Gå til innhold

Til dere suicidale her nå

Anbefalte innlegg

Jeg synes egentlig at det er en uting å skrive om selvmordsplaner og selvskading her. Det bare bidrar til bekymring og sinnsuro for de mest følsomme. 

På den annen side ser jeg jo at det er et behov for å uttrykke slike ting, men overlater det hele til admin å vurdere om ting bør bli stående eller ikke. Regner med at hun vet hva hun gjør. 

Fortsetter under...

Trinity80 skrev (2 timer siden):

Forum blir nedlesset av tråder som ikke hjelper noen, hverken vedkommende eller de som leser, når det går over en viss grense. 

Det er forskjell på ‘jeg har selvmordstanker i blant, hva gjør jeg’

kontra

’i kveld orker jeg ikke mer. Har bare mørke tanker og er ferdig. Har planlagt’

Det er faktisk fare for liv og død å gi feil svar og respons i typen av sistnevnte tråd. 

Når det gjelder sistnevnte så legger det et ansvar på forumdeltakerne som vi ikke er kompetent til å ha.

Hvis man svarer noe feil, så kan det i verste fall føre til selvmord.

Hvis man lar være å svare så kan vedkommende som startet tråden føle seg oversett og usynlig, som i verste fall kan føre til selvmord.

Hvis man gjør som jeg og andre gjør nå, er kritiske til den type tråder, så kan det føre til at de som trenger hjelp ikke tør skrive - som i verste fall kan føre til selvmord.

Det er et minefelt, dette. Alt man gjør eller ikke gjør er potensielt feil.

Vhanja skrev (35 minutter siden):

Når det gjelder sistnevnte så legger det et ansvar på forumdeltakerne som vi ikke er kompetent til å ha.

Hvis man svarer noe feil, så kan det i verste fall føre til selvmord.

Hvis man lar være å svare så kan vedkommende som startet tråden føle seg oversett og usynlig, som i verste fall kan føre til selvmord.

Hvis man gjør som jeg og andre gjør nå, er kritiske til den type tråder, så kan det føre til at de som trenger hjelp ikke tør skrive - som i verste fall kan føre til selvmord.

Det er et minefelt, dette. Alt man gjør eller ikke gjør er potensielt feil.

Derfor burde det egentlig ikke vært lov. Vet mange er uenige med meg i det da, men det burde vært nulltoleranse på dette, samt innlegg om selvskading. Det ender jo med sletting fra admins side i de aller fleste tilfellene uansett, siden det åpenbart er vanskelig å moderere seg i beskrivelsene. Klarer man å moderere seg, kan det jo kanskje være lov da, men. Jeg er ikke helt steil på dette. Det er en vanskelig balansegang. 

Men jeg støtter de som mener at slike utfordringer må man i stedet ta med egnet helsepersonell, og ikke på et forum. Kanskje bør eneste respons på slike innlegg være at de må ta dette opp med helsevesenet. 

Det kan godt sies at jeg ved et par anledninger har skrevet om selvmordstanker selv (som har blitt slettet), men funnet ut at det ikke fører noe godt med seg, verken for en selv eller de som leser. Men det har nok mye med å gjøre at folk som er selvmordstruet ikke helt skjønner der og da at de ikke bør dra det inn på et forum med andre sårbare personer. Man har ingen kontroll på hvordan andre reagerer på det en skriver, og noen kan jo også bli trigget. Jeg reagerer i alle fall til dels kraftig på slike tråder når andre skriver. 

Endret av Vendi
ISW skrev (5 timer siden):

Utfordringen med den logikken er at dette blir et "fristed" for de som har brutt reglene et annet sted. 

Et annet aspekt med dette er at selvmordsadferd (etter min mening) bør håndteres av mennesker med spesialkompetanse innen området. Begge ytterpunkter kan være skadelig, både overdreven forståelse og å rakke ned på et helsevesen som angivelig ikke hjelper, og for følelsesløse tilnærminger til temaet av typen "du ønsker jo bare å bli innlagt" eller "du er manipulerende". Begge deler har jeg sett her inne - og det er som sagt grunnen til at jeg ikke synes man skal svare de som er i en så sårbar situasjon annet enn at man oppfordrer til å snakke med sin kontakt innen helsevesenet.

Reglene er jo strengere på andre forum, så at det er et "fristed" her syns jeg jo er ok. 

Det er helt lovlig å "rakke ned" på helsevesenet. Man kan fint få uttrykke både sinne og misnøye pluss skuffelse ovenfor det en opplever feil med måten de har blitt behandlet på. Tenker du at helsevesenet skal være en "hellig ku" her inne? De som har mer positive erfaringer kan jo fint dele dem, så sånn sett blir det jo nyansert og ingen propaganda mot akkurat. 

Noen ganger vil folk dele. Det tror jeg kan være veldig viktig i noen situasjoner, og ikke at de føler seg avvist med at de bør oppsøke andre isteden. Det er ikke dermed sagt at den oppfordringen er feil. 

Så må en regne med at noen kan svare aggresivt eller ubetenksomt, men jeg syns oppriktig talt at det vises stor forståelse og toleranse fra de aller fleste her. Noen garanti for uklanderlig oppførsel fra samtlige på et sted får vi aldri. 

Endret av Kashmir
Trinity80 skrev (3 timer siden):

Forum blir nedlesset av tråder som ikke hjelper noen, hverken vedkommende eller de som leser, når det går over en viss grense. 

Det er forskjell på ‘jeg har selvmordstanker i blant, hva gjør jeg’

kontra

’i kveld orker jeg ikke mer. Har bare mørke tanker og er ferdig. Har planlagt’

Det er faktisk fare for liv og død å gi feil svar og respons i typen av sistnevnte tråd. 

Du vet strengt tatt ikke hva som hjelper hvem her. 

Kashmir skrev (23 timer siden):

Reglene er jo strengere på andre forum, så at det er et "fristed" her syns jeg jo er ok. 

Det er helt lovlig å "rakke ned" på helsevesenet. Man kan fint få uttrykke både sinne og misnøye pluss skuffelse ovenfor det en opplever feil med måten de har blitt behandlet på. Tenker du at helsevesenet skal være en "hellig ku" her inne? De som har mer positive erfaringer kan jo fint dele dem, så sånn sett blir det jo nyansert og ingen propaganda mot akkurat. 

Noen ganger vil folk dele. Det tror jeg kan være veldig viktig i noen situasjoner, og ikke at de føler seg avvist med at de bør oppsøke andre isteden. Det er ikke dermed sagt at den oppfordringen er feil. 

Så må en regne med at noen kan svare aggresivt eller ubetenksomt, men jeg syns oppriktig talt at det vises stor forståelse og toleranse fra de aller fleste her. Noen garanti for uklanderlig oppførsel fra samtlige på et sted får vi aldri. 

Jeg tenker at det er en grunn til at reglene de fleste steder er som de er.

Utfordringen er at suicidalitet kommer i et utall varianter og du skal være rimelig medisinsk kompetent (jeg er ikke det) for å vite hva som hjelper i de ulike tilfellene. Hvis du f.eks. googler "selvmord" så kommer kontaktinformasjonen til mental helse opp. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes om det, fordi det i svært mange tilfeller er fint lite mental helse kan gjøre. Du snakker med en likeperson - det kan være greit hvis du f.eks. sliter med litt tunge tanker. Men ofte er de som faktisk er i ferd med å ta livet sitt et godt stykke forbi det.

Jeg synes særlig en bruker har en holdning her inne av typen "jævla borderline-dramaqueen, skal du grine deg til en innleggelse til nå?" (satt litt på spissen men det er det budskapet jeg leser ut fra svarene). Det kan, worst case, tippe noen over kanten på stupet. For suicidalitet ved borderline er vanskelig. Det er ikke gitt at svaret er mange innleggelser og trøst, men det er heller ikke gitt at svaret er "hardball" eller tough love. I alle tilfeller mener jeg det stort sett er en spesialistoppgave. Noen igjen går gjennom store kriser, og noen er psykotiske og ute av stand til å ta vare på seg selv. Noen er kanskje ruset, det er vanskelig å vurdere her inne. Og - noen igjen har ikke reelle selvmordstanker i det hele tatt men tvert imot er redde for å miste kontroll og ta livet sitt på impuls. 

Det er etter mitt syn helsepersonell som bør gjøre disse vurderingene

(Dette ble langt, jeg har fått Covid og arbeidsmoralen i dag er bare sånn passe..)

Endret av ISW

Annonse

ISW skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at det er en grunn til at reglene de fleste steder er som de er.

Utfordringen er at suicidalitet kommer i et utall varianter og du skal være rimelig medisinsk kompetent (jeg er ikke det) for å vite hva som hjelper i de ulike tilfellene. Hvis du f.eks. googler "selvmord" så kommer kontaktinformasjonen til mental helse opp. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes om det, fordi det i svært mange tilfeller er fint lite mental helse kan gjøre. Du snakker med en likeperson - det kan være greit hvis du f.eks. sliter med litt tunge tanker. Men ofte er de som faktisk er i ferd med å ta livet sitt et godt stykke forbi det.

Jeg synes særlig en bruker har en holdning her inne av typen "jævla borderline-dramaqueen, skal du grine deg til en innleggelse til nå?" (satt litt på spissen men det er det budskapet jeg leser ut fra svarene). Det kan, worst case, tippe noen over kanten på stupet. For suicidalitet ved borderline er vanskelig. Det er ikke gitt at svaret er mange innleggelser og trøst, men det er heller ikke gitt at svaret er "hardball" eller tough love. I alle tilfeller mener jeg det stort sett er en spesialistoppgave. Noen igjen går gjennom store kriser, og noen er psykotiske og ute av stand til å ta vare på seg selv. Noen er kanskje ruset, det er vanskelig å vurdere her inne. Og - noen igjen har ikke reelle selvmordstanker i det hele tatt men tvert imot er redde for å miste kontroll og ta livet sitt på impuls. 

Det er etter mitt syn helsepersonell som bør gjøre disse vurderingene

(Dette ble langt, jeg har fått Covid og arbeidsmoralen i dag er bare sånn passe..)

Ja, jeg ser poengene dine. Absolutt. Det blir å veie for og mot, og jeg er usikker på om faren for at noen handler ut fra tilbakemeldinger her, er helt reell?  

Jeg ser også stygge svar, men vi hører vel igrunnen oftere om de som handlet fordi de nettopp tok kontakt med helsevesenet og ikke fikk nødvendig hjelp? 

Hva med de tilfellene? Skal de først bli avvist ett sted og så på nytt neste sted? Det virker som om du tar for gitt at de får hjelp av helsepersonell/ instans. Det er jo ikke alltid tilfelle.

Uansett så tror jeg at det skumleste er avvisning. En drittkommentar tror jeg faktisk de flesre takler bedre.

Og god bedring 😀 

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...