo hvor ofte resepter utskrives, og hn kan også stilles til ansvar om det skjer noe med pasienten mtp. overforbruk. 

• Admin endret tittelen til Hva gjør at enkelte lett får resept på beroligende som sobril og vival osv mens andre bare får seroquel o.l?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...